Strona główna → Blog → Poradnik → Jak dostosować biznes do realiów COVID-19? Pomysły, które warto rozważyć Jak dostosować biznes do realiów COVID-19? Pomysły, które warto rozważyć Piotr Małyszko 25 marca, 2020 Przeczytasz w ~ 6 min. COVID-19 to największe wyzwanie, z jakim będziemy musieli się zmierzyć w nadchodzących miesiącach. Nie tylko pod względem zdrowotnym, ale również gospodarczym. Nasze życie szybciej niż stopniowo przechodzi do online. Dlatego tak ważne dla biznesów jest jak najszybsze dostosowanie się do obecnej sytuacji oraz koncentracja na użytkowniku, jego potrzebach i poczuciu bezpieczeństwa. Wpływ COVID-19 na różne branże – pierwsze spostrzeżenia Nie odkryjemy Ameryki pisząc, że są branże, które niezależnie od lokalizacji jako pierwsze odczuły negatywne skutki koronawirusa. Co potwierdzają statystyki z Polski i ze świata, są to: turystyka i hotelarstwo, sektor usługowy (głównie offline), eventy oraz automotive (co pokazuje przykład Chin, w których po pojawieniu się wirusa sprzedaż spadła o 80%). Mocno wierzymy jednak, że branże te szybko nadrobią straty dzięki integracji ich przedstawicieli w celu przeciwdziałaniu kryzysowi oraz wzroście popytu, gdy sytuacja się unormuje. W przypadku branż usługowej czy eventowej zauważamy, że coraz więcej firm przenosi swoją działalność do online, co doskonale współgra z oczekiwaniami użytkowników i długofalowo może przynieść im wiele korzyści. Jest jednak o wiele więcej branż, które, jak pokazują doniesienia ze świata, są stabilne i na ten moment nie przewiduje się znaczących zmian w popycie na ich produkty, chyba że wzrost 🙂 Sytuacja na świecie dynamicznie się zmienia, jednak biorąc pod uwagę ewoluujące potrzeby ludzi i dziesiątki przeanalizowanych przez nas publikacji krajowych i zagranicznych, można przypuszczać, że handel online ma i w dalszym ciągle będzie miał się dobrze. Co więcej, naturalnym efektem naszej obecnej sytuacji jest wzrost sprzedaży w niektórych segmentach e-commerce, takich jak: e-farmacje, artykuły biurowe, sklepy budowlane i home decor, a także te z asortymentem do ćwiczeń. Praktyki dużych e-graczy w związku z COVID-19 Jak uchronić swój biznes przed potencjalnymi stratami? Przede wszystkim – don’t panic 🙂 Jeżeli jesteśmy firmą stricte offline – spróbujmy choćby jej część przenieść do internetu. Może teraz nie przełoży się to bezpośrednio na sprzedaż, ale potem – może zaprocentować lojalnymi klientami. Poniżej przedstawiamy najczęstsze praktyki, które w związku z zaistniałą sytuacją wprowadzają więksi i mniejsi gracze e-commerce, ale także np. gastronomia z naszego lokalnego “podwórka”: Najważniejsza jest informacja Warto, aby każdy z naszych Klientów otrzymał klarowną informację, że nadal i w jaki sposób realizujemy zamówienia. Jeżeli pojawiają się jakiekolwiek przestoje w łańcuchu dostaw – też napiszmy o tym. Brak jakiejkolwiek informacji może spowodować niepotrzebne problemy w relacji firma-klient, zwłaszcza że wszyscy sobie zdajemy sprawę z tego, że niektóre procesy mogą w tym momencie przebiegać mniej sprawnie. Tak to robi Zalando Promocje dźwignią handlu – nie tylko w dobie COVID-19 Regularne promocje mogą pomóc zapewnić nam obrót. Oczywiście, zmniejszy to chwilowo realny przychód ze względu na obniżenie standardowej marży, ale w tym momencie najważniejsza jest cała firma. Przeceny i promocje są widoczne w całym internecie. Jest to szczególnie ważne teraz, ponieważ użytkownicy mogą się bać wydawać pieniądze na rzeczy, które nie są im potrzebne. Jeżeli jednak będziemy mieli ciekawą ofertę, na pewno uda nam się zachęcić klientów do zakupu. Tak to robi AboutYou Dostosowanie oferty do aktualnych trendów i popytu W ciągu najbliższych tygodni, gdy restauracje i kluby są zamknięte, focus na działaniach sprzedażowych związanych z akcesoriami czy ubraniami “na wielkie wyjścia” może nie być dobrym pomysłem. Nasi klienci siedzą w domach, zatem pokażmy produkty, które ułatwią im codzienne życie 🙂 Darmowa dostawa Jest to jeden z najpopularniejszych sposobów na przyciągnięcie zarówno nowych użytkowników, jak i stałych klientów do naszego e-sklepu. Koszt różni się w zależności od branży i specyfiki produktu (np. jego waga), jednak warto taką opcję przemyśleć. W końcu wszyscy nasi potencjalni klienci przebywają w domach! Pamiętajmy również, że musimy zapewnić użytkownikom taki rodzaj dostawy, z którym poczują się bezpiecznie. W tym momencie na popularności zyskują paczkomaty z uwagi na brak bezpośredniego kontaktu z dostawcą: Tak to robi Hebe Większy wybór płatności Z uwagi na panującą epidemię, gotówka odchodzi w szybkim tempie do lamusa. Oznacza to, że warto rozważyć wprowadzenie większej ilości popularnych form płatności. Mowa tutaj o: klasycznych przelewach, szybkich przelewach online platformach płatniczych typu PayU kartach debetowych / kredytowych, płatnościach mobilnych (np. BLIK), zakupach na raty. Programy ratalne W branżach, w których oferowany asortyment charakteryzuje wysoka cena, warto zapewnić użytkownikom rozłożenie zakupu na raty. Wiele osób obawia się, że kryzys dotknie również ich portfela. Rozłożenie opłat na raty pozwoli im lepiej kontrolować ilość wydatków i zaplanować je na najbliższą przyszłość. Działania świadomościowe Dbajmy o to, aby pomimo sytuacji, użytkownicy zdawali sobie sprawę, że… istniejemy 🙂 Zwłaszcza teraz, gdy większość z nich przesiaduje w Internecie. Jest to idealny czas na to, by zwiększać świadomość swojej marki. Przykładowo, aktywne prowadzenie bloga lub social media może sprawdzić się w przypadku makijażystki, która nie może aktualnie świadczyć swoich usług przez zagrożenie epidemiologiczne. Porady dotyczące codziennego dbania o skórę twarzy pozwolą jej zebrać wokół siebie rzeszę fanów/fanek, a po zakończeniu obostrzeń będzie mogła znacznie szybciej wrócić do prowadzenia swojej działalności. Inne pomysły w związku z COVID-19 – burza mózgów #SempaiTeam Vouchery Świetną inicjatywę wykazała ogólnopolska sieć Pijalnia Wódki. Z uwagi na zamknięcie wszystkich lokali, zaproponowała użytkownikom zakup voucherów do wykorzystania już po ustaniu zagrożenia epidemiologicznego. Przeniesienie się do online’u z usługami doradczymi Jeżeli nasz zawód wymaga ciągłego kontaktu z klientami, w tym momencie w większości jesteśmy zmuszeni wykorzystać narzędzia, które udostępnia nam internet. Aktualnie istnieje mnóstwo platform, które można wykorzystać w pracy online z innymi ludźmi, np. Google Hangout, Skype’a, WhatsApp’a, a nawet Facebook Messenger. W sieci jest dostępna ogromna liczba komunikatorów internetowych, zarówno tych darmowych, jak i płatnych. Gratisy do zamówień (“solidarnościowe”) Warto pokazać, że solidaryzujemy się z naszym klientami. Brak możliwości swobodnego przemieszczania się może powodować u części z nas spory dyskomfort. Dlatego drobny gest w postaci kartki “Dziękujemy, że zostałeś w domu” może nie tylko bardzo dobrze wpłynąć na image naszej firmy, ale również przenieść się pocztą pantoflową. Mało kosztowne działanie, a cieszy 🙂 Pozostawienie zamówień pod drzwiami Kolejna warta odnotowania inicjatywa, tym razem z branży gastronomicznej. Wiele restauracji uznało, że od teraz każda dostawa będzie się odbywać poprzez dostarczenie zamówienia pod drzwi – co pozwala zachować bezpieczną odległość od doręczyciela: Akcje CSR W czasach kryzysu COVID-19, każdy przejaw solidarności z personelem medycznym ma znaczenie. Tutaj znowu do akcji wkracza gastronomia z inicjatywami typu #PosiłekDlaLekarza. Tak to robi Miły Burger Reorganizacja produkcji Coraz więcej firm w całej Polsce zaczyna reorganizować produkcję tak, by pomóc służbie zdrowia w walce z COVID-19: Źródło: https://www.money.pl/gospodarka/polska-marka-odziezowa-wspiera-walke-z-koronawirusem-recman-uruchamia-masowa-produkcje-maseczek-6490227864287361a.html Pamiętajmy: panikowanie w tym momencie nam nie pomoże, a zdecydowanie zaszkodzi. Teraz mamy okazję na to, aby rozpocząć działania, na które nie było wcześniej czasu lub po prostu – odkładaliśmy je nieustannie na później… Warto rozważyć działania, które teraz wprowadzają inne firmy, czyli m.in. promocje, darmowa dostawa czy wydłużony czas zwrotu. Budujmy też społeczność wokół naszej marki. Po zakończeniu obecnej sytuacji – zaprocentuje to wzrostem lojalnych klientów. Pamiętajmy również o tym, aby wspierać siebie nawzajem – okażmy solidarność tym, którzy stoją na pierwszej linii frontu. Okładka wpisu pochodzi z pl.freepik.com Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak nie tracić konwersji na stronie internetowej? Poradnik CRO część 3 – budowa kart produktowych Archetypy marki – definicja i znaczenie w brandingu Analiza SWOT – mocne i słabe strony przedsiębiorstwa Feedback — co to jest i jak zbierać go od klientów Kaizen: co to jest? O japońskiej koncepcji ciągłego doskonalenia się słów kilka Narzędzia marketingowe, które warto stosować Piotr Małyszko Client Service Team Leader Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ