Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogSEO6 powodów, przez które Twoja strona nie jest wysoko w Google

Duplikacja na stronach internetowych jest jednym z powodów utraty widoczności w wynikach wyszukiwania, bywa że już na samym początku powstrzymuje serwis przed wysokim rankowaniem (mimo pozyskiwania dobrych jakościowo linków). Osoba zakładająca sklep lub stronę powinna dysponować przynajmniej podstawową wiedzą w zakresie duplikowania, aby uniknąć potencjalnych problemów. Poniżej znajdziesz 6 typów duplikowania, które mogą skutecznie zmniejszyć Twoje szanse na sukces.

 

Duplikowanie na stronach internetowych – Część 1

Najbardziej popularnym typem duplikowania na stronach internetowych jest dostępność strony głównej i podstron z poziomu wielu adresów URL. Ten typ duplikowania może przyjmować różne warianty, jednak elementem wspólnym, który powoduje duplikowanie, jest brak odpowiedniego przekierowania (brak wersji preferowanej). W pierwszej części artykułu omówimy kilka najczęściej spotykanych wariantów duplikowania, mając na uwadze kontekst przekierowań.

 

1. Brak przekierowania z wersji z www na bez www (lub odwrotnie)

Najpowszechniejszy błąd, który dla wielu właścicieli stron wydaje się błahy. Dla Google adresy www.twojadomena.pl i twojadomena.pl to dwie witryny, z których każda dostępna jest dla robota indeksującego. Właściciel strony już na samym początku powinien ustalić wersję nadrzędną (tzw. domenę kanoniczną – czytaj więcej) i bezwzględnie się jej trzymać.

 

www bez www duplikacja

Duplikacja adresów z www i bez www

 

Wersję preferowaną dla robota indeksującego możesz ustawić przez panel Google Search Console, jednakże nie zwalnia Cię to z obowiązku ustawienia kierowania bezpośredniego na wersję preferowaną, poprzez przekierowanie 301. Dlaczego?

 

preferowana domena

Ustawienia preferowanej domeny – Google Search Console

 

Pomijając aspekty SEO, przy braku przekierowania, możesz mieć problemy z SSL. Jeżeli certyfikat został wystawiony tylko dla jednej z wersji np. z www, a odwiedzający znalazł się na stronie bez www – możesz być pewny, że błędy certyfikatu skutecznie zniechęcą go do zakupów. Dlatego koniecznie zadbaj o właściwe przekierowania – nie tylko robota indeksującego, ale również użytkownika, tak aby zawsze trafiał na preferowaną domenę (kanoniczną).

 

2. Brak przekierowania z wersji http na https

6 sierpnia 2014 roku Google ogłosiło, że jednym z czynników rankingowych będzie, czy witryna wykorzystuje połączenie szyfrowane. Mimo że wpływ tego czynnika na wyniki wyszukiwania był minimalny („very lightweight signal” – szczegóły), to wiele stron internetowych zdecydowało się na zakup certyfikatu SSL i migrowało na bezpieczniejszy wariant komunikacji z wykorzystaniem protokołu https. Niestety w tej całej euforii “wzrostów” wielu właścicieli stron zapomniało o jednym istotnym elemencie – wdrożeniu przekierowania z http, co prowadziło do diametralnie innego efektu – duplikowania i spadków oraz błędów.

 

http https brak przekierowania

Duplikacja http i https

 

Od 17 grudnia 2015 roku Google indeksuje strony https “by default” (zobacz więcej), nie oznacza to jednak, że ustawienie przekierowania z http możesz odpuścić. Zauważ, że wyeliminowanie błędów związanych z certyfikatami w wielu przypadkach prowadzi do wzrostu sprzedaży w sklepie i to w Twoim interesie jest, by zapewnić kierowanie bezpośrednie (zarówno bota jak i użytkownika) na preferowany wariant adresu URL.

 

3. Brak przekierowania z index.php / index

Gdy Twoja strona główna dostępna jest z poziomu wielu adresów URL (prezentuje zbliżone lub takie same treści), wszelkie tego typu duplikaty należy przekierować na wersję nadrzędną (preferowaną), wykorzystując do tego 301 redirect. Nie zapomnij przy tym również o wyeliminowaniu ze struktury serwisu wszelkich adresów URL prowadzących do duplikowania – najczęściej można spotkać się z logo strony lub linkiem “Home” w menu, które kierują na URL z index.php/index. Właścicielu! Jeżeli masz możliwość ingerencji w kod strony, koniecznie popraw adresy, wyeliminujesz zbędne przekierowania, co przełoży się także na wydajność Twojego serwisu.

 

DC index php

Podlinkowanie duplikatu w strukturze menu

 

Więcej informacji na temat zmiany adresów URL za pomocą przekierowania 301 znajdziesz tutaj.

 

4. Wersje adresów – przyjazne i nieprzyjazne (z parametrami)

Ten typ duplikowania jest związany z nieprawidłowo wdrożonymi przekierowaniami lub brakiem przekierowań i często ma miejsce podczas migracji serwisu “do przyjaznych adresów URL” lub na inną platformę e-commerce.

Niektóre skrypty e-commerce po zmianie opcji na przyjazne URLe wciąż nie są w stanie prawidłowo przekierowywać ze starych nieprzyjaznych adresów na nowe. Ma to związek z wadliwą konstrukcją skryptu, gdzie twórca najzwyczajniej w świecie nie przewidział takiej funkcjonalności bądź z problemem wynikającym z ograniczeń środowiska – serwera.

Bez względu na przyczynę takiego stanu rzeczy, należy podjąć kroki, aby całkowicie wyeliminować lub maksymalnie ograniczyć ten typ duplikowania.

W przypadku migracji między adresami URL (na tym samym skrypcie) wystarczy, jak przed przesiadką zrobisz mapę struktury aktualnego serwisu, która następnie posłuży do stworzenia mapy przekierowań – zestawu instrukcji, które przechwycą żądany adres URL (stary) i przyporządkują go do nowego.

Audytując serwisy bardzo często weryfikuje się tylko poprawność przekierowań, pomijając kwestie dopasowania meta opisów, które jak wiadomo, są istotnym czynnikiem wpływającym na pozycje danej strony/podstrony w wynikach wyszukiwania. Dobrą praktyką jest zebranie nie tylko adresów URL, ale również i meta opisów Title i Description, co ułatwi mapowanie lub późniejszą weryfikację poprawności wdrożenia.

Niestety nie zawsze jest tak łatwo, bywa że właściciel serwisu czy też agencja przenosząca stronę klienta na inny skrypt nie wykonała żadnej mapy, w związku z czym nie ma wdrożonych przekierowań lub są one wdrożone połowicznie. Co wtedy zrobić? Jednym z rozwiązań jest posiłkowanie się danymi dostępnymi w raportach Google Search Console.

 

Błędy URL GSC

Błędy URL-i – Google Search Console

 

Raporty o błędach 404 pozwolą oszacować skalę problemu i odpowiednio zareagować – wyłapać pojawiające się 404-ki, przygotować dopasowania i stworzyć przekierowania. Niestety i tutaj jesteśmy uzależnieni od poprzedników, jeżeli na domenie zastosowano przechwytywanie wszystkich błędów 404 i kierowanie na stronę główną, raporty mogą nie zawierać żadnych danych.

Właścicielu strony www! Przy modyfikacji struktury adresów, bądź migracji na nowy skrypt pamiętaj, aby zrobić mapę całej witryny, uwzględniając również meta opisy.

 

5. Wildcard na serwerze i duplikowanie przez subdomeny

Wildcard to funkcjonalność pozwalająca szybko tworzyć subdomeny np. cos.twojadomena.pl. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nowo utworzone subdomeny zwracały błąd HTTP, który uniemożliwiłby ich przetworzenie i w rezultacie zaindeksowanie. Niestety w wielu przypadkach po dopisaniu do adresu ciągu znaków aaa.twojadomena.pl czy bbb.twojadomena.pl subdomena automatycznie ładuje content z domeny głównej. Każdą z subdomen można zaindeksować, chyba że strona posiada rozwiązania uniemożliwiające zaindeksowanie np. prawidłowo zaimplementowany tag kanoniczny (czytaj więcej). Na domiar złego, część wadliwie skonstruowanych skryptów pomaga w zaindeksowaniu duplikatów, poprzez linkowanie wewnętrzne (struktura adresów URL jest kopią domeny głównej, z tym że adresacja wskazuje subdomenę).

 

subdomeny dc 1

Widok zaindeksowanej subdomeny

 

dc subdomena 2

Widok struktury adresów URL z subdomeną

 

Jak sprawdzić czy problem dotyczy Twojej strony?

Najprostszą metodą weryfikacji podatności jest oczywiście dopisanie do domeny dowolnego przedrostka, np. aaa.twojadomena.pl – jeżeli na subdomenie załaduje się kopia strony, wiesz już, w którym punkcie jesteś. O problemie może poinformować także monitoring pozycji. Jeżeli monitorujesz pozycje strony na wybrane słowa kluczowe, podmiana domeny głównej na subdomenę może zwiastować problem z wildcard – często również wynika z tego spadek pozycji.

W sprawdzeniu duplikowania pomogą też operatory wyszukiwania (czytaj więcej). Przykładowe polecenie: site:.twojadomena.pl pozwoli zawęzić wyniki tylko do domeny i subdomen, przeglądając dane możesz ocenić sytuację (skalę duplikowania). Prostą metodą jest również skopiowanie fragmentu tekstu ze strony głównej lub podstrony i wklejenie w pole wyszukiwania w Google (nie zapominając o objęciu tekstu w cudzysłowy).

Gdy zidentyfikujesz problem, nie warto czekać, aż sytuacja rozwinie się i doprowadzi do istotnego uszczerbku na ruchu Twojej strony. Najprostszym rozwiązaniem jest ustanowienie przekierowań 301 na serwerze. Jeśli serwer obsługuje htaccess i mod_rewrite, dodaj regułkę przekierowującą każdą subdomenę na domenę główną.

Przykładowa regułka:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} !^twojadomena\.pl$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://twojadomena.pl/$1 [L,R=301]
</IfModule>

W pierwszej linii otwierasz instrukcję warunkową sprawdzającą, czy moduł mod_rewrite jest uruchomiony na serwerze. Jeżeli tego nie zrobisz, a serwer nie obsługuje mod_rewrite (co w większości jest mało prawdopodobne), to po dopisaniu czystego kodu w htaccess i po odświeżeniu strony serwer zwróci błąd 500. Jeżeli uwzględnisz IfModule, strona załaduje się normalnie (po stwierdzeniu braku modułu przy zastosowaniu IfModule, działania związane z mod_rewrite zostaną pominięte). IfModule używaj nawet wtedy, gdy masz 100% pewność, że dany moduł jest uruchomiony. Uruchomione moduły sprawdzisz między innymi poprzez phpinfo.

Druga linia włącza działanie modułu mod_rewrite. Trzecia to warunek: dla wszystkich wywołań nie odwołujących się bezpośrednio do twojadomena.pl wykonaj to co jest w kolejnej linii z RewriteRule, czyli przekieruj użytkownika/bota na adres będący w domenie głównej.

Stosując przekierowanie z subdomen, warto pamiętać, że jeżeli masz bloga na subdomenie np. blog.twojadomena.pl i chcesz, aby tak zostało, powinieneś uzupełnić kod o regułę ignorującą subdomenę blog.twojadomena.pl, podobnie jest z innymi (o ile posiadasz): sklep.twojadomena.pl, oferta, konkurs… etc.

 

6. Duplikacja poprzez indeksowanie adresu IP

Część serwerów jest skonfigurowana w taki sposób, że po wpisaniu w pasku przeglądarki samego adresu IP serwera, Twoja strona jest dostępna dla odwiedzających… i dla botów indeksujących. Niestety owa dostępność wraz z brakiem przekierowania lub błędną implementacją tagu kanonicznego prowadzi do duplikacji.

duplikacja-na-ip

Przykładowa duplikacja na adresie IP

 

Jak sprawdzić duplikowanie na adresie IP?

Zidentyfikuj wpierw adres IP, otwórz wiersz poleceń (cmd.exe / Terminal) i wykonaj polecenie: ping twojadomena.pl

 

Pingowanie strony - cmd

Pingowanie strony – cmd.exe

 

Odczytaj z okna konsoli adres IP, następnie wpisz go w pasku adresu przeglądarki. Jeżeli serwer zwraca błąd lub pod adresem IP nic się nie znajduje (biała strona, komunikat serwera etc.), nie musisz podejmować żadnych kroków.

Czasem możesz spotkać się z sytuacją, gdzie strona zostanie załadowana w “całej okazałości”, jednak za sprawą prawidłowo wdrożonego tagu kanonicznego, nie doświadczysz powielania (site zwróci 0 wyników).

Jeżeli jednak po wpisaniu adresu IP widzisz stronę i site zwraca pełno zaindeksowanych duplikatów, nie panikuj! Podobnie jak w przypadku subdomen, najprostszym rozwiązaniem jest przekierowanie w htaccess.

 

Przykład:

<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^81\.168\.254\.126
RewriteRule ^(.*)$ http://twojadomena.pl/$1 [L,R=301]
</IfModule>

 

Podsumowanie

Jeżeli Twoja strona jest linkowana, a mimo to nie ma efektów, zastanów się, czy problemy on-site nie stanowią “wąskiego gardła”. Często to właśnie duplikacja uniemożliwia pełne rozwinięcie skrzydeł. Zdiagnozuj problemy, napraw je i wyprzedź konkurencję. Powodzenia!

 

Biurwa.pl jest jednym z naszych klientów. Wszystkie błędy, który zostały opisane w tekście, zostały zauważone w trakcie przeprowadzanego przez nas audytu SEO. Dzięki owocnej współpracy wszystkie wytyczne, które poleciliśmy Klientowi, zostały wdrożone.

Sempai