Ile kosztuje reklama na FB? Sprawdź, od czego zależą stawki

Iwona Bortniczuk
27 sierpnia, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
facebook

Dzięki reklamie na Facebooku możesz dotrzeć do bardzo precyzyjnie określonej grupy użytkowników. Albo – jeśli wolisz – do jak najszerszego grona odbiorców. W ten sposób zwiększysz rozpoznawalność marki, „podbijesz” liczbę interakcji lub pobudzisz sprzedaż – w zależności od tego, jaki masz cel. Ile kosztuje reklama na FB? Ile musisz wydać na reklamę, aby działała? Czym jest aukcja na Facebooku? Na jaki format oraz na jaki model rozliczeń najlepiej się zdecydować? Odpowiadamy na podstawowe pytania z dziedziny facebookowych reklam. 

Czynniki wpływające na koszt reklamy na Facebooku

Facebook Ads to płatny rodzaj reklamy. Co ważne, niezależnie od tego, czy masz niewielki, czy całkiem spory budżet reklamowy, jesteś w stanie wypromować swój sklep internetowy, profil w social media lub też zwiększyć zasięgi. 

Jeśli chcesz kupić reklamę, musisz wziąć udział w aukcji. Na początku warto więc wyjaśnić, jak działa system aukcyjny na Facebooku. Aby „zdobyć” wypatrzone miejsce na wyświetlanie reklamy, reklamodawcy składają swoje oferty wraz z cenami. Co istotne, nie zawsze wygrywa najwyższa cena – jak w typowej licytacji. To, czy oraz która z reklam będzie się wyświetlać na danej pozycji, wynika z kilku kwestii, jak liczba złożonych ofert, jakość reklam oraz grupa docelowa.

To, ile kosztuje reklama na FB, wynika więc z kilku czynników:

  • Na koszt na pewno wpływa jakość reklamy. W celu zapewnienia odpowiedniej jakości reklam weryfikuje się, m.in. czy są zgodne z prawem oraz czy nie wprowadzają odbiorców w błąd. Ponadto, jeśli Twój post czy karuzela na Facebooku będą miały wysoki poziom zaangażowania (co oznacza, że są wartościowe dla odbiorców), możliwe, że obniży to koszt wyświetleń reklamy.
  • Kolejna kwestia to cel reklamowy. Niektóre cele reklamowe są trudniejsze do osiągnięcia niż inne. Z reguły tańsze są reklamy służące większej rozpoznawalności marki oraz te nastawione na zasięg.
  • Do głosu dochodzi też odpowiednie targetowanie, czyli kierowanie reklamy do tych osób, które prawdopodobnie dokonają oczekiwanych od nich działań, jak kliknięcie linku czy pozostawienie danych kontaktowych. Pamiętaj, że im większa trafność reklamy, tym większy zysk dla Twojej firmy.
  • Liczy się umiejscowienie reklamy – niektóre miejsca są bardziej wyeksponowane i tym samym „rozchwytywane”. Ponadto kampanię można uruchomić także w Messengerze, na Instagramie oraz w Audience Network. Audience Network pozwala kupować reklamy w witrynach i aplikacjach współpracujących z Meta. Dzięki temu reklamy mogą trafiać także do osób, które nie pojawiają się na Facebooku i Instagramie. 
  • Nie można zapomnieć o formacie reklamy – obowiązują dla nich różne stawki.
  • Do tego dochodzą kwestie związane z systemem akcyjnym, czyli konkurencja w Twojej branży oraz liczba ofert. Im większa konkurencja, tym wyższa cena reklamy na Facebooku – reklamodawcy walczą bowiem o najlepsze pozycje. Mniej za reklamę płacimy w przypadku niszowych branż.
  • Znaczenie ma też sezonowość, czyli okres, w którym uruchamiamy kampanię reklamową na Facebooku. „Droższe” są m.in. święta oraz różne wydarzenia, np. ważne mecze piłkarskie.
  • Oprócz tego warto wiedzieć, że na ceny postów sponsorowanych na Facebooku i innych rodzajów reklam wpływają trendy i zmiany w reklamowych działaniach platformy. Zmienia się też algorytm Facebooka.

Cennik reklamy na FB? 

Jak widzisz, to, ile kosztuje reklama na Facebooku, zależy od wielu zmiennych. Początkowo w zasadzie nie da się podać dokładnej ceny. 

facebook-login

Model rozliczeń facebookowych kampanii 

Rozliczeń za reklamy na FB dokonuje się na podstawie kilku modeli. Możliwe, że znasz te terminy z rozliczeń Google Ads. 

CPC 

Skrót CPC oznacza cost per click – koszt pojedynczego kliknięcia. Im więcej użytkowników kliknie link czy button, tym więcej zapłacimy. Rozliczenie za kliknięcie sprawdza się m.in. w przypadku, gdy oczekujemy od użytkowników, aby odwiedzali naszą stronę internetową. 

Dzięki takiemu rozwiązaniu można ściślej kontrolować nasz budżet. Nie musisz się martwić, że wydajesz pieniądze, a nie widzisz rezultatów czarno na białym. Jeśli liczba kliknięć nie będzie duża, zapłacisz mniej. 

CPM

CPM to cost per mille – koszt za 1000 wyświetleń reklamy. Nie ma to znaczenia, ile użytkowników kliknie link – liczy się, ilu z nich zobaczy przekaz reklamowy. To dobra strategia m.in. w przypadku działań wizerunkowych i służących budowaniu świadomości marki. Zaangażowanie użytkownika nie ma tu już tak dużego znaczenia, jak przy CPC. 

Model CPM może się sprawdzić nie tylko przy szerokiej i zróżnicowanej grupie odbiorców, ale także podczas precyzyjnego targetowania. Dobre rezultaty daje reklama wyświetlana użytkownikom z bazy pozyskanych adresów mailowych albo w ramach strategii remarketingowej. 

oCPM

oCPM oznacza z kolei optimized cost per mille, czyli zoptymalizowany koszt 1000 wyświetleń. W oCPM w odróżnieniu od CPM możemy precyzyjnie wybrać cel reklamy – kampania może być nastawiona na kliknięcia, wyświetlenia, zasięg, dane działania użytkowników itd.

fb-logo

Jakie są rodzaje reklam na FB?

Jeśli dopiero planujesz swoje pierwsze kampanie na Facebooku, powinieneś poznać ich podstawowe rodzaje. Reklama na Facebooku – oto przykłady:

Reklama graficzna na FB

Zacznijmy od najprostszego formatu, a mianowicie reklamy graficznej. Zawiera jeden obraz, który może być wyświetlany w wielu miejscach platformy. Wykorzystuje się je przede wszystkim do promowania marki albo produktu. Pamiętaj, aby wybrać obraz przyciągający wzrok i zachęcający do zakupu. 

Ograniczeniem tej reklamy na FB jest niewielka liczba znaków, którymi można opisać grafikę – dlatego też zadbaj o trafną treść. 

Reklamy wideo na Facebooku

Od kilku dobrych lat obserwujemy rosnącą popularność w formacie wideo. Potwierdzają to statystyki. Jak podaje portal Web FX, szacuje się, że w 2023 roku konwersja z reklam wideo zwiększy się o 86%. Ponadto aż 80% użytkowników zapamiętuje reklamę wideo, z którą miało kontakt nawet 30 dni temu. Potencjalni klienci z łatwością, ale i przyjemnością przyswajają tego rodzaju treści. Jeśli zadbasz o niebanalny pomysł i wykonanie, jest duża szansa, że zwrócą uwagę na Twój przekaz. Warto jednak wiedzieć, że przygotowanie wideo pochłania sporo czasu i innych zasobów. 

Karuzelowe reklamy na FB

To reklamy graficzne, w których możesz wykorzystać więcej niż jedno zdjęcie. W ten sposób zaprezentujesz szerszą ofertę, więcej informacji itp. Każdy z tych obrazów możesz uzupełnić innym linkiem. Aby zdobyć jak najwięcej kliknięć, zadbaj o oryginalne Call to Action (ang. wezwanie do działania, zachęcenie do wykonania danej akcji) przy każdym zdjęciu. 

Reklamy Instant Experience na FB

To format mobilny, czyli skierowany do użytkowników korzystających z mediów społecznościowych na smartfonie lub tablecie; opiera się na zdjęciach albo wideo. Szybko się ładuje i jest dostosowany do tego, jak używamy smartfona – obrazy możemy powiększać albo zmniejszać oraz oglądać przy dowolnie przechylonym ekranie. Jeśli nie masz doświadczenia, przygotowanie reklamy Instant Experience powierz profesjonaliście – nietrudno tu o błędy. 

Reklamy kolekcji na Facebooku 

Można powiedzieć, że to zaawansowana i nowoczesna reklama karuzelowa. Reklamowanie w kolekcji pozwala na wyróżnienie wielu elementów, m.in. produktów, jednocześnie. Do tego otwiera się błyskawicznie, np. po tym, jak użytkownik wejdzie z interakcję z reklamą. Są widoczne na całym ekranie. 

Posty sponsorowane 

Przez niektórych traktowane jako reklama, przez innych jako odmienna forma promocji. Tym razem promujemy post, który ukazał się na fanpage’u. Sprawdza się przede wszystkim, gdy mamy niewielki budżet oraz gdy chcemy promować informację o wydarzeniu lub nowym produkcie przez raczej krótki czas. W innym przypadku lepiej wybrać standardową kampanię na FB – jedną z opisanych powyżej. 

Remarketing na FB 

W działaniach reklamowych prowadzonych na Facebooku warto uwzględnić również remarketing. Remarketing na FB pozwala na dotarcie do osób, które miały już kontakt z reklamą, odwiedziły stronę, uzupełniły formularz, zapisały się do newslettera lub podjęły jakąkolwiek interakcję z fanpagem. System zbierania informacji działa na tyle precyzyjnie, że jest w stanie zidentyfikować i zinterpretować zdarzenie, do jakiego doszło na stronie lub fanpage’u, a następnie „zlokalizować” użytkownika, do którego należy dotrzeć z przekazem reklamowym. 

 

Nie szukaj cennika kampanii na Facebooku – choć można podać orientacyjne stawki, to na to, ile zapłacisz, składa się wiele czynników. Ile kosztuje reklama na Facebooku? To zależy m.in. od formatu, od grupy docelowej, konkurencyjności w branży… Podstawą jest tu stworzeniu maksymalnie spersonalizowanego przekazu – z perspektywy zarówno odbiorcy, jak i Twojej. 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Iwona Bortniczuk

Content Marketing Team Leader

Mój pierwszy artykuł, który ukazał się w prasie, traktował o budowaniu z glinosłomobeli i żerdzi. Potem było jeszcze ciekawej: publikacje o elektryce, instalacjach, halach rolniczych, logistyce i cięższym transporcie… Copywriterska odwaga przydaje mi się w Sempai, gdzie artykuły o fotowoltaice i nawozach przeplatam opisami zabiegów kosmetycznych. Kiedy akurat nie piszę, jestem drużynową teamu CM. Po godzinach piekę tarty, jem kopytka, zastygam w asanach i pochłaniam seriale.