Strona główna → Blog → Poradnik → Koncepcja i elementy marketingu mix Koncepcja i elementy marketingu mix Paweł Andrukiewicz 6 lipca, 2022 Przeczytasz w ~ 4 min. Czy w marketingu istnieje sposób, który zagwarantuje sukces każdemu, niezależnie od sprzedawanych produktów oraz oferowanych usług? Niestety, to zbyt piękne, aby było prawdziwe. Istnieją jednak koncepcje, które w łatwy sposób pozwolą uporządkować oraz ułatwić skuteczne działania. Jedną z nich jest marketing mix, który od lat pomaga przedsiębiorstwom w osiąganiu określonych celów. Co to jest marketing mix? Najprościej rzecz ujmując – jest to zestaw elementów, o których warto pamiętać realizując cele marketingowe. Odpowiednie połączenie wynikających z nich działań, pozwala na tworzenie efektywnych strategii. Istnieje kilka modeli zawierających w sobie elementy marketingu mix. Pierwszy — koncepcja 4p, opracowana była już w 1960 roku. Jej najważniejszymi elementami były: price, product, place, promotion. Z biegiem czasu i rozwoju świata, powstawały kolejne mixy — opisane z innej perspektywy lub posiadające nowe cechy. Koncepcje w marketingu mix Koncepcje marketingu mix tworzone są z dwóch perspektyw — przedsiębiorstwa oraz klienta. Wśród tych pierwszych, obok 4p mamy również marketing mix 7p, wzbogacony o kolejne elementy (people, process i physical evidence). Marketing mix opisany z punktu widzenia klienta nosi natomiast nazwę 4c. W jego obszarze znajdują się: customer value, cost, convenience oraz communication. Co oznaczają poszczególne elementy? Najłatwiej to wyjaśnić opisując każdą z koncepcji. Marketing mix 4p Jest podstawą, do której odnoszą się kolejne założenia. Zawiera w sobie najważniejsze elementy z perspektywy przedsiębiorstwa, których dopracowanie ma za zadanie nakłonić klienta do zakupu produktu lub usługi. Produkt (product) – przy jego analizie warto zwrócić uwagę nie tylko na cechy fizyczne (odpowiednia jakość, atrakcyjne i wygodne opakowanie), ale również na odczucia klienta. Ważną rolę odgrywają marka, korzyści z użytkowania oraz pozytywne i negatywne skojarzenia. Cena (price) – ustalenie odpowiedniej stawki za określony towar to wypadkowa wielu czynników — nie tylko ekonomicznych. Z jednej strony mamy koszty, które są związane z produkcją, dystrybucją i reklamą. Z drugiej, pojawiają się także atrakcyjność marki i produktu w oczach klienta — szczególnie w porównaniu z asortymentem konkurencji. Wysokość ceny jest ważna — trzeba pamiętać, że jeśli jest zbyt niska, w niektórych przypadkach może być odbierana jako rekompensata słabszej jakości produktu. Miejsce (place) – określane jest z wielu perspektyw. Można je rozpatrywać na przykład w kontekście lokalizacji sklepu w bardziej lub mniej atrakcyjnej okolicy. Obecnie miejsce można ustalać również bardziej ogólnie — jako sklep stacjonarny lub internetowy, oraz wiążące się z nim sposoby dystrybucji i odbioru towaru. Promocja (promotion) – określenie form promocji i reklamy oraz tego, co i w jaki sposób chcemy uwzględnić w komunikatach. Będą to więc zarówno formy bardziej tradycyjne, czyli bilboardy, bannery, i spoty TV, jak i nowoczesne, w postaci reklam internetowych. Każdy z przedstawionych elementów jest ze sobą powiązany – dlatego też, dokładnie dopracowanie każdego z nich możliwe jest tylko dzięki kolejnym. Przykładowo – cena produktu w dużej mierze wynika z jego cech, natomiast komunikaty przekazywane w promocji są skuteczne dzięki atrakcyjności pozostałych czynników. Marketing mix jest sumą wszystkich przenikających się wzajemnie elementów, dzięki czemu wyłania się jasny oraz dobrze przemyślany plan działania. Marketing mix 7p Z biegiem czasu koncepcja 4p została rozwinięta o kolejne elementy, tworzące marketing mix 7p. Są to ludzie (people), proces (process) oraz świadectwo materialne (physical evidence). Ludzie (people) – pracownik jest wizytówką firmy – dlatego też, skupienie się na osobach reprezentujących przedsiębiorstwo, jest niezwykle ważne. Pracownicy nie tylko dbają o jakość produktu, ale również odpowiadają za kontakty z klientami. Dlatego też warto zadbać o odpowiednią motywację i przeszkolenie personelu. Proces (process) – to określenie, czy działania wobec klienta są prowadzone prawidłowo w każdym momencie ścieżki zakupowej: zaczynając od budowy świadomości marki, poprzez zakup, skończywszy na satysfakcji po zakupie. Świadectwo materialne (physical evidence) – związane jest przede wszystkim z identyfikacją i rozpoznawalnością marki. Zawierają się w nim na przykład logo, strona internetowa, określony wystrój i ubiór pracowników. Tutaj – warto aby były one również spójne z wartościami przedsiębiorstwa. Dla przykładu – firma dbająca o ekologię nie powinna stosować rozwiązań niszczących środowisko. Marketing mix 4c Pozwala spojrzeć na firmę z perspektywy klienta. Wcielając się w jego skórę, można dostrzec potrzeby niewidoczne na pierwszy rzut oka. Elementy koncepcji marketing mix 4c są tożsame do tych zaprezentowanych w 4p. Wartość dla klienta (customer value) – spojrzenie na produkt, który w tym ujęciu staje się odpowiedzią na potrzeby nabywcy – czy rzeczywiście je spełnia i odpowiada jego upodobaniom. Koszt (cost) – kupno przedmiotu lub usługi wiąże się z wydaniem określonej ilości pieniędzy. Nie jest to jednak jedyny koszt, który ponosi klient. Dla przykładu, mamy również koszt dojazdu i czas spędzony na dokonaniu zakupu. W e-commerce może wiązać się także z oczekiwaniem na paczkę oraz ceną dostawy. Wygoda (convenience) – dostępność produktu, możliwość zakupu przez internet, wybór metody płatności, szybkość dokonania transakcji. Z biegiem czasu, wygoda użytkownika odgrywa coraz większą rolę w procesie zakupowym. Komunikacja (communication) – to zarówno dbanie o jakość dialogu z klientem podczas bezpośredniej interakcji, jak i o spójne, atrakcyjne komunikaty w działaniach promocyjnych. Nie można zapominać, że w końcowym rozrachunku nie liczą się intencje autora, ale odbiór treści przez klienta. Marketing mix – podsumowanie Marketing mix to przykład tego, jak proste uporządkowanie poszczególnych elementów może w łatwy sposób pomóc w wypracowaniu spójnej, efektywnej strategii. Jest również dowodem na to, że solidne podstawy z dawnych lat marketingu, wciąż mogą być aktualne oraz rozwijane w nowe koncepcje. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Jak nie tracić konwersji na stronie internetowej? Poradnik CRO część 3 – budowa kart produktowych Archetypy marki – definicja i znaczenie w brandingu Analiza SWOT – mocne i słabe strony przedsiębiorstwa Feedback — co to jest i jak zbierać go od klientów Kaizen: co to jest? O japońskiej koncepcji ciągłego doskonalenia się słów kilka Narzędzia marketingowe, które warto stosować Paweł Andrukiewicz Marketing Executive Manager Kategorie Analityka WebowaBez kategoriiContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ