Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogPoradnikChecklista CRO dla sklepu internetowego

Twój serwis internetowy jest potężnym narzędziem, który może albo znacznie wspomóc realizację Twoich celów biznesowych, albo stanowić barierę w rozwoju Twojej firmy. Efektem większości działań reklamowych w sieci jest generowanie ruchu do serwisu. Jeżeli Twoja witryna nie jest intuicyjna, a nawigacja po niej sprawia użytkownikom trudność, to ich wizyty nie zakończą się pożądaną przez Ciebie akcją – czyli zakupem. Zapoznaj się z naszą checklistą CRO  i dowiedz się, jak zamienić ruch w Twoim serwisie na zamówienia!


Pod infografiką znajdziesz objaśnienia do poszczególnych sekcji infografiki 👇

Checklista CRO sklepu internetowego

Pobierz infografikę w pełnym rozmiarze

Czym jest CRO? Optymalizacja współczynnika konwersji ( z ang. Conversion Rate Optimization) są to działania, które prowadzą do zwiększenia wskaźnika konwersji w serwisie – czyli procentowego udziału osób, które wykonają jakąś akcję na tle całego ogółu odwiedzających. Taką akcją – prócz zakupu – mogą być np. wypełnienie ankiety, zapisanie się do newslettera lub przesłanie formularza kontaktowego.

Strona Główna i Wyróżniki firmy

Strona główna sklepu to wizytówka naszej firmy. Jest to pierwszy etap styku klient-firma, a jak wiemy – pierwsze wrażenie odgrywa kluczową rolę w dalszym procesie zakupowym. W dobie wszechobecnej konkurencji, musimy wyróżnić się „z tłumu”. Dlatego bardzo istotne jest przedstawienie atutów firmy.

Wyróżniki firmy na stronie Home

Już na pierwszej stronie powinniśmy odpowiednio “powitać” naszego gościa, który przecież jest potencjalnym klientem. Wzbudźmy jego zainteresowania i zachęćmy do skorzystania z naszej oferty już na samym starcie. Ocena naszej witryny internetowej następuję już w ciągu kilku pierwszych sekund. Z tego to powodu musimy w krótkiej i przystępnej formie przedstawić atuty naszej firmy. Dobrym zabiegiem jest przedstawienie ich w formie infografik już na stronie głównej. Wybierzmy najważniejsze cechy, najlepiej takie, które wyróżniają nas spośród konkurencji.

wyróżniki firmy optymalizacja konwersji

Źródło: https://medido.pl/

Wartości dodane

Ten punkt można połączyć z tym powyżej. Jeśli dana firma oferuję wartości dodane, to stanowią one swoistego rodzaju wyróżniki, które jak najbardziej możemy podkreślić, np. za pomocą infografik. Poprzez wartości dodane mamy tutaj na myśli usługi/udogodnienia, które otrzymujemy wraz z produktem, których często nie jesteśmy świadomi. Dlatego pokażmy to, że klient ma np. możliwości skorzystania w razie potrzeby z naszego serwisu czy infolinii (supportu). Program lojalnościowy również wpisuje się w ten wzorzec.

wartości dodane optymalizacja konwersji

Źródło: https://www.bioires.pl/

Odpowiednia kolorystyka

Zadbajmy o nie przesadną i dostosowaną kolorystykę naszego serwisu. Warto, aby całość była spójna z firmowymi kolorami. Większość użytkowników oznajmia, że kolor jest istotnym powodem, dla którego kupią dany produkt lub nie. Zatem kolorystyka na stronie sklepu nie pozostaje bez znaczenia.
Możemy sobie zadać pytanie, czy istnieją jakieś połączenia kolorów, które sprawią, że chętniej dodajemy produkty do koszyka?

Tak, ale nie są one jednoznaczne. Klienci wybierają kolory w zależności od nastroju w danym momencie. Jednakże, istnieją pewne niezmienne trendy, które możemy z powodzeniem wykorzystać, aby wywołać w kupujących emocje i zwiększyć współczynnik konwersji.

kolory optymalizacja konwersji

Źródło: https://thelogocompany.net/, Color Emotion Guide

Szybkość ładowania

Od tego zależy, czy potencjalny klient zechce w ogóle przeglądać nasz serwis. Długo ładujące się strony mogą wzbudzać wątpliwości co do bezpieczeństwa użytkowania. W wielu opracowaniach można znaleźć informację (co potwierdzają także nasze analizy), że w przypadku e-commerce szybkość ładowania strony bezpośrednio przekłada się na ilość konwersji. Czy wiedzieliście, że 1 sekunda mniej ładowania się strony równa się wzrostem liczby zamówień nawet o 67%?

Rating szybkości strony

Aby zmierzyć prędkość ładowania się strony, możemy wykorzystać najpopularniejszy darmowy program on-line – Google Page Insights. Aplikacja podpowiada nam, które elementy ładują się nie tak szybko, jak powinny i jakie zmiany warto wprowadzić, aby wynik był lepszy.
W dzisiejszym zabieganym świecie prędkość stron ma takie samo znaczenie, jak ceny na stronie sklepu. Często nie zdajemy sobie sprawy, iż szybsza strona to wyższy współczynnik konwersji, jak i mniejszy współczynnik odrzuceń (bounce rate).

Jak podaje Amazon, każde dodatkowe 100ms zmniejsza sprzedaż o 1%. Z kolei Walmart wyliczył, iż skracając czas ładowania o 1 sekundę wzrasta ilość zamówień o 67%.

Odpowiednia kompresja zdjęć

Nie powinniśmy przeładowywać serwisu zbyt dużą liczbą zdjęć na pojedynczej podstronie, co tyczy się również Home. Zadbajmy o najbardziej sprzyjający dla platform e-commerce format zdjęć i nie przekraczajmy zalecanej wagi. Warto zapewnić odpowiednią kompresję oraz format zdjęć tak, aby nie utraciły jednak swojej jakości. Nie w każdym miejscu musimy prezentować zdjęcia w wysokiej rozdzielczości. Tego typu procesy możemy przeprowadzać przed wgraniem na stronę w programach graficznych lub bezpośrednio w CMS.

Kod HTML zgodny z W3C

Jeżeli nasza strona nie jest napisana według wyznaczonych standardów, może to skutkować ograniczeniem lub brakiem dostępu do zawartości witryny. Z tego powodu, należy zaznajomić się z obowiązującymi normami, dzięki czemu internauci będą mogli w swobodny sposób odwiedzać naszą witrynę bez błędów, które mogłyby wpływać na uniemożliwienie jej obsługi, np. nieaktywne hiperłącza, nakładanie się na siebie zakładek, problemy z interfejsem.
Co prawda, walidowanie kodu witryny według reguł W3C nie wpływa bezpośrednio na Google Ads czy SEO. Pomimo tego strony www, na których wykorzystywane był W3C validator, są lepiej oceniane pod kątem jakościowym strony. Dlatego też zawsze warto eliminować wszelkie możliwe błędy w kodzie HTML.

Ograniczona liczba skryptów

Nie powinniśmy stosować zbyt dużej ilości skryptów, ponieważ niepotrzebnie obciążają naszą stronę. A to z kolei przekłada się na wydłużenie wczytywanie strony.

Chyba wszyscy kojarzymy komunikat: “skrypt na tej stronie powoduje spowolnienie”? Tego typu informacja budzi niechęć i niepewność co do bezpieczeństwa użytkowania serwisu. Dlatego warto rozważyć wykorzystanie ładowania asynchronicznego, które zdecydowanie usprawnia proces wczytywania skryptów na stronie.

Ładowanie asynchroniczne

Jak wskazuje sama nazwa, polega ono na ładowaniu wszystkich plików jednocześnie. Dzięki temu zabiegowi strona wczytuje się znacznie szybciej. Przeważnie ładowanie asynchroniczne możemy włączyć z poziomy CMS, wykorzystać do tego dostępne wtyczki lub zrobić to ręcznie w kodzie strony.
Najważniejszym jest, aby w pierwszej kolejności załadowała się najważniejsza część strony i jej funkcjonalności. Natomiast reszta zawartości witryny może wczytywać się w późniejszym czasie – w tle.

Zaufanie i bezpieczeństwo

Jeśli strona nie wzbudzi zaufania, to klient do nas nie wróci, a już na pewno nie skonwertuje. Z zaufaniem łączy się również bezpieczeństwo strony, o które musimy zadbać. Na stronie powinny znajdować się wszelkie informację o firmie – zarówno pod kątem prawnym, jak i wyróżniki naszego biznesu. Bezpieczeństwo od strony technicznej naszej witryny jest równie istotne dla nas samych, jak i użytkowników.

Adres firmy

W odpowiednim miejscu na naszej stronie, rekomendujemy zakładkę “Kontakt”, warto zamieścić dane dotyczące naszej firmy, takie jak:

  • Adres firmy
  • NIP
  • Nr telefonu
  • E-mail

Dobrym pomysłem jest zamieszczenie takich informacji również w stopce strony. Jeśli posiadamy sklepy stacjonarne lub możliwość odbioru osobistego dobrą praktyką jest umieszczenie mapki z lokalizacją sklepu.

adres firmy cro

Źródło: https://witek.pl/

SSL (na każdej stronie)

Gdy klient wchodzi na stronę i widzi “zieloną kłódkę”, od razu darzy ją większym zaufaniem. Jest to istotne zwłaszcza w przypadku e-commerce z uwagi na dokonywanie płatności on-line i bezpieczeństwo danych osobowych.
Większe zaufanie do witryny zmniejsza współczynnik odrzuceń, powoduje również większą liczbę przejść na kolejne podstrony, a także wydłuża czas przebywania w serwisie. A te z kolei wpływają pozytywnie na pozycję strony w Google.

Zakładka „O nas”

Powinniśmy zadbać o to, aby zakładka “o nas/firmie” była niepowtarzalna. Informacje znajdujące się na niej wzbudzają większe zaufanie do biznesu, szczególnie jeśli są tam ciekawe, zwięzłe i prawdziwe informację. Często przy pierwszym kontakcie z daną stroną, przed dokonaniem transakcji, potencjalny klient chce dowiedzieć się jak najwięcej o danej firmie, w której zostawi pieniądze. W tej zakładce możemy wspomnieć o naszej działalności jako firmy czy dołączyć potwierdzające zdjęcia.

Ciekawym, a zarazem dość rzadko spotykanym zabiegiem, jest pokazanie np. wykonanych prac. Tego typu elementy możemy zamieścić właśnie w zakładce “O nas”.

o nas optymalizacja konwersji

Źródło: https://pixel-shop.pl/

Certyfikaty i nagrody

Jeśli nasza firma wygrywa konkursy, regularnie zdobywa wyróżnienia, ale też certyfikaty – pochwalmy się tym! Zamieśćmy tę informację w widocznych miejscach, takich jak: stopka,, Home czy zakładka “O nas”. Jeżeli jesteśmy producentem lub sprzedawane przez nas wyroby posiadają tego typu certyfikaty, również to komunikujmy.

nagrody wyróżnienia

Źródło: https://sempai.pl/

„Dlaczego my?” – podsumowanie atutów

Można umieścić nasze atuty zarówno na stronie głównej, jak i w zakładce “O nas” czy też każdej ofertowej. Przekonajmy użytkownika do skorzystania do właśnie z naszych usług/sklepu. Jest to element niezwykle ważny w dobie wszechobecnej konkurencji, niezależnie od branży.

Źródło: https://barbersupply.pl/

Oceny i opinie sklepu

Warto chwalić się pozytywnymi opiniami dotyczącymi naszych produktów, usług czy obsługi klienta. Wzbudzimy tym samym większe zaufanie dotyczące naszej firmy, e-sklepu, oferowanych przez nas produktów czy usług.
Można zintegrować swoją witrynę z aplikacjami/serwisami do pozostawiania opinii. Na chwilę obecną najbardziej liczące się na polskim rynku są trzy agregaty: Opineo, Ceneo i Trusted Shops. Ten ostatni możemy zintegrować z Opinie konsumenckie Google. Umożliwiają one oceny produktów jak i samego sklepu po zakupie.

opinie trusted shops

Polityka prywatności + RODO

Tego typu elementy są obligatoryjne i wynikają z obowiązujących przepisów. Posiadanie na stronie polityki prywatności jest wymagane również przez usługodawców reklamowych jak Google czy Facebook.

Unikatowy wygląd strony 404

Nieprzewidywalne awarie są nieodzownym elementem stron internetowych. Dlatego też, już nam się taka przydarzy i witryna przestanie działać, zakomunikujmy to w sposób przyjazny i “miły dla oka”. Dzięki temu zmniejszymy negatywne emocje w użytkowniku, który usiłuje w tym właśnie momencie skorzystać z naszej strony.

Forma przekazu powinna być odpowiednia dla polityki i stylu komunikacji naszej firmy. Mile widziana jest również grafika w odpowiednim tonie jako dopełnienie całości. Można to uznać za nieistotny detal, jednak odwołując się do wcześniejszych punktów, te niuanse dziś również decydują o wygranej z konkurencją.

błąd 404

Źródło: https://koszulkowo.com/

Szybki powrót na Home

Usprawnia to użytkownikom poruszanie się po stronie. Wiele razy podczas sesji zdarza nam się, że chcemy powrócić do strony głównej. Powinniśmy maksymalnie ułatwić ten proces.

Najczęstsze metody na szybki powrót do Home to: ikona domka lub nazwa/logo firmy, przekierowujące do strony głównej. Obie są metody nawigacji są dobrze znane przez internautów, dlatego też wskazane.

Nie dopuśćmy do sytuacji, w której użytkownik zamykał zakładkę, aby wrócić do Home lub wpisywał adres serwisu w pasku przeglądarki. Nie wzbudza to tzw. satysfakcji z korzystania ze strony (UX). Coraz bardziej wymagający użytkownik może przez to do nas nie wrócić.

Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)

Coraz więcej firm stosuję politykę CSR. Koniecznym jest, aby przy jej wdrażaniu, pozostać szczerym wobec siebie i naszych klientów.

Pokażmy, że wybierając nasz sklep czy konkretny produkt (jeśli oczywiście to możliwe), klient przyczynia się dla dobra społeczeństwa lub wspiera potrzebujących. Wykorzystanie ekologicznych rozwiązań w firmie związanych z ograniczeniem emisji zanieczyszczeń również jest typowym działaniem z zakresu CSR. W ten sposób zyskujemy większą sympatię, a to może przełożyć się na większą liczbę konwersji oraz zaufanie.

Już niebawem ukażą się artykuły dotyczące optymalizacji konwersji z następujących obszarów podjętych w infografice:

  • Nawigacja
  • Wyszukiwarka Produktów
  • Optymalizacja karty produktu
  • Optymalizacja koszyka/zamówienia
    Metody kontaktu
  • Informacje dla klienta
  • Retargeting
  • Informację dla klienta
  • Lojalność
Damian Kołodziejski