Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEOChcesz zmierzyć efektywność działań agencji SEO? Pomogą Ci te narzędzia

Chciałbyś sprawdzić, czy działania podejmowane przez agencję SEO są efektywne? Koniecznie zapoznaj się z listą polecanych przez nas narzędzi! W artykule znajdziesz podpowiedzi, jak z nich korzystać i na co należy zwrócić uwagę, aby dokonać poprawnej – choć podstawowej – analizy skuteczności działań pozycjonerów.

Spośród wszystkich narzędzi dostępnych na rynku wybraliśmy te bezpłatne oraz te, z których korzystanie nie powinno przysporzyć większych trudności nawet osobom nieposiadającym specjalistycznej wiedzy z zakresu marketingu w wyszukiwarkach.
W przypadku współpracy z agencją zajmującą się pozycjonowaniem podstawowym kryterium jest transparentność działań – nawet jeśli efekty działań SEO nie spełniają w pełni naszych oczekiwań, ważne jest, abyśmy regularnie otrzymywali jasne i czytelne raporty pokazujące co zostało zrobione, a także sygnały, co wymaga poprawy po naszej stronie. W przypadku pozycjonowania każdą stronę trzeba rozpatrywać odrębnie, brać pod uwagę jej historię, profil linków, strukturę, szybkość i wiele innych czynników, do których należy dopasować strategię SEO. Pierwszym krokiem, który pozwoli nam zweryfikować działania agencji, jest analiza raportów i wytycznych. Oprócz tego warto również sprawdzić efekty pracy w odpowiednich narzędziach, które przedstawiamy poniżej.

 

Narzędzia:

1. Ruch na stronie: Google Analytics

Google Analytics to must have każdego e-marketera. Jest to internetowe narzędzie do analizy statystyk serwisów www, udostępnione przez firmę Google. Jeżeli chodzi o koszty, z reguły małym i średnim e-commercom swobodnie wystarczy jego bezpłatna wersja.

Co możemy zmierzyć w Google Analytics? Tak naprawdę niemal wszystko, na co pozwala nam wyobraźnia, w tym m.in. ilość i jakość generowanego ruchu. Narzędzie to może nam również wskazać (choć w ograniczonym stopniu), jakie frazy generują największy ruch do serwisu i które podstrony są najchętniej odwiedzane.

Celem zdecydowanej większości kampanii SEO jest generowanie jak największej ilości wejść potencjalnych klientów z wyników naturalnych Google. Dlatego Google Analytics to podstawowe narzędzie, dzięki któremu zweryfikujesz postępy działań firmy pozycjonującej. Musisz jednak pamiętać o tym, żeby raporty analizować “z głową”, tzn. przy spadku liczby wejść należy wziąć pod uwagę możliwość wystąpienia takich czynników, jak: sezonowość branży, trendy rynkowe lub inne czynniki (np. awaria serwera).

Google Analytics to potężne i rozbudowane narzędzie marketingowe, dlatego przy podstawowej znajomości tego narzędzia, polecamy Ci skoncentrowanie się następujących wskaźnikach:

  • liczba sesji z wyników organicznych (najlepiej porównywać bieżące dane z analogicznym okresem w ubiegłym roku),
  • frazy kluczowe – od kilku lat Google ukrywa coraz większą liczbę słów kluczowych, poprzez które internauci trafili na naszą stronę pod wspólnym zbiorem “Not provided”. Jednak część słów kluczowych wciąż jest jeszcze widoczna i możemy sprawdzić, jakie frazy internauci wpisywali w Google, zanim dostali się na naszą stronę. W Google Analytics możemy sprawdzić, czy słowa kluczowe odpowiedzialne za ruch w naszym serwisie są związane wyłącznie z naszym brandem (nazwa sklepu/strony internetowej, marka firmy), czy też są to ogólne słowa kluczowe lub nazwy produktów/usług (często to właśnie tego typu frazy mają największy potencjał sprzedażowy). Ze względu na to, że duża część słów kluczowych w GA jest ukryta, warto również sprawdzić statystyki uwzględniające strony wejścia (wymiar Strona wejścia). Dzięki temu sprawdzimy, które podstrony generują największy ruch do naszego serwisu.
  • współczynnik konwersji – współczynnik konwersji pokazuje, jaki procent sesji na naszej stronie zakończył się pożądaną akcją (w zależności od ustawionego celu mogą to być np. dokonanie zakupu, zapisanie się do newslettera lub przejście do zakładki Kontakt). Współczynnik konwersji pozwala określić, czy ruch, który trafia do naszego serwisu, jest wartościowy z punktu widzenia naszych celów, czy użytkownicy znajdują na stronie dokładnie to, czego szukają, czy też nie podejmują żadnych akcji. Trzeba pamiętać, że wpływ na konwersje mają też inne czynniki – wygląd serwisu i jego funkcjonalność, polityka cenowa, asortyment itp.

Aby sprawdzić liczbę odwiedzin z wyników organicznych Google, frazy kluczowe czy też współczynnik konwersji w interesującym nas okresie, należy przejść do odpowiedniej sekcji GA: Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe:

Widok liczby wejść do serwisu z bezpłatnych wyników wyszukiwania – Google Analytics

 

U góry: wymiary Słowa kluczowe oraz Strona wejścia w Google Analytics, w prostokątnych ramkach przykładowe słowa kluczowe i liczba sesji, który wygenerowały, po prawej stronie w czerwonej ramce Współczynnik konwersji

 

2. Błędy 404 + indeksacja strony: Google Search Console

Search Console to kolejne bezpłatne narzędzie od Google, dzięki któremu możesz zmierzyć efektywność działań pozycjonerów. Ułatwia ono monitorowanie własnych stron internetowych w wynikach wyszukiwania Google. Raporty Search Console w Analytics dostarczą Ci informacji o skuteczności odwiedzin z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Masz w nich widoczne takie dane, jak zapytania użytkowników i liczba wystąpień adresów URL należących do Twojej witryny w wynikach wyszukiwania (wyświetlenia), oraz dane o działaniach następujących po kliknięciu, które obrazują zaangażowanie użytkowników w witrynę, np. współczynnik klikalności i współczynnik konwersji e-commerce. Ta kombinacja danych pomaga optymalizować witrynę pod kątem najbardziej dochodowych odwiedzin.

Zanim przystąpisz do wyświetlania raportów Search Console, dodaj swoją witrynę do narzędzia Search Console i zweryfikuj ją za jego pomocą. Jeśli pierwszy raz korzystasz z narzędzia Search Console, musisz dodać do niego swoją witrynę, by rozpocząć zbieranie danych o zapytaniach do raportów Analytics służących do optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO).

Aby wyświetlać raporty:

  1. Zaloguj się na konto Analytics.
  2. Wejdź do odpowiedniego widoku.
  3. Wybierz kartę Raportowanie.
  4. Wybierz kolejno: Pozyskiwanie > Search Console.

Jakie działania pozycjonerów możesz tutaj zweryfikować?

  • Czy monitorują komunikaty od Google, czy reagują na nie, czy analizują błędy 404 i je przekierowywują, czy nie ma błędów w przypadku implementacji danych strukturalnych itp. Można też sprawdzić linki, które zostały zaindeksowane przez Google i prowadzą do naszej strony, a także słowa kluczowe, które odpowiadają za przejścia na stronę z wyszukiwarki Google.

Jak zweryfikować te działania?

  • Wejść w Search Console i sprawdzić statusy wiadomości oraz odpowiednie zakładki

Widok Linki do Twojej witryny w Google Search Console – w czerwonych ramkach inne zasoby, na które warto zwrócić uwagę.

 

Co oznaczają zaznaczone zakładki?

Wiadomości – w tej zakładce znajdziesz informacje od Google i jego moderatorów. Najczęściej są to porady dotyczące zwiększania widoczności strony w Organicu lub komunikaty nt. błędów znalezionych przez roboty indeksujące.

Ręczne działania – radzimy Ci nie omijać tego miejsca 🙂 Tutaj znajdziesz informacje o nałożonych przez Google karach. Moderatorom możesz narazić się m.in. zbyt dużą liczbą linków niskiej jakości prowadzących do Twojej witryny.

Stan indeksowania – jest to raport zawierający dane na temat adresów URL, których próby zaindeksowania w ciągu ostatniego roku podjęły się GoogleBoty.

Zablokowanie zasoby – tutaj dowiesz się, do jakich zasobów w Twojej witrynie Googlebot nie ma dostępu. Przykładowo, jeśli plik robots.txt blokuje odczytywanie któregoś z zasobów, Googlebot może mieć problemy z renderowaniem i indeksowaniem treści.

Błędy indeksowania – w tym miejscu znajdziesz informacje na temat znalezionych podczas indeksowania strony błędach, które zostały podzielone na trzy typy: związane z DNS, połączeniami z serwerem i plikiem robots.txt.

 

3. Pozycje + słowa kluczowe: Positionly i SEMSTORM

Na ilość wejść na stronę w dużej mierze wpływa pozycja w wynikach wyszukiwania Google. Krąży przekonanie, że internauci skupiają się jedynie na pierwszej ich stronie (w świecie SEO krąży nawet pewien żart: “Gdzie najłatwiej ukryć trupa? Na drugiej stronie wyszukiwania Google” ;). Dzięki narzędziom do monitorowania pozycji na wybrane słowa kluczowe możemy dzień po dniu obserwować miejsca w rankingach Google na których plasuje się nasza witryna. Do narzędzi pozwalających monitorować pozycje na poszczególne słowa kluczowe należą m.in. Positionly, WebPozycja, SeoStation czy SerpMonster. Większość z nich posiada darmowe okresy próbne, jednak aby móc wyciągnąć sensowne wnioski należy monitorować pozycje w dłuższych okresach czasu, a to wymaga już na ogół wykupienia płatnej subskrypcji.

Wadą narzędzi do monitoringu słów kluczowych jest to, że pozwalają one śledzić tylko pewien ograniczony zasób fraz (a konkretnie te frazy, które dodaliśmy sami do monitoringu). Inne narzędzia, takie jak Ahrefs czy SemStorm, pozwalają określić widoczność strony internetowej w wyszukiwarkach w znacznie szerszym kontekście (obejmują widoczność strony na wszystkie frazy powyżej 20 wyszukiwań miesięcznie).

SEMSTORM jest to narzędzie płatne, ale chcąc “na szybko” sprawdzić efekty prowadzonych działań, możesz skorzystać z jego bezpłatnej 14-dniowej wersji próbnej.

Jeżeli chcesz sprawdzić skuteczność działań podejmowanych przez pozycjonerów, rekomendujemy Ci skupienie się:

  • statystykach ilości konkretnych słów kluczowych, na które Twoja witryna pojawia się w wynikach Google (w tym również liczba fraz w top10 rankingu Google),
  • odniesieniu ich do wyników osiąganych przez najbliższą konkurencję,
  • szacunkowy ruch organiczny (na podstawie pozycji zajmowanych w rankingach dla słów kluczowych powyżej 20 wyszukań miesięcznie).

Aby zobaczyć wynik analizy SEMSTORM wystarczy wprowadzić adres strony w pasku na stronie głównej oraz kliknąć Sprawdź:

 

Po błyskawicznej analizie otrzymamy wgląd w część danych dotyczących widoczności naszej strony internetowej. Wśród nich najważniejsze są wartości opisujące:

  • szacunkowy ruch organiczny,
  • liczbę słów kluczowych w top 50 Google,
  • liczbę słów kluczowych w top 10 Google.

 

SEMSTORM – widok ogólny analizy widoczności strony

 

Oprócz sprawdzenia ogólnych danych dotyczących widoczności witryny w bezpłatnej wersji SEMSTORM, możemy również porównać swoją widoczność z konkurencją. Należy w tym celu wybrać zakładkę SEO konkurenci:

SEMSTORM – widok konkurencji SEO w wersji bezpłatnej

 

Pełne dane dotyczące słów kluczowych, konkurencji oraz innych elementów dostępne są w płatnej subskrypcji SEMSTORM, jednak nawet na podstawie wycinka danych z darmowej wersji możemy uzyskać kilka ważnych informacji na temat ogólnej widoczności naszej strony internetowej oraz naszych wyników na tle bezpośredniej konkurencji.

 

4. Optymalizacja: PageLocus i SEO Quake

Działania mające na celu zajęcie wysokiej pozycji przez daną witrynę w wyszukiwarce dzielimy na dwa główne obszary: on-site i off-site. I właśnie poprawność tego pierwszego na poziomie podstawowym pozwala nam zdiagnozować darmowe narzędzie Page Locus. Poniżej omówione są pokrótce poszczególne elementy na stronie, na które warto zwrócić swoją uwagę podczas analizy.

Aby przeprowadzić analizę narzędziem PageLocus należy wejść pod adres https://www.pagelocus.com/, wprowadzić adres naszej witryny i kliknąć na przycisk Start Analysis.

Page Locus – widok strony głównej

 

Narzędzie to ekspresowo przeprowadzi analizę Twojej witryny pod kątem SEO i wygeneruje raport, w którym przedstawiona zostanie jej punktowa ocena (w skali od 1 do 100) dla 4 głównych elementów – optymalizacji on-site (On-Site SEO), szybkości działania witryny (Page Speed), popularności w mediach społecznościowych (Social) oraz autorytetu strony (Authority). Im wyższa ocena, tym lepiej nasza strona wypada w danym obszarze.

Page Locus – raport z analizy serwisu internetowego

 

Nas interesować będzie pierwszy element, czyli ocena optymalizacji SEO. Page Locus bierze pod uwagę kilkanaście czynników istotnych z punktu widzenia SEO i sprawdza, czy występują one na stronie, czy mają odpowiednią formę i spełniają przyjęte kryteria. W razie braków w optymalizacji klasyfikuje je jako błędy lub ostrzeżenia (elementy są również uszeregowane według priorytetów – najważniejsze mają wysoki priorytet, mniej ważne – niski). Co ważne, każdy podpunkt z raportu możemy rozwinąć, dzięki czemu uzyskamy podstawowe informacje i wskazówki dotyczące konkretnych aspektów optymalizacji.

 

Page Locus – szczegółowy widok raportu dotyczącego optymalizacji strony – SEO Reports

 

Polecamy, abyś skupił się na następujących obszarach:

  • WWW Resolve (przekierowanie wersji na preferowaną wersję witryny – z www lub bez www),
  • Robots.txt (czy na stronie znajduje się plik z komendami dla botów),
  • Sitemap (czy na stronie znajduje się mapa witryny ułatwiająca crawlowanie serwisu przez boty),
  • Title Lenght (długość meta title),
  • Meta Description (długość i atrakcyjność opisu),
  • Header Tags (rozkład nagłówków wartościujących na stronie),
  • Images (optymalizacja obrazków – czytelne dla botów opisy alternatywne).

 

Wszystkie te elementy możemy również sprawdzić za pomocą innego popularnego narzędzia do sprawdzania optymalizacji – SEO Quake. SEO Quake to wtyczka do przeglądarek internetowych, która pozwala nam na szybkie sprawdzenie optymalizacji konkretnych podstron. Po zainstalowaniu wtyczki w naszej przeglądarce w pasku narzędzi powinna pojawić się ikonka SEO Quake:

SEO Quake w przeglądarce Mozilla Firefox

 

Aby przeanalizować optymalizację konkretnej strony internetowej, należy wpisać jej adres w przeglądarce, a następnie wybrać ikonę SEO Quake z paska oraz wybrać pole Diagnosis. Podobnie jak Page Locus, SEO Quake sprawdza ponad 20 elementów istotnych z punktu widzenia optymalizacji oraz pokazuje wskazówki, co należy poprawić.

Wynik analizy strony narzędziem SEO Quake + rozwinięcie wskazówek dotyczących konkretnego elementu – Tips

 

5. Backlinki: Majestic

Istnieje wiele rozbudowanych narzędzi pozwalających sprawdzić linki prowadzące do naszej witryny internetowej. Niestety, zdecydowana większość z nich są to narzędzia płatne (najczęściej jest to płatna subskrypcja w modelu SaaS). Część danych możemy jednak sprawdzić za darmo. Bezpłatne funkcje pozwalające sprawdzić ilość linków zwrotnych oraz podstawowy profil linków oferuje m. in. Majestic i MoZ Open Site Explorer.

 

Majestic:

Po wejściu na stronę https://pl.majestic.com możemy wpisać adres interesującej nas strony w polu Site Explorer. W tym miejscu możemy również wybrać to, czy interesuje nas analiza linków dla całej domeny, subdomeny czy konkretnej ścieżki URL (np. adresu kategorii w sklepie lub konkretnego produktu). Po tym, jak wybierzemy odpowiednią kategorię, możemy przejść do analizy. Jeśli adres został wpisany prawidłowo, pojawi się raport przedstawiający ilość linków zwrotnych, domen odsyłających, a także wykresy dotyczące profilu linków interesującej nas strony.

Majestic – wynik analizy domeny – dane dotyczące liczby linków, domen odsyłających oraz liczby unikalnych IP z których prowadzą linki do domeny

 

Oprócz danych dotyczących ilości linków i domen odsyłających Majestic przedstawia również czytelne wykresy dotyczące m. in. przyrostu linków w ujęciu czasowym, rozkładu linków (np. podział na linki nofollow/dofollow, podział na linki z tekstowe/z obrazków/ramek itp.), a także profilu linków czyli rozkładu słów kluczowych znajdujących się w tekstach kotwicy linków:

Majestic – wykresy pokazujące profil linków domeny

 

Rozkład słów kluczowych z linków (Anchor text) powinien być zróżnicowany – większą część wykresu z prawej strony powinien zajmować zbiór “inne słowa kluczowe” (tak jak ma to miejsce na screenie powyżej). Jeśli zauważymy, że pojedyncze słowa kluczowe odpowiadają za 5-10% wykresu może to być sygnał, że profil linków nie jest dostatecznie zróżnicowany.

 

Last but not least. Chcąc dokonać analizy poczynań Twoich pozycjonerów pamiętaj o tym, aby robić to “z głową”. Działania SEO z reguły nie dają natychmiastowych efektów. Również nie bez znaczenia przy odnotowanych spadkach ruchu mogą okazać się sytuacje niezależne od pracy specjalistów SEO, do których można zaliczyć m.in. sezonowość branży, aktualizacje algorytmów lub zmieniające się trendy rynkowe.

 

Grafika: designed by Creativeart – Freepik.com

Marcin Olszewski