#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogBlog SEOSEO a pozycjonowanie stron – co to jest i jakie są różnice? 

Wiele osób rozpoczynających przygodę ze swoją stroną internetową chce, aby przyciągała ona jak najwięcej użytkowników lub klientów. Jak tego dokonać? Odpowiedź jest prosta – wystarczy skupić się na dwóch podstawowych działaniach. Pierwszym z nich jest optymalizacja, czyli SEO, zaś drugim znacznie szerzej pojęty proces pozycjonowania. Co to jest? Jakie są między nimi różnice? Dlaczego warto zdecydować się na tego typu zabiegi w obrębie witryny? Tego dowiesz się w dalszej części artykułu.

 

Co to jest SEO?

Według definicji SEO (z języka angielskiego Search Engine Optimization) to nic innego, jak proces polegający na optymalizacji strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych. Jego najistotniejszym celem jest zdobycie ruchu organicznego na konkretne wyrażenia, słowa kluczowe, frazy i zapytania, które są ściśle powiązane z tematyką strony, branżą lub działalnością klienta. Dzięki podjęciu odpowiednich działań, głównie technicznych, portal ma szansę znaleźć się na wysokich pozycjach w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, czyli tzw. serpach. Skutkuje to większą popularnością strony internetowej, rozpowszechnieniem marki oraz wzrostem przychodów ze sprzedanych towarów lub usług. Wszelkie zabiegi przeprowadzane w ramach optymalizacji witryny, mają za zadanie ułatwić robotom indeksującym skanowanie, badanie i ustalenie właściwej pozycji strony w sieci, a także wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów.

seo a pozycjonowanie - wyniki organiczne

Pierwsza strona wyników wyszukiwania w Google dla frazy „agencja seo sempai”, z uwzględnieniem podziału na wyniki płatne (reklama) oraz bezpłatne (pozyskiwane z ruchu organicznego)

 

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron www to długotrwały, czasochłonny proces, polegający przede wszystkim na dogłębnej analizie portalu internetowego pod różnymi aspektami. Głównym celem tego zabiegu jest późniejsze wdrożenie właściwych działań, mających wpływ na polepszenie się widoczności witryny w serpach na tle konkurencji. Ze względu na ciągły rozwój stron w internecie, pozycjonowanie wiąże się z systematycznym i jednocześnie nieustannym sprawdzaniem powiązanych tematycznie firm i z podejmowaniem nowych działań – zarówno w obrębie witryny i jej struktury, jak i poza nią.

 

Pozycjonowanie stron internetowych – dlaczego jest ważne?

Pozycjonowanie stron powinno być zawsze niezwykle istotne z perspektywy firmy – klienta, gdyż nie tylko stanowi bazę różnego rodzaju działań marketingowych, ale także odpowiednio opracowana strategia przyczynia się do zwiększenia przychodów ze sprzedaży określonych na portalu usług oraz produktów. Dzieje się tak ze względu na rozbudowę świadomości marki oraz pozyskanie coraz większej liczby nowych użytkowników, tworzących tzw. bezpłatny ruch organiczny. Ten z kolei obliczany jest na podstawie ilości wejść na stronę po wpisaniu konkretnego hasła, wyrażenia, słowa w wyszukiwarce internetowej. Podsumowując – rośnie, gdy frazy umieszczone są na jak najwyższej pozycji na liście wyszukań, przyczyniając się jednocześnie do zauważalnego na przestrzeni miesięcy wzrostu przychodów firmy. Pozycjonowanie stron internetowych jest ważne, gdyż buduje wizerunek marki oraz zwiększa dobrej jakości ruch, tym samym pomagając witrynie zaistnieć w sieci.

 

Czym różni się pozycjonowanie stron www od SEO?

Wbrew pozorom, pozycjonowanie stron www to nie to samo, co SEO. Mimo że pojęcia można uznać za tożsame, występuje między nimi istotna różnica. Tak, jak zostało podkreślone na początku, SEO można nazwać inaczej optymalizacją portalu. Ta z kolei jest jedynie jednym z wielu elementów szeroko rozumianego procesu pozycjonowania. Najprościej zobrazować to na podstawie drzewa, gdzie pozycjonowanie stanowi jego pień, czyli bazową część, a optymalizacja jedynie jedną z jego większych gałęzi. Mimo to warto zaznaczyć, że właściwe i przede wszystkim skuteczne wypozycjonowanie strony internetowej powinno być wsparte odpowiednimi działaniami SEO w obrębie witryny, zaleconymi przez specjalistę w tej dziedzinie. 

Według innej teorii, pozycjonowanie stron internetowych i SEO to dwie różne, lecz ściśle powiązane ze sobą gałęzie, gdzie jedna odpowiada bezpośrednio za zmiany wprowadzane na stronie, a druga poza nią. Ze względu na rodzaj, optymalizacja dzieli się na dwie części. 

  • Pierwsza – polega na wykonywaniu przeróżnych czynności w obrębie aspektu technicznego strony internetowej, w skład którego wchodzi między innymi poprawienie struktury portalu, ingerencja w kod, układ, szablon, optymalizacja metatagów oraz linkowanie wewnętrzne. 
  • Druga – polega na pracy z treścią, na podstawie której roboty indeksujące zostaną odpowiednio nakierowane. 

W przypadku ogólnego pozycjonowania witryn www czynności wpływających na pozycję strony, które można wykonać, jest zdecydowanie więcej. Doskonałym przykładem jest, chociażby linkbuilding.

 

Najważniejsze różnice pomiędzy SEO on-site, a SEO off-site

Obecnie można spotkać się również ze stwierdzeniem, że optymalizację SEO stanowią działania on-site, a pozycjonowanie – czynności off-site. Czym one są? Najprościej mówiąc, SEO on-site to zabiegi wykonywane bezpośrednio na stronie internetowej, zaś SEO off-site – te poza nią. W przypadku chęci znalezienia się na jak najwyższych pozycjach w wyszukiwarce internetowej, warto zadbać zarówno o jedne, jak i o drugie, gdyż doskonale się uzupełniają i w połączeniu potrafią przynieść naprawdę spektakularne efekty.

Do głównych zadań optymalizacyjnych, przeprowadzanych w obrębie witryny, należy opracowanie strategii SEO. Określa ono przede wszystkim działania polegające na:

  • skutecznym copywritingu oraz content marketingu, czyli tworzeniu zoptymalizowanych treści pod dobrane na podstawie wnikliwej analizy słowa i wyrażenia kluczowe i ich przyjaznej dla użytkownika publikacji,
  • tworzeniu poprawnej architektury informacji (opisy kategorii, metatagi, struktura nagłówków, adresów URL, treści, brak duplikacji, odpowiednia prezentacja, obrazki, linki),
  • zadbaniu o brak błędów technicznych i optymalizację kodu źródłowego.

W przypadku działań off-site główną rolę odrywa przede wszystkim proces pozyskiwania linków, tzw. linkbuilding. Jednym z jego najważniejszych aspektów jest dodawanie różnorodnych wpisów w napach (katalogach firm), portalach ogłoszeniowych, forach internetowych, a także artykułów w starannie dobranych, zaufanych witrynach, pozwalających uzyskać dobrej jakości, mocne linki wpływające na pozycję wskazanej w nich strony. Ważne, aby przeprowadzanie tego typu czynności było dokładnie zaplanowane, wyglądało naturalnie oraz zostało przeprowadzane systematycznie, gdyż roboty internetowe dzięki znajdowaniu różnorodnych wzmianek o stronie pozwolą na lepszą jej widoczność w sieci, zwiększając tym samym zaufanie Google do niej.

 

Samodzielne pozycjonowanie stron vs pozycjonowanie strony na zlecenie przez firmę – co wybrać?

Agencja interaktywna, czy freelancer? To pytanie zadaje sobie wiele osób. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi, co lepiej wybrać. Wszystko zależy między innymi od budżetu przeznaczonego na różnorodne działania SEO, ilości wolnego czasu możliwego na wykonywanie określonych czynności pozycjonujących, efektów, jakie chcemy osiągnąć oraz wiedzy na temat pozycjonowania i budowania odpowiedniej strategii SEO. 

Co składa się na wyżej wymieniony proces? Wszystkie czynniki SEO on-site oraz SEO off-site, to najprościej mówiąc: 

  • wnikliwa, systematyczna analiza słów kluczowych
  • rozplanowanie oraz zbudowanie zoptymalizowanej struktury portalu, 
  • dobór, redakcja oraz optymalizacja treści (np. opisów kategorii), 
  • tworzenie artykułów poradnikowych na blogu firmowym,
  • pozyskiwanie dobrych jakościowo linków. 

W przypadku, gdy użytkownik posiada obszerną wiedzę z tego zakresu, czas oraz możliwość zainwestowania w odpowiednie, dedykowane do działań SEO narzędzia, może zrobić to samodzielnie. Jednak, jako że jest to proces długotrwały, wymagający nieustannego śledzenia i analizowania ruchów konkurencji, rozwijania się i wprowadzania cyklicznych zmian na stronie i poza nią, działania tego typu znacznie korzystniej powierzyć sprawdzonej agencji interaktywnej, dzięki której efekty z pewnością zauważalne będą znacznie szybciej. Jedynym ograniczeniem jest tutaj tak naprawdę budżet, który możemy poświęcić na realizację określonych celów. 

 

Co ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?

Pozycja strony internetowej na listach wyszukań, w tzw. serpach, zależy od wielu czynników. Z jednego punktu widzenia, witryna powinna być przyjazna dla użytkownika. Co należy przez to rozumieć? Przede wszystkim to, że po wejściu na portal potencjalny klient powinien znaleźć dokładnie to, czego szukał. 

Ponadto istotnym aspektem jest nie tylko aktualna treść, np. na blogu, ale także wartościowa zarówno z punktu widzenia osoby ją czytającej, jak i robotów indeksujących Google. Aby spełniała ona ostatnie kryterium, niezwykle ważne jest zadbanie o jej unikalność oraz zastosowanie w miejscach najbardziej strategicznych tj. tytuł, description, czy nagłówki, wybranych wcześniej fraz i słów kluczowych. 

Ważny punkt, wpływający na pozycję, stanowi także sama domena. Najlepiej oceniane portale to te, które mają dosyć bogatą i długą (co najmniej kilkuletnią) historię oraz nie zostały nigdy zbanowane przez Google, czyli nie został na nie nałożony specjalny filtr.

Oprócz tego warto zwrócić uwagę również na czas ładowania się strony internetowej. Im jest on krótszy, tym lepiej. Prędkość witryny w każdym momencie można sprawdzić za pomocą bezpłatnego narzędzia PageSpeed Insight, a także w przypadku niezadowalających wyników – przyspieszyć, odpowiednio optymalizując kod witryny, rozmiary plików oraz załączonych obrazków.

seo a pozycjonowane - speedtest

Zbadanie prędkości witryny https://sempai.pl za pomocą narzędzia PageSpeed Insight, z uwzględnieniem podziału na szybkość ładowania na telefonach komórkowych oraz na komputerach

 

Ostatni, lecz niezwykle istotny element całej układanki stanowią dane strukturalne. Od 2019 roku są one uważane za jeden z najmocniejszych trendów w SEO. Pozwalają robotom internetowym wysyłającym konkretne informacje dla Google, nie tylko odnaleźć i odczytać dany fragment treści na portalu, ale także zrozumieć jego właściwe znaczenie. 

 

Narzędzia pomocne przy pozycjonowaniu stron www

Odpowiednie zaplanowanie strategii SEO, analiza konkurencji oraz dobór fraz i słów kluczowych nie byłby możliwy, gdyby nie zastosowanie różnych, dedykowanych do tego narzędzi, niezwykle usprawniających pracę. Narzędzia SEO można podzielić na te darmowe oraz płatne, charakteryzujące się zazwyczaj większą liczbą dostępnych funkcji. Inny podział uwzględnia ich przeznaczenie – analiza on-site, słów kluczowych, widoczności domeny, czy linkbuilding. Mimo to niektóre doskonale sprawdzają się nie w jednym, a w wielu zastosowaniach.

seo a pozycjonowanie - narzędzia

Najpopularniejsze narzędzia SEO

 

Narzędziami SEO, na które warto zwrócić szczególną uwagę przy pozycjonowaniu i optymalizacji strony internetowej, są między innymi:

  • Google Search Console,
  • Ahrefs, 
  • Google Analytics,
  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Seostation,
  • Google Keyword Planner,
  • Google Trends,
  • Screaming Frog,
  • Surfer SEO,
  • Google PageSpeed Insight,
  • Clusteric,
  • Majestic.

Oczywiście wymienione zostały tylko te najpopularniejsze. W rzeczywistości jest ich jednak dużo więcej, jak chociażby AnswerThePublic, Ubersuggest, Keywordtool.io, Deepcrawl, czy CrUX Dashboard. Dlatego nie mamy wątpliwości, że każdy znajdzie takie, które w zupełności spełni jego oczekiwania i pomoże rozwiązać wiele uporczywych problemów.

 

Stanowisko Google w temacie pozycjonowania stron

Aktualnie coraz więcej osób zadaje sobie pytanie: co Google twierdzi na temat pozycjonowania stron? Niestety, na próżno szukać szczegółowych informacji, jakie dokładnie kryteria wpływają na pozycję witryny w sieci. Oczywiście, na liście ogólnodostępnej znajdują się sformułowania takie jak dostosowanie portalu do potrzeb użytkowników, jego optymalizacja oraz pozycjonowanie. Jednak ciężko znaleźć szczegółowe kryteria oraz czynniki rankingowe, którymi kieruje się algorytm Google. Istnieją jedynie oficjalne wytyczne określające standardy w wyszukiwarkach internetowych, tzw. Quality Rather Guidelines, które co jakiś czas są uaktualniane. 

Każdy z nas może być jednak pewny – roboty indeksujące, „chodzące” po naszej stronie internetowej przekazują wszelkie informacje o witrynie dla Google, a starannie opracowany algorytm na podstawie dokładnej analizy podstron, linków, zastosowanych technik i pozostałych, nieznanych nam czynników, dokonuje oceny wartości konkretnego adresu URL na wpisane do wyszukiwarki przez użytkownika zapytanie lub wyrażenie.

 

Kiedy opłaca się pozycjonowanie stron?

Jakie efekty przynosi pozycjonowanie stron internetowych? Jakie są tego koszty? Ile czasu należy poświęcić na jeden projekt? To pytania, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy bowiem od: 

  • posiadanej wiedzy i umiejętności, 
  • zakresu działań,
  • branży, w jakiej specjalizuje się firma,
  • ogólnej budowy i struktury strony www,
  • konkurencyjności,
  • wyznaczonych celów biznesowych,
  • możliwości finansowych osoby, bądź spółki zlecającej czynności pozycjonierskie i optymalizacyjne.

Duże znaczenie ma również skala miejsc, w których marka chce zyskać renomę. Zdecydowanie prościej wyróżnić się na tle konkurencji w mniejszych miejscowościach, konkretnych miastach, bądź rejonach, niż na terytorium całego kraju czy kontynentu. W tym przypadku sprawdza się SEO lokalne, które charakteryzuje się również niższą ceną. 

Jednak niezależnie od branży, skali i zakresu działań, proces pozycjonowania oraz optymalizacji stron www opłacalny jest w większości przypadków. Mimo że jego efekty nie są widoczne od razu, po jakimś czasie poniesione wydatki zwracają się w postaci pokaźnej liczby wejść użytkowników z wyszukiwarki internetowej oraz z samej konwersji na stronie. Ta ostatnia obejmuje wykonanie różnego rodzaju czynności przez klientów na danym portalu i wpływa bezpośrednio na przychody firmy.

 

Pozycjonowanie a optymalizacja strony – podsumowanie

Kończąc niniejszy artykuł, należy podkreślić, że zarówno pozycjonowanie stron www, jak i ich optymalizacja, czyli SEO to długotrwałe i niezwykle złożone procesy, w które bez wątpienia warto zainwestować i powierzyć je specjaliście. Odpowiednio zaplanowane i wdrożone działania z pewnością przyniosą pozytywne rezultaty, w postaci zdecydowanie większego bezpłatnego ruchu organicznego oraz wyższych dochodów ze sprzedaży konkretnych towarów lub usług. Mimo istotnych różnic, jakie dzielą te dwa pojęcia, czynności pozycjonierskie oraz optymalizacyjne doskonale się uzupełniają. W związku z czym, w połączeniu stanowią one tzw. złoty środek dla lepszej widoczności portalu w wyszukiwarce internetowej.

 

Paulina Hendożko