Pop-up – najważniejsze informacje i najlepsze praktyki

Anna Idzior-Mironowicz
31 maja, 2023
Przeczytasz w ~ 7 min.
Popup-najwazniejsze-informacje-i-praktyki

Pop-up’y są obecnie wręcz obowiązkowym elementem stron internetowych i ciężko znaleźć taką, która nie obdarzy użytkownika choć jednym wyskakującym okienkiem. Najczęściej przykrywają one na chwilę fragment treści, lub znajdują się przy krawędzi witryny. Wystarczy je zamknąć lub wybrać którąś z opcji, by ponownie móc swobodnie cieszyć się dostępem do odwiedzanej przez nas strony.

Czym jest pop-up i jakie spełnia cele na stronie www

Wyskakujące banery lub okienka cieszą się dużą popularnością wśród marketerów, jednak z drugiej strony — wywołują wiele kontrowersji wśród użytkowników stron. Mimo wszystko — mogą pełnić ważne funkcje:

Cel informacyjny

Pierwszy pop-up, na jaki prawdopodobnie trafisz na stronie www działającej zgodnie z wymogami prawa, to tzw. cookie banner, czyli obowiązkowe okienko z prośbą o akceptację lub odrzucenie zgody na zbieranie danych o aktywności użytkownika. Zgodnie z obowiązującą dyrektywą unijną, taki baner musi pojawić się na stronie zaraz po wejściu, dodatkowo musi być czytelny oraz w jasny sposób informować, z jakich plików cookie korzysta strona www. Co ważne — widżet nie powinien sugerować użytkownikowi wyboru np. poprzez domyślnie zaznaczone opcje zgód. Po dokonaniu wyboru użytkownik może zapisać swoje wybory dotyczące cookies poprzez kliknięcia w odpowiednie przyciski. Więcej w temacie zbierania i zarządzania zgodami od użytkowników możesz przeczytać TUTAJ.

popup informacyjny odnośnie ciasteczek

Za pomocą wyskakującego okienka możemy także informować użytkownika, że treści zawarte na naszej stronie są przeznaczone jedynie dla osób pełnoletnich. W tym przypadku, od użytkownika wymagana jest również deklaracja, że posiada ukończone 18 lat:

image7

Cel marketingowo-sprzedażowy

Ten rodzaj wyskakujących okienek ma na celu szeroko pojęte generowanie leadów, czyli np. zebranie bazy mailingowej poprzez zachęcenie użytkownika do zapisania się do newslettera:

image10
Za pomocą podobnych bannerów, chcąc zwiększyć konwersję, jesteśmy w stanie informować użytkownika o bieżących akcjach promocyjnych, lojalnościowych czy nowościach na stronie. Możemy również zachęcać go do określonego działania, np. przejścia na wybraną przez nas podstronę, czy np. pobrania ebooka.

image4 1

image3 1

Cel komunikacyjny

Pop-upy spełniające ten cel to np. wyskakujące okienka umożliwiające szybki kontakt z przedstawicielem strony www, czy sklepu internetowego (np. okienka komunikatorów typu chat lub pop-upy, za pomocą których możemy poprosić szybko i sprawnie o kontakt telefoniczny). Mogą także służyć zbieraniu wartościowych informacji np. za pomocą ankiety skierowanej do użytkowników strony www.
image6 3

Rodzaje pop-upów

Wyskakujące na stronie okienka możemy podzielić na kilka rodzajów ze względu na ich budowę i rozmieszczenie:

  • overlay – pop-up wyświetlający się na środku ekranu nad treścią strony, uniemożliwia korzystanie z niej do czasu wykonania akcji lub zamknięcia okienka. Może pojawić się tuż po otwarciu strony jak i z określonym opóźnieniem czasowym
  • welcome mat – jest to okienko wyskakujące tuż po otwarciu strony, zaciemniające całe pole i blokujące dostęp do zawartości strony
  • exit pop-up – pojawia się kiedy użytkownik kieruje kursor w stronę górnej belki paska przeglądarki, z zamiarem opuszczenia strony. Ten rodzaj okienka ma zachęcić użytkownika do pozostania na stronie i dokonania akcji (np. zakupu) lub przejścia na inną podstronę w naszym serwisie www.image1
  • okienka typu slide in – to jedne z najmniej inwazyjnych, ale skutecznych typów pop-upów. Tego typu komunikaty wysuwają się z boku lub z dołu strony, po najechaniu na nie kursorem. Pojawiają się na stronach coraz częściej, ponieważ nie wzbudzają w użytkowniku uczucia przytłoczenia. Na tego typu banerze możemy zamieścić zarówno zachętę do zapisu do newsletter, jak i informacje o zebranych opiniach, zniżkach i promocjach.image5 1
  • górne banery (floating bar) – niewielkie pop-upy, które nie blokują w żaden sposób dostępu do strony, skutecznie informujące np. o kodach rabatowych, lub — poprzez licznik czasu znajdujący w na banerze — o zbliżającym się czasie końca promocji.

image9

  • powiadomienia typu push — niewielkie wyskakujące okienka z krótką informacją tekstową. By użytkownik mógł je zobaczyć, musi najpierw wyrazić na nie zgodę i zapisać się tym samym do listy odbiorców. Od tego momentu będzie otrzymywać informacje np. o nowych promocjach, aktualizacji contentu na stronie czy kodach rabatowych dedykowanych dla zapisanych odbiorców.

image2 1

  • pop-upy manulane – komunikaty pojawiające się po kliknięciu w dane miejsce na stronie www, np. w treści artykułów po przescrollowaniu strony do określonego momentu.

Skuteczny pop-up – dobre praktyki

Wielu internautom — wyskakujące jedno po drugim okienka na stronie www kojarzą się negatywnie, jako zbyt nachalna reklama. Wcale jednak nie musi tak być! Jeśli wyskakujące okienko zostanie przygotowane mądrze i będzie dopasowane do użytkownika, to zdecydowanie zwiększy Twoje szanse na konwersję lub pozyskany lead. Na co zatem zwrócić szczególną uwagę?

  • Dobrze przemyśl miejsce i czas wyświetlania się konkretnego pop-upu. Mają one niezwykle duży wpływ na jego efektywność. Nie warto bombardować nowego użytkownika pop-upem z zapisem do newslettera od razu po wejściu na stronę — lepiej dać mu czas na zapoznanie się z tym, co oferujemy. W przeciwnym razie zamknie okienko, by móc swobodnie przejść dalej do przeglądania treści.
  • Mów językiem korzyści i daj coś od siebie, zanim poprosisz o dane. Jeśli chcemy, by użytkownik dokonał na naszej stronie konkretnej akcji, np. zapisał się do newslettera, czy pozostawił nam swój numer telefonu — warto zaprezentować mu to, co dzięki temu będzie mógł zyskać. Wśród popularnych korzyści przygotowanych dla użytkowników mogą być np. kody rabatowe, ekskluzywne materiały wideo, ebooki do pobrania czy gratisy do następnego zamówienia.
  • Zadbaj o spójność grafik i komunikatów. Jeśli prowadzimy komunikację w wielu kanałach i dbamy o to, by jej styl był kojarzony z naszą marką np. poprzez kolorystykę, rodzaje grafik czy styl treści — warto zadbać o to także w ramach wyskakujących na stronie okienek i banerów
  • Zadbaj o dobrze widoczny przycisk CTA. Jeśli chcemy, by użytkownik zapisał się do newslettera, pobrał ebooka lub przeszedł na konkretną podstronę, na którą kierujemy pop-upem – musimy sprawić, by było to dla niego jak najłatwiejsze. Button powinien wyróżniać się kolorystycznie i zawierać krótki i konkretny komunikat, np. “ Zapisz się”, “Odbierz kod rabatowy” czy “Sprawdź promocje”.
  • Spersonalizuj komunikat — jeśli już coś wiemy o naszym użytkowniku (bo np. zbieramy te dane za pomocą systemu marketing automation), warto personalizować komunikaty tak, by miał poczucie, że treści, jakie do niego kierujemy, są pomocne i wartościowe. Jeśli na przykład wiemy, że użytkownik przeglądał na naszej stronie koszule, ale nie zdecydował się na zakup — możemy wyświetlić mu exit pop up z kodem rabatowym do wykorzystania w obrębie tej właśnie kategorii.

Pop-upy – tego unikaj

  • Zbyt duża ilość wyskakujących okienek. Nikt nie lubi gdy pop-upy na stronie wyświetlają się zbyt często. Jeśli przesadzimy z ich ilością, to użytkownik może poczuć się poirytowany i je zignoruje lub opuści naszą stronę.
  • Pop-upy nieczytelne i takie, których nie da się łatwo zamknąć. Jeśli użytkownik odwiedzający witrynę będzie miał problem z zamknięciem okienka, bo przycisk zamykający będzie niewidoczny lub opcja zamknięcia pojawi się dopiero po czasie, to już na starcie zniechęcimy go do skorzystania z naszej oferty
  • Proszenie użytkownika o zbyt dużą ilość danych. Jeśli zależy Ci na tym, by odwiedzający Twoją witrynę zostawił swoje dane, to nie proś o ich zbyt dużą ilość w formularzu. Poproś tylko o niezbędne informacje!
  • Nieprzemyślany i źle zaprojektowany pop-up. Nieatrakcyjny pop-up z nieczytelną czcionką, czy zbyt dużą ilością tekstu, może być nie tylko nieskuteczny, ale także negatywnie wpływać na postrzeganie marki oraz zwiększać współczynnik odrzuceń strony (sprawdź jak go zmniejszyć na https://sempai.pl/blog/jak-zmniejszyc-wspolczynnik-odrzucen/).
  • Niedostosowanie pop-upu do urządzeń mobilnych. Projektując pop-up, pamiętaj by sprawdzić jego wyświetlanie się na urządzeniach mobilnych. Jeżeli okienko na urządzeniu mobilnym zajmuje cały ekran, a krzyżyk jego zamykania jest poza widocznym polem, to skutecznie uniemożliwisz użytkownikowi korzystanie z Twojej strony!

Podsumowanie

Wyskakujące okienka to w dalszym ciągu skuteczne narzędzie do realizacji celów marketingowych, a główną zaletą pop-upów jest to, że ciężko jest je przeoczyć. Warto jednak pamiętać, by nie przesadzić z ilością i częstotliwością wyskakujących okienek. Jeśli za pomocą pop-upów będziemy informować użytkownika o ważnych kwestiach, a treści będą dopasowane do jego potrzeb i zachowań na naszej stronie, to rzadziej będą one ignorowane. By skutecznie dostosować wyskakujące okienka do naszych użytkowników — warto bazować na danych i tworzyć w oparciu o nie reguły i automatyzacje np. z wykorzystaniem systemów typu marketing automation. Dostarczają nam one także rozbudowaną analitykę, dzięki której będziemy mogli testować, wyciągać trafne wnioski, a co za tym idzie — udoskonalać nasze przekazy 🙂

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 8

Bądź pierwszy i oceń tekst.