Strona główna → Blog → Facebook Ads → Jak tworzyć angażujące posty na Facebooku? Jak tworzyć angażujące posty na Facebooku? Diana Piech 28 lipca, 2021 Przeczytasz w ~ 12 min. Przy obecnym natężeniu obecności marek i twórców w mediach społecznościowych ciężko jest zostać zauważonym. Gdy połączymy to jeszcze z typowym odbiorem treści na zasadzie szybkiego przeglądania newsfeedu, to zainteresowanie użytkownika i zachęcenie go do interakcji z naszymi postami często graniczy z cudem. Zapewne nie raz mieliście styczność ze stronami w social media, które zdobywają imponujące liczby reakcji, udostępnień czy komentarzy i zadawaliście sobie pytanie – jak oni to robią, że mają takie angażujące posty, podczas gdy Wasze treści przechodzą bez echa? Każda platforma społecznościowa rządzi się własnymi prawami, ale w tym artykule wskażemy Wam, jakimi zasadami warto się kierować, aby pisać fajne posty na Facebooku. Poznaj grupę odbiorców Pierwszym krokiem do sukcesu jest analiza grupy odbiorczej – w zależności od specyfiki branży, może być ona szeroka lub mocno zawężona. Nie bój się jednak szczegółowo precyzować tej grupy docelowej, jeśli jest taka potrzeba, i nie uciekaj się jedynie do określenia płci czy przedziału wiekowego. Zdecydowanie lepiej jest mieć przy sobie mniejszą grupę lojalnych i zaangażowanych fanów, którzy utożsamiają się z naszym wizerunkiem, niż skupisko losowych osób, z których żadna do końca nie będzie czuła, że nadajecie na tych samych falach. Zastanów się, jakie potrzeby i zainteresowania ma Twój odbiorca, co go śmieszy, jakim językiem i stylem się komunikuje, jaki jest jego styl życia, itd. Jeśli prowadzisz profil sklepu, spróbuj dociec, w jakich miejscach Twój potencjalny klient również dokonuje zakupów, np. czy preferuje “szybką” modę, vintage czy może jednak produkty luksusowe? To pomoże Ci zrozumieć człowieka po drugiej stronie ekranu. Zapomnij również o własnych przekonaniach na temat tego, co użytkownik “powinien” – czasem nie zdajemy sobie sprawy, jak faktycznie wygląda statystyczny odbiorca naszych treści, póki go odpowiednio nie przeanalizujemy. Przekazuj wartościowe treści Relacja na linii marka/twórca – odbiorca nigdy tak naprawdę nie była bezinteresowną wymianą uprzejmości. Ten, kto oczekuje, że zbierze zaangażowane grono fanów wyłącznie dzięki popularności brandu lub nazwiska, ten niestety mocno się rozczaruje. Liczby obserwujących coraz bardziej tracą na wartości, a wskaźnik sukcesu wyznacza tzw. współczynnik zaangażowania, czyli procent fanów faktycznie wchodzących w interakcję z naszym profilem. Zatem jak napisać post na Facebooku, aby użytkownikowi chciało się poświęcić swój czas na zapoznanie się z nim i pozostawienie po sobie śladu? Czas – to jest waluta, którą płaci nam odbiorca za to, co mu dostarczamy, dlatego powinieneś traktować to na równi z zapłatą. Wydając realne pieniądze każdy oczekuje, że produkt lub usługa wpłynie pozytywnie na jego życie, samopoczucie czy wygodę. Tego też spodziewają się Twoi odbiorcy! Warto zastanowić się, czy dotychczasowe treści na fanpage’u wnosiły coś do życia użytkowników? Czy odpowiadały na ich potrzeby? Takimi treściami mogą być: porady ciekawostki infografiki promocje/kody rabatowe/specjalne akcje treści humorystyczne treści wywołujące konkretne emocje teksty motywujące cytaty odpowiedzi na nurtujące odbiorców pytania dzielenie się sukcesami – nagrody, certyfikaty, nowa filia firmy, itp. Możesz również zaplanować tematycznie daty publikacji swoich angażujących postów. Dzięki temu fani będą wiedzieć, że np. w środy publikujesz serię porad na temat kosmetyków organicznych, a w piątki raczysz ich zabawnymi memami o rozpoczynającym się weekendzie. Profesjonalne kampanie Facebook ADS Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Real Time marketing – bądź na bieżąco z popularnymi wydarzeniami Obserwując trendy w Internecie, trudno nie odnieść wrażenia, że ostatnio nic nie zdobywa takiego uznania wśród użytkowników, jak real-time marketing. Nic dziwnego, bo udane reagowanie na popularne wydarzenia wymaga nie lada sprytu i kreatywności. Nie ma co się jednak zniechęcać do tego typu działań, ponieważ wcale nie musisz konkurować z największymi mistrzami zabawnego RTMu, takimi jak Lidl czy Ikea, którzy podchwycają szybko wypalające się tematy. Codziennie dzieje się wiele ciekawych rzeczy – na świecie, lokalnie czy w konkretnej branży, które nie wymagają reakcji “tu i teraz” pod presją utraty okazji. Ostatnio wiele osób emocjonowało się mistrzostwami Euro 2020, które ze względu na swoją organizację dają trochę czasu na zaplanowanie ciekawych nawiązań w postach na FB. Przykładem służyć tu może real time marketing profilu producenta drzwi Porta, który opublikował wpis komentujący wynik meczu finałowego Euro 2020. Może się wydawać, że grafik w pocie czoła oczekiwał na finał, ale wcale nie musiało tak być. Wystarczy, że przygotował dwie wersje kreacji dostosowane pod wygraną jednej lub drugiej drużyny i opublikował tę właściwą chwilę po zakończeniu meczu. Takie kreatywne posty nie muszą wyłącznie dotyczyć wydarzeń światowych lub szeroko popularnych. Jeśli np. prowadzisz profil ogrodniczy, możesz w oryginalny sposób nawiązać do Światowego Dnia Nagiego Ogrodnictwa. Gdy działasz w branży lokalnej, warto odwoływać się do wydarzeń z własnej miejscowości. Spójrz w kalendarz świąt nietypowych i znajdź coś, co odpowiada Twojemu wizerunkowi, a następnie wykorzystaj to w komunikacji na Facebooku. Nie ma tu sztywnych zasad – wystarczy, że będzie to wykonane ciekawie i niepowtarzalnie. Inpost pokazuje, że nawet z takiego święta, jak rocznica Bitwy pod Grunwaldem, można zrobić pretekst do nienachalnej promocji swoich usług w poście. Dopracuj treści, które publikujesz na Facebooku Krótka, chwytliwa treść Chcąc tworzyć skuteczne posty na FB warto mieć również na uwadze to, o czym wspomnieliśmy na samym początku, a mianowicie sposób odbioru treści. W obecnych czasach jest on bardzo szybki, a niekiedy powierzchowny. Z tego powodu lepiej jak ognia unikać długiego tekstu, który swój cel ujawni dopiero w połowie, hen daleko za przyciskiem “Zobacz więcej”. Jeśli nie umieścisz interesującej zajawki tematu dłuższego posta na samym początku, to zdecydowanie zabierzesz sobie szansę na zdobycie atencji użytkownika. Aby zminimalizować ryzyko znudzenia odbiorcy, warto pójść w kierunku krótkich, chwytliwych i angażujących treści. Zadaj pytanie, poinformuj o ekstra promocji, zaproś do zabawy, podziel się szybką poradą – to tylko kilka propozycji. Jako przykład niech posłuży tu post na fanpage’u Janiny Bąk, która zazwyczaj publikuje dłuższe treści o zabawnym charakterze. Jest to jeden z bardziej popularnych postów na profilu Janiny w ostatnich tygodniach. Mamy tu do czynienia z bardzo prostą formą – zdjęcie z kotem i pytanie, kim dzisiaj jesteś? To zachęciło obserwatorów do wrzucenia w komentarze zdjęć własnych czworonogów w zabawnym położeniu jako ilustracji do aktualnego samopoczucia. Wezwanie do działania Post Janiny Bąk jest niejako przykładem jak pisać posty na Facebooku również pod innym kątem, a mianowicie chodzi o wezwanie do działania To właśnie ono (czyli zadanie pytania) napędziło spiralę zdjęć psów i kotów w komentarzach. Podsuń pod nos swoim obserwatorom powód, by podjęli jakieś działanie w stosunku do Twojego wpisu – zainteresuj się tym, co wybierają, jak się dzisiaj czują, jakie mają plany na wakacje, itp.. Oczywiste zaproszenie do interakcji z postem lub profilem oraz wskazanie, jak można w tę interakcję wejść, zdecydowanie ułatwia użytkownikowi decyzję o udzieleniu się. Wystarczy, że w komentarzu odpowie na pytanie lub wyrazi opinię, zostawi wskazaną reakcję czy udostępni post. Jego czas na wymyślenie odpowiedzi na wpis jest zaoszczędzony, a Ty zyskujesz zaangażowanie. Kolejnym przykładem jest jeden z ostatnich postów na FB sklepu Deezee. Uzyskał on rekordową ilość komentarzy dzięki zaproszeniu odbiorców do zabawy w wykreślankę, która wskaże kierunek podróży wakacyjnej. W swej prostocie pomysł był strzałem w dziesiątkę, ponieważ zachęcał do działania, a także wpisał się w aktualne “problemy” użytkowników, czyli planowanie wyjazdów. Wezwaniem do działania będą również wszelkie posty zachęcające do sprawdzenia oferty, przejścia na stronę, skontaktowania się itd, jeśli pożądanym zaangażowaniem są np. kliknięcia w link czy rozpoczęte konwersacje w Messengerze. Staraj się jednak nie stosować zachęcania do interakcji czy skorzystania z oferty w każdym poście. Może to zniechęcić odbiorców, którzy uznają Cię za “wyłudzacza lajków” lub nachalnego sprzedawcę, a nie profil faktycznie zainteresowany komunikacją z nimi. Profesjonalne kampanie Facebook ADS Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Używaj Emoji Emoji w postach mogą pełnić dwie funkcje: wyrażać emocje oraz strukturyzować. Dodatkowo, każdy taki element pozytywnie wpływa na zauważalność wpisów dzięki kolorom. Nie bój się używać emotikonów, które wzmacniają wydźwięk zdania lub konkretnego słowa. Przykładowe emoji do zastosowania w postach: ? ➡️ ✔️ ✅ ☑️ – do porządkowania akapitów lub podpunktów, wskazywania linków 1️⃣ 2️⃣ 3️⃣ – zamiast zwykłych liczb porządkowych ? ? ?⚠️ ❌ – do ostrzeżeń lub ważnych kwestii ? ☎️ ? ? – do wskazywania danych kontaktowych lub zachęcania do kontaktu ? ? ? – gorąca oferta, nowość, ekscytująca informacja Jak widać na przykładzie posta z profilu Devil-cars, przemyślane użycie emoji porządkuje treść oraz poprawia jej widoczność. Emotikony możesz umieszczać tak naprawdę w każdym miejscu treści, o ile one z nią współgrają. Unikaj przeładowania posta przypadkowymi emoji tylko po to, aby wizualnie się wyróżnić, a także staraj się odpowiednio dopasować je do charakteru naszego profilu. Użytkownicy szybko wyłapią manipulację lub zgrzyt na linii wizerunek – styl komunikacji, a to rzutuje na ich zaufanie. Wstawiaj ciekawe zdjęcia i filmy dobrej jakości Kreacja w poście odpowiada za pierwsze wrażenie użytkownika, dlatego trzeba zadbać, by była atrakcyjna. Ten element najczęściej determinuje to, czy odbiorca zatrzyma się w trakcie przewijania newsfeedu. Dobrą praktyką jest wrzucanie materiałów w formie kwadratu, ponieważ zajmują one najwięcej miejsca na ekranie i dzięki temu są lepiej zauważalne. Zadbaj o to, by zdjęcia były ciekawe, a filmy dobrej jakości. Jak można to zrobić? Inwestycja w sprzęt – za jakość materiałów w dużej mierze odpowiadają narzędzia, jakimi się posługujesz. Najlepszym rozwiązaniem będzie zakup czy wypożyczenie lustrzanki lub zatrudnienie osoby profesjonalnie zajmującej się fotografią/filmowaniem. Wykonanie – urozmaić scenerię swoich zdjęć i filmów dzięki wyjściu w teren, pokaż tematycznego flatlay’a zamiast produktu na jednolitym tle, stosuj dynamiczny montaż, do filmów dodaj napisy dla osób niesłyszących i oglądających bez dźwięku, umieść podkład muzyczny w tle, nie przeciągaj wstępu do filmu (pierwsze 5 sekund decyduje o zainteresowaniu!). Temat – dywersyfikuj tematykę zdjęć i filmów. Mogą to być zdjęcia pracowników, produktów, pokazujące kulisy pracy/produkcji, stylizacji, codziennych sytuacji, nagród jakie otrzymałeś. Dobrze sprawdzają się filmy takie jak wywiady, instruktaże, pokazywanie działania, porady, testowanie, storytelling, animacje. Jakość – zadbaj o dobre oświetlenie zdjęć i filmów. Staraj się nie wrzucać zdjęć o zbyt dużym rozmiarze, ponieważ im są one większe, tym większą automatyczną kompresję podczas publikacji przechodzą, a to z kolei psuje jakość. Filmy nagrywaj w jak najwyższych możliwych rozdzielczościach – Facebook dysponuje trybem HD przy odtwarzaniu, co daje możliwość oglądania w oryginalnej jakości. Spontaniczność – nie bój się też wstawić czegoś poza scenariuszem od czasu do czasu. Użytkownicy lubią podglądać coś “od wewnątrz”, tu i teraz, co może zdradza jakąś tajemnicę, jest zajawką nowego projektu lub pokazuje codzienność firmy. Przygotuj atrakcyjne grafiki Zadbaj o chwytliwy tekst na grafice Oprócz zdjęć czy filmów możesz równie dobrze opublikować w poście grafikę, która zawiera tekst. Kiedy sprawdzi się ona najlepiej? Gdy chcesz podzielić się ważną informacją, cytatem czy zachęcić do działania. Niech tekst będzie krótki, zawierający istotę sprawy, która np. rozwinięta jest w treści posta. Nie musisz się wcale silić na wyszukane rymy czy gry słowne, by było chwytliwie. Często wystarczy po prostu napisać to, co będzie istotne dla użytkownika. Jak widać, E. Wedel informując odbiorców o wprowadzeniu do oferty lodów, na grafice umieścił klasyczny komunikat, który zawierał słowo “nowość” i to wystarczyło. Postaw na kontrastowe barwy Dopełnieniem wymienionych już zasad dobrej kreacji jest jej kolorystyka. Ona dociera do użytkownika najszybciej spośród wszystkich elementów postu. Dzięki używaniu kontrastowych barw jesteś w stanie mocniej zaakcentować obecny na grafice tekst. W przypadku zdjęć dobrze sprawdzi się np. podkręcenie nasycenia kolorów lub wykonanie ich z uwzględnieniem różnicowania drugiego planu i głównego obiektu. Jeśli sam nie jesteś w stanie skomponować palety kolorów do grafik, to dobrze jest skorzystać z narzędzi dostępnych w sieci o nazwie “color wheel” lub “color palette generator”. Najczęstsze błędy na grafikach na Facebooku Czego się wystrzegać, jeśli chodzi o publikowanie grafik na Facebooku? Oto lista najczęstszych błędów: Tekst – niedostatecznie wyróżniający się kolor, nieczytelny font, niedopasowanie kilku używanych fontów do siebie, za dużo tekstu, nielogiczne rozmieszczenie słów lub zdań utrudniające czytanie, pisanie drobnym drukiem, umieszczanie tekstu na tle zdjęcia bez zadbania o jego czytelność; Kolor – gryzące się barwy, brak wyróżniającego się koloru, zbyt wiele barw na jednej grafice, kolorystyka postów niespójna z wizerunkiem marki; Format – wgrywanie pionowej grafiki, która zostaje przycięta od dołu w podglądzie posta (o ile nie jest to celowe działanie), zbyt duża waga wgrywanego pliku, który traci jakość przy kompresji Nagrywaj filmy Krótkie formy wideo to hit aktualnych trendów w social media, o czym świadczy wielka popularność TikToka i Instagram Stories czy niedawne wprowadzenie formatu Shorts przez YouTube’a. Jest to forma wymagająca od odbiorcy najmniej uwagi – trwa kilka sekund/minut i można ją oglądać, słuchać lub czytać (jeśli ma napisy), dlatego sprawdza się w praktycznie wszystkich sytuacjach, w których ją konsumujemy. Nie bój się wprowadzać tego formatu na swojej stronie na Facebooku. Filmy, które nie przekraczają minuty, a które przekazują ciekawe treści są najchętniej oglądanymi materiałami na omawianej platformie. Oczywiście dłuższe formy nadal są akceptowane, jednak zarezerwuj je dla tematów, które faktycznie tego wymagają, np. wywiady, tutoriale czy recenzje. Facebook w 2018 roku wprowadził sekcję Watch, w której można oglądać filmy przesyłane przez twórców. Każdy użytkownik doświadczy tam spersonalizowanego zestawienia treści wideo na postawie jego zainteresowań. Publikując wideo masz o jedną szansę więcej niż z formą statyczną na pokazanie się odbiorców. Musisz jednak mieć na uwadze, że w Watch mogą pojawiać się wyłącznie wideo ze zweryfikowanych stron i profili oraz ze stron i profili mających ponad 5 tys. obserwujących. Plusem publikowania filmów na fanpage’u jest to, że jeśli prowadzisz płatne kampanie, możesz później kierować reklamy remarketingowe do osób, które obejrzały Twoje materiały w całości bądź w jakimś procencie. A jeśli video okaże się choć trochę viralowe, to tworzy się z tego pokaźna grupa odbiorców. Pamiętaj, aby publikować wideo w formie kwadratu lub prostokąta poziomego – pionowe treści dobrze wyglądają wyłącznie w sekcji Relacje. Udostępniaj materiały od swoich fanów Ciekawą formą zacieśniania relacji ze swoimi odbiorcami jest udostępnianie zdjęć oraz filmów przez nich publikowanych. Klient wstawił zdjęcie w stylizacji/aranżacji z Twoim produktem, fan pozytywnie Cię zrecenzował na swoim profilu lub w jakikolwiek inny sposób nawiązał do Twojej marki? Udostępnij to na swojej stronie na Facebooku! Fani lubią być w taki sposób wyróżnieni. Nie wrzucaj jednak cudzego materiału, o ile nie uzyskasz na to zgody autora. Korzyści jest tu kilka – masz content bez własnego nakładu pracy, zyskujesz wiarygodność i zaufanie w oczach swoich odbiorców (przychylne recenzje, pokazanie użycia produktu, itp.) oraz budujesz bliskie relacje z fanami. Ewa Chodakowska często pokazuje zdjęcia przed i po swoich fanów, którzy zdecydowali się skorzystać z jej usług i produktów. To świetny przykład budowania pozycji eksperta, ponieważ zdjęcia potwierdzają skuteczność tego, co oferuje trenerka. Użytkownicy z kolei pod takimi postami zostawiają najczęściej gratulacje dla osoby po metamorfozie sylwetki oraz dzielą się swoją drogą do przemiany i trudnościami z tym związanymi. Podsumowując: nie każdy post, który opublikujesz na fanpage’u, będzie szczycił się wysokim zaangażowaniem fanów. Nawet największe marki czy najbardziej lubiane strony na Facebooku wrzucają czasem coś, co pozostaje bez echa. Dzieje się tak dlatego, że nie mamy wpływu na to, ilu osobom post wyświetli się w newsfeedzie. Warto jednak wziąć do serca powyższe rady i starać się je stosować, by maksymalnie zwiększyć swoją szansę na bycie zauważonym. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Facebook Conversions API: wdrożenie i zagadnienia techniczne – Q&A po szkoleniu Jakie grafiki publikować w social mediach, by było to legalne Analityka od Facebooka – nadchodzą duże zmiany [iOS14] Konfiguracja zdarzeń webowych i weryfikacja domeny na Facebooku Facebook LIVE w branży beauty. Przykłady i Creator Studio krok po kroku Grafiki reklamowe na Facebooku. Podstawowe zasady i praktyczne tipy Diana Piech Senior Account Manager Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ