Dobrze zaprojektowana nawigacja może stanowić o sukcesie sprzedażowym sklepu internetowego. W wielkim skrócie – jest to sieć wewnętrznych odnośników, przekierowujących do poszczególnych elementów w obrębie strony.
Jeżeli zaprojektujemy ją zgodnie z UI czy UX, przełoży się na pewno pozytywnie na ilość pożądanych przez nas akcji uzytkowników w witrynie czy czas na niej spędzony. Możemy ją nazwać kompasem, który wskazuje potencjalnemu klientowi właściwy kierunek. Jeżeli jest zbudowana zgodnie z best practices i z wykorzystaniem nowych możliwości HTML, działa jak nawigacja GPS, która kieruje użytkownika wprost do wykonania pożądanej przez nas akcji.
Ścieżka nawigacyjna (breadcrumbs)
Zarówno na stronie kategorii, jak i na poźniejszym etapie – czyli karcie – powinniśmy zamieścić ścieżkę nawigacyjną produktu. Dzięki temu użytkownik wie, w jakim miejscu na stronie się znajduje, a także w łatwy sposób może powrócić do poprzedniej strony, na np. konkretną kategorię.
Ścięzkę produktu możemy nazwać pewnego rodzają mapą, która ułatwia poruszanie się w obrębie serwisu, co pozytywnie wpływa na jego aspekt UX.

Źródło: https://cyfra.eu/product-pol-3441-Smartwatch-Xiaomi-Amazfit-T-Rex-Czarny.html
Filtry produktowe
Podstawowym celem zamieszczenia filtrów na stronie jest ułatwienie użytkownikowi znalezienia odpowiedniego produktu. Jest to must have zwłaszcza dla serwisów, które posiadają bardzo zróżnicowany asortyment i w dużej ilości.
Powinnismy zadbać o to, aby filtry i możliwość sortowania odpowiadały oczekiwaniom potencjalnych klientów. Przy projektowaniu należy zastanowić się, jakie cechy charakterystyczne posiadają oferowane przez nas produkty. Są to części wspólne dla poszczególnych kategorii produktów, np. w przypadku mebli będą to: materiał, kolor, obicie, zaś elektroniki – procesor, ilość RAM etc. Nie zawsze jesteśmy w stanie zastosować uniwersalne filtry dla całego e-sklepu. Wówczas warto zaprojektować je do konkretnej kategorii. Istnieje jednak pewna podstawowa grupa filtrów: cena, dostępność, marka, nazwa.

Źrodło: https://sklep.bellita.waw.pl/najlepsze-polskie-kosmetyki-naturalne-weganskie-eko

Źródło: https://www.x-kom.pl/g-2/c/159-laptopy-notebooki-ultrabooki.html
Sortowanie
Sortowanie to kolejne rozwiązanie, które ułatwi użytkownikowi znalezienie idealnego produktu. Do najpopularniejszych kryteriów, stosowanych w tym zakresie przez sklepy internetowe, należą: cena (od najniższej, od najwyższej), popularność, nowości (od najnowszych, od najstarszych), ocena (średnia lub od najwyżej ocenianych), nazwa (A-Z, Z-A).
Możliwości, z których możemy skorzystać podczas konfiguracji tego narzędzia, jest wiele. Dlatego, podobnie jak w przypadku filtrów, nalezy wybrać te najbardziej odpowiadające specyfice naszego e-sklepu i oferowanych produktów. Przykładowo, jeżeli nasz asortyment posiada niewiele ocen, to zastosowanie typu sortowania według oceny będzie bezużyteczne z perspektywy klienta.
Przykład opcji sortowania:
Odpowiednia kategoryzacja produktów
Już na etapie tworzenia serwisu internetowego, powinniśmy zastanowić się, jak pogrupować nasz asortyment, żeby kategorie były jasne dla użytkownika. Nie powinniśmy ich nazywać w wyszukany, zrozumiały tylko dla nas sposób. Drzewo kategorii powinno być przejrzyste dla użytkownika. Dobrą praktyką jest też unikanie nadmiernej ilości kategorii, zwłaszcza, jeżeli znajduje się w nim raptem po kilka produktów.

Źródło: https://macodesign.eu/lampy_wiszace.html
Na powyższym screenie widzimy podział oparty na kategoriach głównych. Jest to dobre rozwiązanie w przypadku e-sklepów, których asortyment jest stosunkowo niewielki.
Jeżeli zaś posiadamy wiele zróżnicowanych produktów, możemy pokusić się o stworzenie podkategorii, które jeszcze bardziej ułatwią użytkownikowi znalezienie poszukiwanego produktu:

Źródło: https://www.empik.com/
#proTIPS dotyczące tworzenia kategorii:
- warto, aby w każdej kategorii było minimum 5 produktów
- ukrywajmy kategorie puste
- przy tworzeniu drzewa kategorii warto skonsultować się z osobą odpowiedzialną za działania SEO naszego serwisu, która pomoże dobrać nam nazwy i tak pogrupować produkty, aby były przyjazne algorytmom wyszukiwarki Google i odpowiadały frazom wpisywanym przez użytkowników do wyszukiwarki.
Przykład:
Specjalista SEO, opierając się na wolumenie wyszukań danych fraz, zarekomendował zastosowanie w drzewie kategorii tych najczęściej wyszukiwanych przez użytkowników, w tym przypadku “seksowna bielizna” zamiast “sexy bielizna”:

Źródło: Ahrefs
Koszyk w prawym górnym rogu
Testowanie nowych rozwiązań jest praktyką polecaną dla właścicieli sklepów internetowych. Jednak są pewne elementy, które ze względu na przyzwyczajenia użytkowników, powinny znajdować się w jednym, określonym miejscu. Tak właśnie jest z koszykiem. Wiele testów A/B potwierdza, że powinien on znajdować się w prawym górnym rogu. Wszystkie zmiany jego lokalizacji skutkują spadkiem liczby transakcji.

Źrodło: https://sklep.bellita.waw.pl/
Rozmiar ikony koszyka powinien być dopasowany do designu strony tak, aby nie został przysłonięty przez pozostałe elementy strony. Jej wygląd również powinien sugerować o spełnianej funkcji.
Przykład źle zaprojektowanego koszyka:

Żródło: https://kultura.com.pl/
Wady:
- Brak ikony
- Brak odpowiedniej widoczności – zlewa się z całym menu strony
- Nieodpowiednia wielkość elementu
- Nie zachęca do kliknięcia
Możliwość zakupu i dostęp do koszyka z każdego poziomu
Warto, aby koszyk był dostępny z każdego poziomu strony – zarówno głównej, jak i kategorii, podkategorii czy samego produktu. Powinniśmy zadbać też o to, aby tak jak w sklepie stacjonarnym, klient mógł sprawdzić, co dodał do koszyka – jakie produkty i w jakiej ilości. Dobrą praktyką jest zastosowanie listy rozwijanej z podstawowymi informacjami, w której uwzględnione zostaną też dostępne warianty dostawy wraz kosztami:

Źródło: https://lamour.com.pl/
Ciekawym i dość nowatorskim rozwiązaniem jest możliwość dodawania produktów komplementarnych z poziomu koszyka:

Źródło: https://macodesign.eu/

Źródło: https://www.empik.com/koszyk
Możliwość dodawania produktów do ulubionych
Opcja dodawania produktów do ulubionych jest rozwiązaniem pożądanym zwłaszcza przez użytkowników, którzy regularnie robią zakupy w danym e-sklepie. Jest przydatna także dla tych, którzy nie mają możliwości realizacji zakupu w tym momencie, ale chcieliby to zrobić w niedalekiej przyszłości.
Z perspektywy właścicieli e-sklepu również jest to atrakcyjna opcja. Dzięki niej ograniczymy dodawanie przez użytkowników produktów do koszyka, nad którymi jeszcze się zastanawiają. Tym samym nie będziemy przepalać budżetu przeznaczonego na kampanie remarketingowe.

Źródło: https://www.notino.pl/paco-rabanne/1-million-woda-toaletowa-dla-mczyzn/
Opcję tę możemy nazwać też w inny sposób, jak np. “Dodaj do listy życzeń”:
Porównywarka produktowa
Jeżeli w oferowanych przez nas produktach szczegóły mają znaczenie – warto postawić na wdrożenie porównywarki produktów w serwisie. Jest to rozwiązane mile widziane zwłaszcza w takiej branży jak elektronika, w tym szczególnie RTV/AGD.
Dzieki porównywarce ułatwimy użytkownikowi znalezienie pożądanego przez niego produktu, tym samym pozytywnie wpływając na UX strony.

Źródło: https://www.euro.com.pl/ekspresy-cisnieniowe.bhtml?link=mainnaviB&main_cat_menu=AGD_male_Ekspresy_cisnieniowe

Źródło: https://www.x-kom.pl/comparison