Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogFacebook ADSGrafiki reklamowe na Facebooku. Podstawowe zasady i praktyczne tipy

Jednym z podstawowych elementów kreacji reklamowej jest obraz. Ma przyciągać wzrok, oddziaływać na zmysły i skłaniać do wykonania wartościowego dla nas działania. Często to właśnie grafika jest elementem decydującym o tym, czy nasze działania odniosą spodziewany skutek. Jak więc tworzyć kreacje graficzne zgodne z zasadami serwisu Facebook, które będą skuteczne i spotkają się z pozytywnym odbiorem użytkowników?

Oprócz konkretnych wymogów, które stawia przed nami Facebook, warto pamiętać o kilku podstawowych zasadach, których należy przestrzegać:

  • Format grafiki

Najlepszym rozwiązaniem jest zapisywanie wszystkich obrazów w formacie .png. Musimy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że grafiki zapisane w w tym formacie będą cięższe od tych samych grafik zapisanych w formacie .jpg. Wiąże się to z faktem, iż .png jest formatem bezstratnym – dzięki czemu jakość obrazu jest wyższa.

  • Waga grafiki

Jest to kwestia bezpośrednio związana z poprzednim punktem. Rekomendujemy, aby używać grafik o wadze mniejszej niż 1 MB. Jeśli używamy Photoshopa, przed zapisem należy upewnić się, że wszystkie niepotrzebne warstwy zostały usunięte, a obraz został spłaszczony.

  • Poziom tekstu na grafice

Jest to jedna z najważniejszych zasad dotyczących projektowania materiałów reklamowych. Wszystkie obrazy używane w reklamach w serwisie Facebook poddawane są procedurze zatwierdzania, która polega na sprawdzeniu ilości tekstu znajdującego się na obrazie. Serwis Facebook preferuje obrazy bez tekstu lub obrazy zawierające mniej niż 20% tekstu. Warto również pamiętać, że istnieją od tej reguły wyjątki – okładki książek, albumów i obrazy produktów.

Co w takim razie dzieje się, kiedy ilość tekstu na obrazie jest za duża?

W takim przypadku zasięgi reklamy mogą być znacznie mniejsze lub może ona nie wyświetlać się wcale.

Jak więc można więc zweryfikować czy grafika ma odpowiednią ilość tekstu?

W tym przypadku mamy dwie możliwości:

  • skorzystać z narzędzia do sprawdzania poziomu tekstu, które oferuje nam Facebook
  • zwrócić uwagę na komunikat, który możemy otrzymać przed przesłaniem reklamy

W przypadku pierwszej możliwości, wystarczy, że sprawdzimy nasze grafiki narzędziem, które znajduje się pod poniższym linkiem:

https://www.facebook.com/ads/tools/text_overlay

Po przeanalizowaniu obrazu Facebook wyświetli nam stosowny komunikat dotyczący naszej grafiki. Musimy niestety mieć też na uwadze fakt, że powyższe narzędzie nie jest idealnie dokładne. Czasami zdarza się, iż mimo tego, że sprawdziliśmy obraz – po przesłaniu go w panelu reklamowym, okazuje się, że Facebook odrzuci naszą grafikę ze względu na zbyt dużą ilość tekstu. Dzieje się tak stosunkowo rzadko, ale warto mieć na uwadze, że nie jest to narzędzie w stu procentach pewne.

Pozostaje nam też druga opcja. Jeżeli podczas tworzenia reklamy system już wykryje, że nasz obraz zawiera zbyt dużo tekstu – otrzymamy stosowny komunikat. Mamy wtedy możliwość zmiany grafiki lub wysłania prośby o weryfikację ręczną. Jeśli sądzisz, że poziom tekstu jest odpowiedni lub Twoje obrazy mogą zaliczać się do wyjątków wymienionych wcześniej – wyślij prośbę o weryfikację ręczną.

grafiki reklamowe na facebooku 1

Wymiary grafik reklamowych na Facebooku

Dobór odpowiedniego rozmiaru grafiki powinien być uzależniony od umiejscowienia reklamy oraz formatu reklamowego.

Zasadniczo wyróżniamy trzy formaty reklamowe:

  • pojedynczy obraz lub film;
  • karuzelę;
  • kolekcję

Grafiki reklamowe na Facebooku 2

oraz 12 umiejscowień reklam:

  • Aktualności na Facebooku;
  • Wideo typu in-stream w serwisie Facebook;
  • Marketplace w serwisie Facebook;
  • Wyniki wyszukiwania w serwisie Facebook;
  • Aktualności w serwisie Instagram;
  • Skrzynka odbiorcza w serwisie Messenger;
  • Relacje w serwisie Instagram
  • Relacje w serwisie Facebook
  • Relacje w serwisie Messenger
  • Artykuły ekspresowe w serwisie Facebook
  • Prawa kolumna w serwisie Facebook
  • Natywna, baner i pełnoekranowa w serwisie Audience Network

 

Grafiki reklamowe na Facebooku 3

 

Karuzela

Format karuzelowy pozwala na przedstawienie aż do 10 grafik lub filmów z osobnymi linkami. Według zaleceń Facebooka w przypadku tej konkretnej reklamy minimalną zalecaną rozdzielczością jest 1080×1080 pikseli (zalecany współczynnik 1:1 – kwadrat). Obraz źródłowy powinien być możliwie jak największej rozdzielczości, zachowując przy tym zalecany współczynnik proporcji.

Pojedynczy obraz lub film

W przypadku tego formatu sytuacja staje się bardziej skomplikowana. Rekomendujemy, aby kreacja graficzna, która ma zostać użyta do tego formatu reklamowego, miała swoje odzwierciedlenie w trzech różnych wymiarach:

  • 1080×1920
  • 1200×628
  • 1080×1080

Wymiar 1080×1920 – obraz w orientacji pionowej, wykorzystywany do umiejscowień: Relacje w serwisie Instagram, Facebook i Messenger oraz natywna, baner i pełnoekranowa w serwisie Audience Network. Zalecamy, aby nie umieszczać logo oraz napisów blisko górnej i dolnej krawędzi, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, iż zostaną one zakryte przez górną belkę oraz przycisk z CTA, który umieszczany jest na dole reklamy.

Wymiar 1200×628 – obraz w orientacji poziomej, wykorzystywany do umiejscowień: artykuły ekspresowe w serwisie Facebook; prawa kolumna w serwisie Facebook.

Wymiar 1080×1080 – obraz o proporcji 1:1 (kwadrat), wykorzystywany do wszystkich pozostałych umiejscowień.

Przygotowywanie kreacji w trzech różnych wymiarach jest bardziej problematycznie, ale na pewno warte efektu końcowego. Po pierwsze, nie musimy martwić się o to, że istotne fragmenty obrazu, takie jak logo czy napis, zostaną ucięte. Po drugie, mamy możliwość dopasowania naszego przekazu do konkretnych umiejscowień. Po trzecie, mamy pewność, że nasza reklama w efekcie będzie wyglądać dobrze, niezależnie od jej umiejscowienia.

Kolekcja

Jest to format reklamowy, który ułatwia odbiorcy przeglądanie i kupowanie produktów i usług. Kolekcja zazwyczaj zawiera obraz lub film i kilka zdjęć produktów. Po kliknięciu przez użytkownika reklamy zostanie on przeniesiony do materiału błyskawicznego – odrębnego środowiska w którym ma możliwość przeglądania oferowanych mu produktów.

W przypadku tego formatu reklamowego rekomendujemy użycie grafiki o wymiarach 1080×1080 lub 1200×628. Ważne! Obraz, który wybierzemy do Kolekcji będzie też wyświetlany w górnej części materiału błyskawicznego.

Warto wiedzieć, że standardowo po przesłaniu grafiki w panelu reklamowym, Facebook automatycznie przypisuje daną grafikę do wszystkich możliwych umiejscowień. Jeśli chcemy zmienić grafikę w konkretnym umiejscowieniu, wystarczy wybrać opcję Wybierz umiejscowienie, aby dostosować reklamę. Jeśli chcemy dodatkowo sprawdzić, jak wygląda nasza grafika w konkretnym umiejscowieniu, wystarczy wybrać je w sekcji podgląd reklamy.

Grafiki reklamowe na Facebooku – TIPS

  • Przygotowując kreację graficzną, zawsze starajmy się, aby była ona zgodna z identyfikacją wizualną firmy.

grafiki reklamowe na facebooku 3

Dobrze – kolory przewodnie (czarny i różowy) oraz styl fontów, jak i całej grafiki zgodne z identyfikacją wizualną firmy.

 

  • Jeśli zdecydujemy się na umieszczenie logo firmy na obrazie – zachowajmy umiar w dobieraniu jego wielkości.

grafiki reklamowe na facebooku 4

Dobrze – odpowiednia wielkość logo, które nie odwraca uwagi od produktu; jednocześnie logo jest dobrze podkreślone (umiejscowienie na środku na ciemniejszym tle).

  • Less is more – zasada, która powinna mieć zastosowanie przy projektowaniu wszystkich kreacji reklamowych. Starajmy się nie „zmęczyć” odbiorcy ilością treści i elementów na grafice.

Grafiki reklamowe na Facebooku 5

(deezee.pl) – Dobrze – minimalna ilość tekstu i innych dodatkowych elementów, odbiorca może skupić się na najważniejszych elementach grafiki czyli na zdjęciach produktów i przekazie.

  • CTA – nie zawsze jest ono niezbędne na obrazie. W większości formatów i umiejscowień mamy możliwość wybrania gotowego przycisku z CTA, który będzie wyświetlał się w reklamie.
  • Dopasowanie przekazu i grafiki do celu reklamy – przed tworzeniem grafiki warto przemyśleć na czym nam zależy i co chcemy przekazać potencjalnemu odbiorcy.
  • Pamiętajmy, że większość naszych odbiorców przegląda Facebooka korzystając ze smartfona – grafika musi być czytelna również na mniejszych ekranach.

Grafiki reklamowe na Facebooku 6
Czytelna treść oraz podkreślenie najważniejszych elementów; treść czytelna nawet na mniejszych ekranach telefonów.

  • Na tyle na ile to możliwe postaraj się ograniczyć jaskrawe i krzykliwe kolory. Postaw na dwa lub trzy kolory przewodnie, które będą przyjemne dla oka.
  • Zaakcentuj nagłówek (na przykład poprzez podkreślenie, pogrubienie czy też powiększenie napisu), tak aby odbiorca od razu wiedział co chcesz mu zaproponować.

grafiki reklamowe na facebooku 7
(sklep.bestdiamonds.pl) – Dobrze podkreślony nagłówek; reszta napisów znacznie mniejsza, co nie odciąga uwagi odbiorcy.

  • Ogranicz ilość używanych fontów. Najlepiej sprawdzą się maksymalnie dwa rodzaje fontów lub kilka odmian jednego fontu.
  • W przypadku banerów promocyjnych (np. na Black Friday), najważniejsze jest podkreślenie bodźca promocyjnego, który zdecydowanie podwyższy klikalność reklamy.

(marko.pl) – Dobrze – mocno podkreślona wysokość rabatu.

 

 

Zdjęcie w tle utworzone przez freepik – pl.freepik.com

Kinga Derwisz