#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogGoogle AdsCzy warto prowadzić kampanie brandowe w Adwords?

Jedną ze składowych kampanii Adwords może być grupa reklam związanych ze słowami kluczowymi odpowiadającymi nazwie firmy, czyli brandu. Często pojawiają się pytania o sens prowadzenia tego typu działań i płacenia za ruch generowany z tego typu reklam skoro i tak nasz sklep internetowy pojawia się pierwszy w naturalnych wynikach wyszukiwania. Poniżej w postaci punktów przedstawiam kilka elementów, które powinny przekonać do inwestycji w tego typu kampanię:

1. Dla przykładu – sklep działa pod nazwą Kraina Herbaty. Jeśli nie będzie pojawiał się w wynikach wyszukiwania dla frazy „kraina herbaty”, a wyświetlą się linki sponsorowane konkurencji w dopasowaniu ogólnym na słowo „herbaty”, choćby nawet: “herbaty owocowe”, wtedy Kraina Herbaty traci olbrzymią część wysoko jakościowego ruchu na rzecz konkurencji. Poniżej zrzut ekranu z wyników wyszukiwania w branży “herbacianej”, który potwierdza tą tezę – co by było gdyby nie link sponsorowany?

wyniki wyszukiwania kraina herbaty

Otóż sklep, którego nazwa została wpisana w wyszukiwarkę Google straciłby znaczną część ruchu na rzecz innego sklepu oferującego podobne lub takie same produkty.

Pojawiają się również sytuacje kiedy na rynku istnieje kilka firm o podobnej nazwie i żadna z nich nie prowadzi kampanii na słowa brandowe – mimo, że w nazwie pojawiają się frazy generyczne. Takim przykładem jest fraza “świat zabawek” – wyniki wyszukiwania, skądinąd dość popularnej wśród użytkowników Google frazy (wskazuje na to Narzędzie propozycji słów kluczowych) wyświetlają się 3 bardzo podobne domeny:

wyniki wyszukiwania świat zabawek

Jeśli zajmiemy miejsce pierwsze w wynikach wyszukiwania przy pomocy linku sponsorowanego, to przy bardzo niewielkim nakładzie finansowym otrzymamy wysokiej jakości ruch, dla którego możemy się spodziewać znacząco wyższego współczynnika konwersji od przeciętnego w sklepie.

2. Konto Adwords posiada wskaźnik nadawany przez Google o nazwie Wynik Jakości – ma on bardzo duży wpływ na efektywność prowadzenia kampanii – przykładowo – wysoki wynik jakości pozwala deklarować niższe stawki niż konkurencja za wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania dla danej frazy lub grupy fraz. Wynik jakości określany jest m.in. na podstawie wskaźnika CTR (wskaźnik klikalności w wyświetlane reklamy) – który to dla kampanii brandowej zawsze będzie bardzo wysoki, nawet kilkunastokrotnie wyższy niż średni dla całej kampanii.

3. Pojawianie się linku sponsorowanego obok wyników naturalnych pozytywnie wpływa na budowanie świadomości marki i zaufania do brandu – można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju  gwarancja dla użytkownika, że szuka właśnie nas.

4. W linku sponsorowanym możemy elastycznie decydować o jego rozszerzeniach i tak np. jeśli w naturalnych wynikach wyszukiwania nie mamy rozszerzenia dla pewnych kategorii produktów, a link sponsorowany je posiada – dlaczego jest to ważne? Często jest tak, iż pewne grupy asortymentowe konwertują lepiej, a inne gorzej, warto dodatkowo promować i szybko reagować na zmiany sezonów czy nawet mini sezonów uzupełniając praktycznie natychmiast rozszerzenia linków sponsorowanych na te właśnie grupy asortymentowe:

rozszerzenia w wynikach wyszukiwania e-lady

Rozszerzenia w wynikach wyszukiwania kraina herbaty

W przypadku chęci zmian rozszerzeń w wynikach organicznych niestety należy ingerować w strukturę serwisu “podpowiadając” podstrony do rozszerzeń, a następnie cierpliwie czekać, aż Google ewentualnie wprowadzi zmiany.

5. Biorąc pod uwagę praktycznie niezauważalny koszt dzienny, jaki generuje nasza kampania brandowa w AdWords (zazwyczaj nie przekraczający kilku złotych) oraz analizy przeprowadzanych testów okazuje się, że faktycznie w pewnej części ruch z Adwords „zjada” ruch organiczny, ale też generuje zwiększenie przychodu ogólnego z fraz brandowych (w sumie organic + adwords). Zestawiając wzrosty przychodów z brandu i kosztów kampanii brandowej otrzymujemy konkretne dane liczbowe wskazujące na to, że kampanię na słowa kluczowe związane z nazwą naszego sklepu warto kontynuować.

Marcin Stańdo