#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogGoogle AdsGoogle Shopping – GTIN – zmiany w GMC ad 2017

Google Merchant Center (GMC) i kampanie produktowe (PLA) pojawiły się w Polsce 3 lata temu i nieustannie ewoluują.
Przyspieszający w ostatnim czasie rozwój usługi Google Shopping niesie za sobą potrzebę uporządkowania pewnych kwestii w plikach produktowych (feedach). Najważniejsza obecnie dla reklamodawców to obowiązek (w Polsce z datą 14 lutego 2017r.) przekazywania do GMC atrybutu (GTIN) produktów.

GTIN – co to?

Globalny Numer Jednostki Handlowej (GTIN) to unikalny identyfikator określających dany produkt, ustalany przez producenta.
W Polsce jest on najczęściej tożsamy z EAN (European Article Number, EAN), zwanym także GTIN-13 ze względu na 13 cyfr (może czasami składać się z 8 lub 14 cyfr). Unikalny identyfikator cyfrowy produktów komercyjnych jest zwykle powiązany z kodem kreskowym drukowanym na towarach oferowanych w sprzedaży detalicznej.

Specyfikacja techniczna GTIN w Google Merchant Center (GMC):

GTIN – po co?

Google oficjalnie informuje na stronach Pomocy:
„Podanie numeru GTIN pozwala zidentyfikować produkty, które sprzedajesz. Gdy to się stanie, możemy zwiększyć skuteczność Twoich reklam – dodawać ważne informacje o produkcie i wyświetlać reklamy użytkownikom w bardziej odpowiedni sposób. Sprzedawcy, którzy dodali do danych swoich produktów prawidłowe numery GTIN, zauważyli, że współczynniki konwersji wzrosły nawet o 20%. Jeśli sprzedajesz nowe, markowe produkty oferowane przez wielu sprzedawców, zapoznaj się z nowymi wymaganiami i sprawdź ponownie, czy Twoje produkty mają numery GTIN. Jeśli Twoje produkty mają numery GTIN, dodaj je do danych produktów.”

GTIN – jak dostosować?

Unikalny identyfikator produktu należy uzyskać od producenta lub dostawy produktów i przekazywać jako atrybut <gtin> w pliku produktowym. W Polsce GTIN stanie się atrybutem wymaganym 14 lutego 2017, ale warto już wcześniej wyposażyć w niego swój plik produktowy (feed). Brak atrybutu GTIN będzie powodował automatyczne odrzucanie produktów i utratę możliwości ich reklamowania w Google Adwords.

Wyjątki w tym zakresie to:
a) produkty sprzedawane pod marką sklepu;
b) części zamienne;
c) części producenta oryginalnego sprzętu (OEM) lub zamienniki części producenta oryginalnego sprzętu;
d) produkty robione na zamówienie (w tym koszulki, dzieła sztuki i wyroby rękodzieła);
e) książki wydane przed zatwierdzeniem w roku 1970 numeru ISBN jako standardu ISO;
f) zabytki i antyki;
g) produkty dostępne w przedsprzedaży (korzystające z atrybutu condition [stan]).

Dla produktów bez numeru GTIN należy przesłać atrybuty:
brand [marka]
mpn [mpn] – gdzie mpn (Manufacturer Part Number)

Jeżeli produkt nie ma ani numeru GTIN, ani MPN:
Ustaw wartość identifier_exists [z_identyfikatorem] na no [nie] (FALSE [FAŁSZ])

źródło i szczegółowe informacje:
Unikalne identyfikatory produktów – Google Merchant Center – Pomoc:
https://support.google.com/merchants/answer/160161?hl=pl

 

 

Te artykuły mogą Cię również zainteresować:

Kampanie Google ADS – Dlaczego mam płacić za zarządzanie kampanią?

Jak utworzyć strategię działań w Google Ads w 8 krokach?

Gtag.js – dlaczego warto migrować?

 

Zobacz także: Feed produktowy Google Merchant Center i Sempai Merchant Center

Adam Cieśla