Jak personalizować content? Dopasuj treści do swoich odbiorców

Paulina Roszko
23 czerwca, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
Blog Jak personalizowac content Dopasuj tresci do swoich odbiorcow

W dobie cyfryzacji i wszechobecnej konkurencji personalizacja contentu staje się koniecznością. Jak zatem wykorzystać techniki personalizacji, aby zaoferować swoim odbiorcom treści, które przyciągną ich uwagę, zaspokoją ich potrzeby i zbudują trwałą relację? W tym artykule odkryjemy strategie personalizacji treści, które pomogą ci lepiej zrozumieć twoją audiencję i skutecznie dopasować oferowany content do ich unikalnych preferencji.

Czym jest personalizacja contentu?

Co to jest personalizacja? Personalizacja contentu, czyli personalizacja treści, to strategia marketingowa, której celem jest dostarczanie indywidualnych, spersonalizowanych treści do konkretnej osoby lub grupy odbiorców. Powstaje on na podstawie ich unikalnych preferencji, zachowań, danych demograficznych, historii interakcji z marką czy wielu innych, istotnych informacji.

Załóżmy, że prowadzisz sklep internetowy z odzieżą. Personalizacja contentu może polegać na tym, że klienci, którzy wcześniej kupili u ciebie dżinsy, otrzymują wiadomość e-mail z propozycjami innych produktów, które mogą im się spodobać, na przykład nową kolekcję pasków do spodni czy kurtki dżinsowe.

Również treści na stronie internetowej mogą być personalizowane. Jeśli na przykład użytkownik odwiedza strony z produktami dla dzieci na stronie głównej może zobaczyć banery reklamowe promujące odzież dziecięcą.

wartościowe opisy produktów

Korzyści płynące ze spersonalizowanej treści

Czy wiesz, że według badań przeprowadzonych przez Salesforce aż 73% badanych (konsumentów) oczekuje, iż firmy zrozumieją ich unikalne potrzeby i oczekiwania? Co więcej, badania przeprowadzone przez Evergage i Researchscape International wskazują, że aż 98% badanych marketerów wskazuje na to, że personalizacja contentu znacząco wpływa na pogłębianie relacji z klientem. A aż 86% badanych zauważyło bezpośredni wpływ personalizacji na liczbę generowanych leadów!

Personalizacja treści przynosi więc wiele korzyści, zarówno dla biznesu, jak i dla odbiorców. Oto kilka z tych najważniejszych:

Poprawa zaangażowania odbiorców

Personalizowane treści mają większą szansę przyciągnąć uwagę odbiorcy, ponieważ są bardziej istotne i interesujące dla niego. To może prowadzić do zwiększenia zaangażowania, na przykład poprzez większą liczbę kliknięć, wyższy czas spędzony na stronie czy częstsze interakcje z marką.

personalizacja-26%

Podniesienie konwersji i sprzedaży

Personalizacja treści może prowadzić do zwiększenia liczby konwersji, ponieważ odbiorcy są bardziej skłonni reagować na oferty, które są dostosowane do ich potrzeb i preferencji. To może skutkować zwiększeniem sprzedaży.

Według badań Campaign Monitor prawdopodobieństwo otwarcia wiadomości e-mail ze spersonalizowanymi tematami jest o 26% wyższe, a marketerzy odnotowali 760% wzrost przychodów z kampanii e-mailowych opartych na segmentacji.

Ulepszenie doświadczenia klienta

Dostarczanie spersonalizowanych treści pokazuje odbiorcom, że marka zna ich i rozumie ich potrzeby. To może przyczynić się do poprawy ogólnego doświadczenia klienta, co jest kluczowe dla budowania trwałych relacji.

Efektywniejsze wykorzystanie budżetu

Dzięki personalizacji, twoje działania marketingowe są bardziej celowane, co oznacza, że wykorzystujesz swój budżet na docieranie do osób, które są najbardziej zainteresowane twoimi produktami czy usługami. Koniec z przepalaniem budżetu na działania, które nie przynoszą rezultatów, bo w ogóle nie trafiają do grupy docelowej!

Dane o klientach, których potrzebujesz do personalizacji treści

Zbieranie odpowiednich danych o twoich klientach to klucz do efektywnej personalizacji treści. Oto informacje, które okażą się przydatne:

dane-demograficzne-personalizacja

Dane demograficzne

Informacje takie jak wiek, płeć, miejsce zamieszkania, poziom wykształcenia czy zawód pomogą ci lepiej zrozumieć twoich odbiorców i dostosować do nich treści.

Zachowania online

Jakie strony odwiedzają twoi użytkownicy? Jak długo na nich przebywają? Jakie treści lubią i udostępniają? Te informacje dostarczą ci cennych wskazówek dotyczących ich preferencji i zainteresowań.

Historia zakupów

Co kupili twoi klienci w przeszłości? Jak często dokonują zakupów? Jakie produkty przeglądali, ale ostatecznie nie kupili? Na jakim etapie porzucili koszyk zakupowy na twojej stronie? Te dane pomogą ci zrozumieć, czego będą szukać w przyszłości.

Dane z interakcji z marką

Jak klienci reagują na twoje e-maile, wiadomości w mediach społecznościowych, reklamy? Czy i kiedy korzystają z oferowanych przez ciebie promocji i rabatów? Te informacje pomogą ci lepiej zrozumieć, co działa, a co nie.

Pamiętaj jednak, że zbieranie i wykorzystywanie danych o klientach musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych, takimi jak RODO. Zawsze upewnij się, że masz odpowiednie zgody na przetwarzanie danych i że dbasz o ich bezpieczeństwo.

Najważniejsze elementy do personalizacji

Aby zapewnić maksymalną skuteczność personalizacji treści, warto zwrócić szczególną uwagę na kilka kluczowych elementów. Jakich? Oto one:

najwazniejsze-elementy-personalizacji

Pierwsza wizyta na stronie

Z pewnością wiesz, że pierwsze wrażenie jest ważne. Nie tylko podczas spotkania biznesowego czy rozmowy o pracę. To samo dotyczy twojej strony internetowej. Możesz personalizować treści już od pierwszej wizyty na stronie, na przykład poprzez dostosowanie powitalnego komunikatu lub wykorzystanie technologii geolokalizacji, aby dostarczyć treści związane z lokalizacją użytkownika.

Personalizację treści podczas pierwszej wizyty możesz też zastosować w postaci pop-upów: okien i banerów, pojawiających się automatycznie na stronie internetowej. Po zapoznaniu się z ich treścią użytkownik zamknie je i będzie mógł przejść do zapoznania się z twoją ofertą.

Powiązane wpisy blogowe

Po przeczytaniu wpisu na blogu użytkownik może być zainteresowany podobnymi tematami. Możesz wykorzystać ten fakt, proponując powiązane wpisy na podstawie treści, które użytkownik właśnie czyta lub na podstawie jego wcześniejszych interakcji z twoim blogiem.

Przeczytaj również: Tematy na bloga firmowego: skąd czerpać inspiracje?

Sekcja hero

Sekcja hero na twojej stronie internetowej (czyli pierwsza sekcja, jaką widzi użytkownik po wejściu na stronę) to idealne miejsce na personalizację. Znajduje się ona na szczycie twojej witryny, a użytkownik widzi ją nawet podczas scrollowania. Możesz dostosować zdjęcia, nagłówki lub CTA (Call to action) w tej sekcji, aby odzwierciedlały interesy i potrzeby użytkownika.

Co ciekawe, sekcja ta nadaje się do odgrywania różnych ról. Możesz wykorzystać ją jako powitanie użytkownika lub umieścić w niej treść, która będzie nawiązywać do konkretnej usługi lub produktu, jakie chcesz zareklamować docelowej grupie odbiorców. Możesz też śmiało zamieszczać tam informacje o bieżących promocjach lub wyprzedażach.

Dowody społeczne

Dowody społeczne, takie jak recenzje klientów, testimoniale czy liczba followersów w mediach społecznościowych, mogą być silnym narzędziem przekonującym do twojej marki. Możesz personalizować te dowody, na przykład pokazując recenzje produktów, które są najbardziej istotne dla danego użytkownika.

CTA (Call to action)

Personalizacja wezwań do działania (CTA) to świetna strategia na zwiększenie konwersji. Zamiast używać ogólnych fraz, takich jak “Kup teraz”, spróbuj użyć bardziej spersonalizowanych wezwań, które odwołują się do konkretnych potrzeb lub zainteresowań użytkownika. Na przykład, jeśli ktoś przeglądał stronę z odzieżą sportową, Twój CTA może brzmieć “Odkryj naszą nową kolekcję ubrań do biegania” lub “Marek, sprawdź jakie buty sprawdzą się podczas biegania!”.

Pamiętaj, że skuteczna personalizacja treści zależy od ciągłego testowania i optymalizacji, a także od posiadania jak najbardziej kompleksowych i dokładnych danych o swoich użytkownikach.

Czy personalizacja treści ma wpływ na pozycjonowanie?

Personalizacja treści może mieć pośredni wpływ na pozycjonowanie strony internetowej, chociaż nie jest to bezpośredni czynnik rankingowy używany przez wyszukiwarki, takie jak Google.

Spersonalizowane treści mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników na twojej stronie, zwiększając czas, który spędzają na stronie, oraz ilość interakcji. Wyszukiwarki zwracają uwagę na te wskaźniki jako oznaki wartościowej strony, co może pomóc w poprawie pozycji w wynikach wyszukiwania.

Personalizowany content może zachęcić użytkowników do częstszego odwiedzania twojej strony, co może również być pozytywnym sygnałem dla wyszukiwarek. Personalizacja treści umożliwia lepsze i bardziej naturalne linkowanie wewnętrzne, na przykład poprzez proponowanie użytkownikom powiązanych artykułów na blogu lub linkowanie do produktów i usług w twoim sklepie. A to z kolei pozwala na pozyskanie wartościowych linków do witryny.

Należy jednak zauważyć, że choć personalizacja treści może przynieść korzyści dla SEO, nie powinna być stosowana kosztem podstawowych zasad optymalizacji dla wyszukiwarek, takich jak stosowanie odpowiednich słów kluczowych, utrzymanie struktury strony klarownej dla robotów wyszukiwarek czy optymalizacja szybkości ładowania strony. Personalizacja contentu bowiem skupia się w głównej mierze na użytkowniku i jego potrzebach, nie zaś na wymaganiach wyszukiwarek i robotów Google.

Personalizacja treści to kluczowa strategia marketingowa, która polega na dostosowywaniu treści do indywidualnych potrzeb i preferencji odbiorców. Dzięki niej marki mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników, poprawić lojalność klientów, zwiększyć konwersję i sprzedaż, poprawić doświadczenie klienta i efektywnie wykorzystać budżet marketingowy.

Sprawdź również: Plan marketingowy — co to jest i w jakim celu się go tworzy?

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 4.7 / 5. Liczba głosów: 12

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.