#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikJaki jest koszt prowadzenia sklepu internetowego?

Koszt prowadzenia sklepu internetowego zaczyna się od dosłownie kilkunastu złotych miesięcznie, a kończy na…
…wyobraźni i ambicji właściciela 🙂

Naturalnym jest przecież, że im większy sklep, tym większe koszta.

Poniżej znajdziesz listę głównych czynników wpływających na to, ile kosztuje prowadzenie sklepu:

Oprogramowanie

Mamy 4 opcje:

  • SaaS – Software as a Service, czyli sklep, który kupujemy jako abonament – coś w stylu abonamentu na Netflixie. Płacimy, podpinamy domenę i mamy sklep. Świetne rozwiązanie na początek. Nie interesuje nas instalacja, serwer i często również SSL. Sklep dostępny jest bardzo szybko i przez pierwszy rok – często również bardzo tanio, np. 300 zł netto za pierwsze 12 miesięcy. Poza tym – gdy coś przestaje działać – w razie potrzeby zawsze można zwrócić się do Biura Obsługi Klienta (chociaż wiadomo, że zależnie od dostawcy, działają dość różnie). Wadą SaaSów jest ich niewielka podatność na modyfikacje. Wyjątkiem na rynku stanowi AtomStore, który jest mocno modyfikowalny.
  • Open Source – WooCommece, PrestaShop, Magento – dla osób z zacięciem technicznym – rozwiązania bezpłatne, przy założeniu, że nie wliczamy czasu pracy i kosztu wtyczek. Daje swobodę działania przez dostęp do kodu źródłowego. WooCommerce i Presta jest „do ogarnięcia” przez osobę, która nie jest programistą. Magento daje ogrom opcji, jednocześnie jest na tyle skomplikowane że zdecydowanie nie jest to idealny wybór na początek. Generalnie – Magento sprawdza się najlepiej przy dużych sklepach. Najlepiej skorzystamy z jego funkcji mając przynajmniej 6-cio cyfrowe kwoty na sklep.
  • Licencja pudełkowa – Shopgold, SOTE – raczej wymierający gatunek. Łączy w sobie powyższe 2 rozwiązania, czyli dostęp do kodu źródłowego sklepu z jednoczesnym supportem, jak przy SaaSie. Koszt to od kilkuset do 2 tys. zł netto. Jest również możliwość aktualizacji za kilkaset złotych netto. Oprócz tego oczywiście potrzebny jest własny serwer. Coraz mniej firm sprzedaje oprogramowanie w tym modelu i w ciągu najbliższych 2-3 lat prawdopodobnie zostaną wyparte z rynku.
  • Rozwiązanie dedykowane – Czyli oprogramowanie pisane pod Twój biznes, lub częściowo pod Twój biznes. Podobnie jak Magento – bez 6-cio cyfrowego budżetu lepiej się nie zbliżać.

Wprowadzanie produktów/integracja z hurtownią

Produkty do sklepu można wstawiać zarówno ręcznie, jak i zaciągać automatycznie z danego źródła, a także aktualizować stany magazynowe.

Przy więcej niż kilkunastu produktach, metody ręczne nie są zbyt efektywne, dlatego też, integracja stanów magazynowych jest jak najbardziej potrzebna.

Import produktów, aktualizacja cen i stanów magazynowych są przeważnie wyceniane przez dostawców oprogramowania osobno, a ich cena zaczyna się nawet od 0 zł. Jest tak w momencie, gdy oprogramowanie ma gotową integrację z daną hurtownią, np. RedCart, czy TakeDrop.

Jeżeli integracja wykonywana jest na zlecenie, koszt importu asortymentu z hurtowni to rząd ok 1 500 – 3 000 zł netto jednorazowo, natomiast aktualizacji stanów i cen wynosi mniej więcej 600 – 800 zł netto rocznie.

Szata graficzna

Jeśli Twój sklep ma sprzedawać, musi budzić zaufanie. Nie może więc wyglądać jak jeden z dziesiątków tysięcy innych, podobnych stron.

Najczęściej wybieranym SaaSem w Polsce jest Shoper – przez wzgląd na niski koszt założenia sklepu. Dlatego też, na pewno znajdziesz bardzo wiele witryn korzystających z jego podstawowego szablonu. W cenie około kilkuset złotych, możesz jednak liczyć również na inne, gotowe skórki, . 

shoper-szablony

przykładowe szablony do oprogramowania Shoper


Koszt takiego rozwiązania to 700-1000 zł netto. Trzeba do tego doliczyć również koszt przygotowania banerów pod Twój asortyment.

Bardzo podobnie wygląda sytuacja w przypadku Open Source’ów, czy rozwiązań pudełkowych. W przypadku dedykowanych, standardem jest tworzenie indywidualnej grafiki.

Niezależnie od oprogramowania, jeśli nie interesują Cię szablony, możesz zdecydować się na rozwiązania bardziej indywidualne. Ich koszt zaczyna się od kilku tysięcy złotych i obejmuje pracę 1-2 osób, które zajmują się tworzeniem projektu oraz jego kodowaniem.

Takie rozwiązanie obejmuje zwykle stronę główną, kartę produktu, kategorii oraz czasem stronę informacyjną (typu kontakt, polityka prywatności etc.) + dostosowanie pozostałych typów podstron kolorystycznie, ujednolicenie fontu oraz zakodowanie całości w sklepie.

Jeżeli przykładowo:

  • do tworzenia projektu ma przystąpić dodatkowo dział UX,
  •  chcemy zaprojektować dodatkowe widoki na każdy typ podstrony (np indywidualny koszyk),
  • chcemy by ktoś przygotował dobre teksty do sklepu.

Koszt takich działań zaczyna się od kilkunastu tysięcy i potrafi skończyć na kwotach 6-cyfrowych.

LOGO

Wydzieliłem LOGO poza szatę sklepu, ponieważ jest to element graficzny, który identyfikuje Twoją markę i wychodzi daleko poza sam sklep internetowy, m.in. w marketplace’ach, social mediach i serwisach z opiniami.

Oczywiście, LOGO można stworzyć samemu, albo wygenerować za darmo w jednym z narzędzi znalezionych w Google. Tanie LOGO wykonać może również freelancer, przy czym najniższe ceny zaczynają się już od 100 zł. Tego typu wykonawcę znajdziesz na przykład na serwisie fiverr. Mimo wszystko, jeśli zależy Ci na jakości – najlepiej jest szukać kogoś w granicach od 500 zł wzwyż.

Ważne, aby znaleźć specjalistę, który zajmuje się konkretnie tworzeniem LOGO oraz podobnych prac. Grafik komputerowy który świetnie obrabia zdjęcia ślubne, nie musi być dobry w dziedzinie kreowania identyfikacji marki. Jednocześnie może żądać wysokich stawek za swoją pracę, ponieważ jest dobry w swojej dziedzinie.

LOGO musi spełniać pewne założenia aby było uniwersalne w zastosowaniu. Dobre LOGO będzie pasowało do sklepu internetowego, na koszulkę, długopis oraz inne gadżety.

Domena

Czyli adres strony głównej sklepu (np. amazon.com czy onet.pl). Koszt rejestracji domeny polskiej to często kilka-kilkanaście złotych za pierwszy rok, natomiast późniejsze przedłużenie to zwykle 99zł netto/rok. 

Trochę więcej potrafia kosztowac domeny zagraniczne. Przedłużenie adresu .de to dla przykładu 199 zł netto/rok. Niektóre potrafią sięgać nawet 1000 zł/rok, jednak są to dość rzadkie przypadki. 

W jaki sposób dowiedzieć się, ile będzie kosztowała Twoja domena? Najlepiej wejść na serwis typu nazwa.pl, home.pl czy innego dostawcy, wpisać stronę, wybrać interesujące nas rozszerzenie (.de .pl .com czy inne) i otrzymamy czarno na białym jaki będzie koszt danej domeny.

nazwa-pl

Cena rejestracji przykładowej domeny w serwisie nazwa.pl

SSL

Czyli szyfrowanie przesyłania danych. Obecnie jest to must have dowolnego biznesu w internecie, nie tylko sklepu internetowego. Jest niezbędne, poniewaz inaczej przeglądarka zasygnalizuje użytkownikowi, że strona jest niebezpieczna. Bez SSL-a nie uruchomimy na niej również reklam produktowych Google Ads.

Dostępny jest darmowy SSL, czyli Let’s encrypt. Oprócz tego, niektóre oprogramowania – np Shoper dodają SSL w cenie abonamentu. 

Temat certyfikatu SSL można więc rozwiązać bezkosztowo. Jeśli jednak z jakiegoś powodu nie możesz/nie chcesz skorzystać z darmowego rozwiązania – koszt podstawowego, w pełni wystarczającego SSLa to 99 zł netto.

Serwer

Jeśli porównamy sobie sklep internetowy do domku jednorodzinnego wybudowanego na działce – domena stanie się w takim przypadku adresem naszego domu, natomiast serwer będzie działką na której ten dom stoi.

Przy wyborze oprogramowaniu typu SaaS, ten element Cię nie dotyczy. Serwer udostępniany jest w ramach abonamentu za oprogramowanie.

Jeśli stawiasz sklep na WooCommerce, PrestaShop, na innym Open Source, lub wybierasz rozwiązanie pudełkowe, które można wykupić w formie jednorazowej licencji (jak np. SOTE), musisz liczyć się z kosztami.

Jest to wydatek rzędu 500 zł rocznie w przypadku mniejszych sklepów (z ruchem do kilkudziesięciu tysięcy wejść miesięcznie), gdy sklep jest dość dobrze zoptymalizowany pod kątem wydajności pracy. Mówiąc bardziej kolokwialnie – wchodząc na dany sklep, witryna “nie zamula”, czyli po prostu działa płynnie

Jeżeli sklep jest nafaszerowany dodatkowymi wtyczkami, dynamicznymi kreacjami i listami produktów, sliderami, czy innymi obciążającymi elementami – dla każdego odwiedzającego użytkownika, serwer będzie musiał wykonać dużo więcej pracy niż w przypadku prostszego sklepu, bez “wodotrysków”. Ten sam serwer przy jednym sklepie może “łapać zadyszkę” przy 20 tys. użytkowników miesięcznie, natomiast przy innym spokojnie obsłuży 100 tys. użytkowników i wszystko będzie działać sprawnie.

Dobrze się skontaktować z dostawcą hostingowym i zweryfikować, czy serwer w danych parametrach da radę obsłużyć np nadciągający black friday, lub inne, zaplanowane akcje, przy których można się spodziewać np x10 ruchu więcej niż w zwykły weekend.

Skrzynki mailowe

W ramach wykupienia serwera otrzymujesz też skrzynki mailowe firmy, podpięte pod domenę Twojego sklepu.  

Jeśli korzystasz z SaaSa i nie masz swojego serwera, za kilkadziesiąt złotych rocznie możesz wykupić serwer tylko pod skrzynki mailowe. W takim przypadku należy podpiąć domenę pod serwer, na którym się znajdują, natomiast do sklepu skierować domenę rekordem A. W razie potrzeby, dostawca oprogramowania może Ci w tym pomóc.

Magazyn

Jeżeli Twój sklep oparty jest o dropshipping – koszt może być bezpłatny. W tym przypadku sprzedajesz towar, który znajduje się w hurtowni, a następnie jest pakowany i wysyłany do klienta końcowego.

Jeśli zamierzasz samodzielnie magazynować swój towar, co ma oczywiście swoje plusy i minusy, rozpocząć możesz od wygospodarowania przestrzeni w mieszkaniu/domu. Koszt nadal wynosi 0, nie licząc materiałów pakowych.

Gdy mieszkanie przestanie wystarczać, kolejnym krokiem jest wynajęcie małej przestrzeni magazynowej. Pomóc może np. sieć lessmess, gdzie można wykupić przestrzeń do kilkunastu m^2 powierzchni i tam przetrzymywać swój towar. Kosztuje to od kilkuset złotych do 1500 zł netto/msc.

Wnająć można również mały lokal lub garaż – zależnie od konkretnej lokalizacji. Wziąć pod uwagę należy także kwestię ogrzewania oraz wilgotności – adekwatnie do sprzedawanego towaru.

Zwiększając skalę i delegując pakowanie oraz wysyłkę pracownikom – płacisz również za ich zatrudnienie, materiały oraz miejsce do pracy.

Idąc dalej – większe magazyny, więcej ludzi, systemy usprawniające wysyłkę, przyjmowanie dostaw i magazynowanie, czyli systemy ERP i WMS – to wszystko to koszta sięgające od kilkunastu do kilkudziesięciu tys zł netto/mies. i wyższe w zależności od wielkości przedsięwzięcia.

Materiały do pakowania

Folia bąbelkowa, kartony, taśma klejąca, wypełnienie itd. Koszt materiałów pakowych może być bardzo różny, w zależności od tego, czy wysyłasz produkty premium i zależy Ci na bardzo ładnym opakowaniu, czy towar po prostu ma dotrzeć do klienta cały i zdrowy. Jeśli towar przychodzi gotowy do wysyłki (np w kartonie), a Tobie pozostaje tylko przykleić list przewozowy – nie ponosisz praktycznie żadnych kosztów.

Podsumowujac – koszt opakowania dla jednej paczki to od 0,5 zł do 5 zł. W przypadku przesyłki premium, jest to nawet kilkanaście zł za jedną przesyłkę.

Zwroty i Reklamacje

Jeśli sprzedajesz w dropshippingu i masz z hurtownią umowę, że to u nich przyjmowane są zwroty oraz reklamacje – ten temat Ciebie nie dotyczy. W przeciwnym wypadku, wszelkie zwroty trafiają do Ciebie i potem coś z nimi trzeba zrobić – np sprzedać po obniżonej cenie, przechować, zapakować etc.

Nie wspominam tu o kosztach czasowych, czy emocjonalnych gdy rozżalonyv klient dzwoni z pretensjami. 🙂

Oszacowanie ogólnego kosztu zwrotów i reklamacji w złotówkach jest trudne dla tak ogólnego artykułu. Wszystko zależy od skali prowadzenia biznesu, branży, typu klientów oraz konkretnego asortymentu.

W branży modowej procent zwrotów sięga czasem powyżej 20, przy czym w branży fitness jest to jedynie kilka procent. Wiele zależy również od obsługi klienta. W tej samej branży fitness jeden sklep może mieć 10% zwrotów, a drugi 0,5% bo dużo lepiej radzi sobie z problemami użytkowników, trafia do innych odbiorców itd.

Kurier

Jeśli oferujesz darmową dostawę od określonej kwoty, musisz liczyć się z kosztem rzędu 10-15 zł za dostawę w paczkach do 30kg. Tutaj wiele zależy od oferty konkretnego kuriera. Na początek warto jest wysyłać brokerem kurierskim typu apaczka.pl, czy furgonetka.pl.

W przypadku powtarzalności wysyłek oraz gdy paczek jest już około 150-200 miesięcznie, lepsze warunki można wynegocjować bezpośrednio u konkretnego kuriera.

Marketing

Marketing w sklepie internetowym można robić na wiele sposobów, poniżej znajdziesz 4 najpopularniejsze:

Google Ads


Google daje możliwość reklamowania się na kilkanaście sposobów natomiast w przypadku sklepu internetowego podstawą jest reklama PLA – Product List Ads:

PLA

przykład reklamy PLA – Product List Ads


Reklama przedstawia konkretne produkty z naszego asortymentu. Tego typu reklamy można prowadzić na własną rękę, szczególnie w przypadku wszechobecnych automatów, do których używania Google gorąco zachęca.

Aby kampanie produktowe dobrze działały, w reklamach potrzebujemy mieć uwzględnionych przynajmniej kilkaset produktów. Im więcej – tym lepiej.

Oprócz kampanii produktowych, warto prowadzić działania w sieci wyszukiwania, na przykład jako reklamy tekstowe oraz banerowe.

Na cykliczne działania przeznaczyć można dowolną kwotę, natomiast doświadczenie uczy nas, że minimalnie będzie to ok. 4000 – 5000 zł miesięcznie przy 2-3 miesiącach działań, aby w pełni przetestować kanał reklamowy.

FB Ads

Kampanie na Facebooku podobne są do tych w Google – tutaj również mamy reklamy produktowe, banerowe, a nawet reklamy video.

W przypadku FB możemy reklamować się nie tylko z kilkoma, ale nawet z jednym produktem na raz, co obniża miesięczny koszt mediów reklamowych. Działać można z budżetami 1500-2000 zł miesięcznie, również na własną rękę.

W przypadku zlecenia działań – warto przynajmniej podwoić ten budżet, aby agencja, czy też freelancer, mógł przetestować więcej produktów, grup odbiorców lub innych ustawień reklamy na raz. Dzięki temu, do najbardziej optymalnych ustawień kampanii można dojśc jak najszybciej.

SEO

Czyli między innymi ruch z organicznych wyników wyszukiwania. Świetny kanał, gdy dysponujemy 2-3 latami czasu, aby inwestycja zaczęła się zwracać, oraz przynajmniej 3 tysiącami miesięcznego budżetu.

Jeśli nie masz takiego komfortu – lepiej jest działać z Google Ads i FB Ads. Jeżeli się uda i zauważysz, że Twój pomysł na biznes się sprawdza – nadwyżki warto zainwestować w SEO. Po kilku latach może być Twoim głównym źródłem generowanego ruchu i sprzedaży, obniżając jednocześnie całościowy koszt pozyskania klienta. Trzeba jednak pamiętać, że jest to działanie długoterminowe.

Warto mieć również na uwadze, że koszta SEO są mocno zróżnicowane w zależności od branży. Dla przykładu – w branży aptecznej będzie stosunkowo drogie z powodu dużej konkurencji oraz faktu, że apteki nie mogą reklamować się w Google Ads i FB Ads. W przypadku sklepu z piecami wędzarniczymi, gdzie nie ma takich ograniczeń a konkurencja jest dużo mniejsza – SEO będzie tańsze.

Mailing

Prowadząc sklep internetowy warto zbierać zapisy do newslettera, aby później móc prowadzić sprzedaż tym kanałem. Koszt wysyłki maili będzie zależeć od wielkości bazy mailowej jaką udało Ci się zgromadzić oraz od wybranego oprogramowania. Przykładem jest FreshMail i w jego przypadku cena zaczyna się od 99 zł netto/miesiąc dla bazy do 2500 maili, bez limitu wysyłek.

Allegro i inne Marketplace’y

Kanał dodatkowy, od którego de facto warto rozpocząć swoją przygodę ze sprzedażą online. Na koszt składa się prowizja od sprzedaży oraz reklama w samej platformie. Trudno więc określić, ile dokładnie kosztuje. Zależnie od branży trzeba liczyć się mniej więcej z 15-20% od sprzedaży.

Plusem tego rozwiązania jest ogromna liczba potencjalnych klientów od zaraz. W styczniu 2022 Allegro odwiedziło aż 21,8 mln. użytkowników. Nie potrzeba również większej inwestycji – płacimy za reklamy, a prowizję oddajemy dopiero po zakupie.

Minusem jest brak budowania własnej marki oraz duże koszta pozyskania sprzedaży.

Ciekawą i nową alternatywą na polskim rynku jest Shopee, które warto także wypróbować.

Pracownicy

Na początku zapewne będziesz swoim sterem, żeglarzem i okrętem, ale wraz z rozwojem sklepu, warto będzie mieć kogoś do bieżącej obsługi zamówień, zgłoszeń reklamacyjnych, zwrotów, dodawania produktów, pisania treści, pakowania paczek itd.

Tutaj – koszt zależy wyłącznie tego, co chcesz osiągnąć, w jakiej skali będziesz pracować oraz ilu ludzi do tego potrzebujesz.

Podatki

Jak w każdym biznesie, trzeba liczyć się z PITem, VATem, ZUSem a przy większej skali – kolejnymi podatkami.

Na samym początku opłacasz mały ZUS rzędu 500 zł miesięcznie, do 200 tys zł rocznie sprzedaży nie musisz płacić VAT-u, natomiast PIT również nie musi być problemem, gdy zmieścisz się z dochodami w kwocie wolnej od podatku.

Obsługa klienta

Na początku, pewnie będziesz to robić na własną rękę. Później prawdopodobnie będziesz musiał zatrudnić pracowników.

Pamiętaj, że im lepsza obsługa klienta, tym:

  • większa konwersja na klientach dzwoniących przez możliwość dosprzedaży dodatkowych elementów – np w przypadku butów; sprayów do impregnacji, wkładek itp.
  • mniejsza liczba zwrotów czy reklamacji które obciążą kosztami firmę,
  • większy odsetek powracających klientów. 

Dobra obsługa to również podstawa pozytywnych opinii w internecie, a te w dłuższym terminie sprawiają, że duży % klientów wybierze Twoją markę spośród innych o tym samym asortymencie.

Pamiętaj – obsługa klienta to nie tylko koszt, ale również bardzo dobra inwestycja.

Podsumowując

Koszt prowadzenia sklepu internetowego może być na początku bardzo niski – można postawić SaaS za 300 zł, wykupić domenę za kilkanaście złotych, zapełnić sklep produktami z gotowej integracji w dropshippingu, wystawić produkty na Allegro i sprzedawać.

Tyle w teorii. W praktyce zrobiło tak już 10 000 innych ludzi, z różnym skutkiem. W praktyce – oczywiście, da się tak zrobić, jednak ta droga jest znacznie bardziej wyboista.

Aby sklep realnie sprzedawał trzeba włożyć w niego dodatkowy czas – przygotować opisy, tworzyć treści, prowadzić profil w social mediach, uczyć się reklamy itd. itp.

Część z tych rzeczy można, a w pewnym momencie rozwoju sklepu wręcz trzeba, zlecić wewnętrznie lub zewnętrznie, jednak to znów – dodatkowe koszta.

 

 

 

Adam Gałązka