Hot news: Wyświetlaj się od teraz za darmo w Zakupach Google!

Marcin Głowczyński
16 października, 2020
Przeczytasz w ~ 4 min.
Zakupy Google

Przestrzeń – to nowość od Google, dzięki której za darmo będziemy mogli wyświetlać nasze produkty w Zakupach Google. Do tej pory opcja ta była dostępna jedynie dla e-sklepów, wykorzystujących reklamy produktowe.
Czy warto wykorzystać nową funkcjonalność do promocji swojego sklepu internetowego? Jakie warunki trzeba spełnić, aby pojawić się bezpłatnie w Zakupach Google? Jakie są dobre praktyki w zakresie pozycjonowania produktów w Przestrzeni Google?
M.in. na te pytania odpowiadamy w naszym najnowszym wpisie.

Czym jest zakładka Zakupy?

W wielkim skrócie, jest to miejsce, w którym Google – zamiast stron internetowych – wyświetla nam produkty pasujące do wpisanej frazy. W domyśle jest to zatem wyszukiwanie o dużej intencji zakupowej. Dlatego też – podobnie jak na stronie standardowego e-sklepu – mamy tutaj do dyspozycji różne filtry (m.in. rozmiar, materiał), możemy porównywać ceny i sprawdzać opinie o sprzedawcach i finalnie – przejść na stronę z wybraną ofertą i dokonać zakupu.

zakladka zakupy google 1

 

Dotychczas listing ten był dostępny wyłącznie dla płatnych reklam Google Ads. Jednak Google wprowadziło nową funkcję – Przestrzeń Google, dzięki której produkty Twojego e-sklepu będą mogły pojawić się w zakładce Zakupy całkowicie za darmo.

Jak dołączyć do Przestrzeni Google?

1. Tworzymy i wstępnie konfigurujemy darmowe konto Merchant Center: https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/

2. Dodajemy feed produktowy zgodny z wytycznymi Google i akceptujemy udział w programie:

konfiguracja przesteni google

 

3. Podajemy informacje o kosztach i warunkach dostawy.

Zrobione! W razie potrzeby Google oferuje pomocną checklistę niezbędnych kroków, dostępną na koncie Google Merchant Center:

checklista zakupy google

 

Porównując z reklamą produktową Google – konfiguracja Przestrzeni Google jest bardzo prosta. Dla nowych użytkowników, którzy nie wykorzystywali do tej pory PLA, problematyczne może okazać się przygotowanie poprawnego feedu produktowego. Można go utworzyć ręcznie w arkuszu Google, jednak ze względu na częste zmiany cen i dostępności produktów, lepiej wykorzystać w tym celu automatyczną integrację z platformą sklepową.

Niektórzy z Was mogą zadać pytanie: czy struktura informacji o produktach schema, którą mam na stronie, wystarczy? Wg posiadanych przez nas informacji – nie. Crawlery Google indeksują te produkty pod wyszukiwania w zakładce Grafika, w Zakupy Google feed produktowy jest niezbędny.

Jak wyświetlać się na pierwszym miejscu?

Podobnie jak w przypadku klasycznych organicznych wyników wyszukiwania Google, tak i w zakładce Zakupy możemy wpłynąć na naszą pozycję wśród wyświetlanych produktów. Kluczem do tego jest poprawna optymalizacja feedu według sprawdzonych – i w przypadku naszych klientów od wielu lat z powodzeniem stosowanych – praktyk, w tym m.in.:

  • Uzupełnienie numerów GTIN, MPN oraz nazwy producenta (Brand) – są to atrybuty niezbędne, szczególnie GTIN’y, które pozwalają Google zidentyfikować produkt.
  • Odpowiednio skonstruowane Tytuły – najlepiej, abyśmy posiłkowali się tutaj danymi z haseł wyszukiwania dostępnych w kampaniach produktowych Google Ads w formacie SPAG (Single product per ad group) – niestety ta opcja jest niedostępna dla użytkowników kampanii SSC, ponieważ te nie zawierają słów kluczowych.
  • Aktualna Cena produktu – wskazana jest codzienna aktualizacja feedu produktowego.
  • Ceny promocyjne – dodając je do feedu, załapiemy się na dynamiczne rozszerzenia i informacje o promocji na kartach produktów.
  • Prawidłowe zdjęcia – polecamy tutaj eksperymentowanie 🙂 na szczęście możemy dodać nawet 10 zdjęć dodatkowych.

ProTip: Analiza darmowego ruchu

Możemy sprawdzić skuteczność naszych “darmowych reklam” w Zakupach Google, wyświetlając wykres kliknięć dostępny na naszym koncie Google Merchant Center:

google merchant center analiza skutecznosci google zakupy 1

 

Jeżeli chcielibyśmy te dane mieć uwzględnione w naszych raportach Google Analytics, musimy dodać parametry UTM do docelowych adresów URL w feedzie produktowym. Aby jednak korzystać z tego tagowania, należy wyłączyć opcję nadpisywania GCLID’a.

mierzenie skutecznosci zakupy google w google analytics 1

 

Przestrzeń Google – podsumowanie

Bardziej dociekliwi pewnie zastanawiają się, czemu Google udostępnia możliwość bezpłatnej reklamy. Powodów może być wiele, w tym m.in.:

  • Konkurencja z Amazonem – Na Zachodzie Amazon wiedzie prym w obszarze wyszukań typowo produktowych. Posiadanie własnej usługi przez Google pozwoli mu zatrzymać część użytkowników u siebie.
  • Upselling Google Ads – Pierwsza dawka jest gratis, kolejna to uruchomienie konta Google Ads i dodanie SSC do już istniejącego feedu. Kilka kliknięć i Google ma nowego klienta.
  • Poprawa jakości usługi – w aktualnym stanie Zakupy nie radzą sobie najlepiej, zwłaszcza z językiem polskim (stąd mała popularność). Marchewka zwabi nowych użytkowników, którzy wypracują dobre praktyki pozycjonowania produktów.

Naszym zdaniem warto dołączyć do programu, ponieważ widać, że Google planuje rozwój tego produktu. Dla przykładu, w USA darmowe sugestie produktów zaczynają pojawiać się na głównej stronie wyszukiwania.

Sprawdź także: Sempai Merchant 360

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Komentarze