Strona główna → Blog → Poradnik → Czym jest Google Data Studio i jak z niego korzystać Czym jest Google Data Studio i jak z niego korzystać Aleksandra Skindzier 2 lipca, 2021 Przeczytasz w ~ 6 min. Google Data Studio – co to takiego? Google Data Studio jest narzędziem stosunkowo nowym. Na rynek amerykański weszło w wersji beta w 2016 roku i od razu zrobiło ogromne wrażenie na analitykach. Do tej pory do raportowania i prezentacji danych wykorzystywali oni Excela, prezentacje i raporty niestandardowe oraz panele managerskie w Google Analytics. Dlaczego Google Data Studio zrewolucjonizowało sposób, w jaki możemy prezentować dane? Po pierwsze – łączy w sobie zalety prezentacji i paneli czy raportów w Google Analytics, czyli estetykę i możliwość dostosowania widoku danych do własnych potrzeb. Po drugie – pozwala w prosty sposób zaprezentować na jednym raporcie dane z wielu źródeł. Dzięki tej funkcjonalności nie trzeba już przeklikiwać się między różnymi narzędziami, aby sprawdzić np. jak kampania na Facebooku prosperuje wg Facebooka, a jak wg Google. Wystarczy jeden raport w Google Data Studio i gotowe. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-glowny.mp4 Zalety Google Data Studio: Intuicyjny w obsłudze Panel, jaki widzimy po zalogowaniu się do narzędzia, jest skonstruowany w sposób bardzo prosty i przejrzysty. Wystarczy opanować podstawy, by poradzić sobie z obsługą Google Data Studio. W tym celu możemy np. skorzystać z krótkiego wprowadzenia w formie samouczka. Bezpłatny Podobnie jak wszystkie narzędzia od Googla, również GDS jest darmowy. Płatne są jedynie wybrane konektory i wizualizacje. Możliwość prezentacji danych z wielu źródeł na jednym dashboardzie Google Data Studio umożliwia zebranie wszystkich istotnych danych w jednym miejscu i zaprezentowanie ich w czytelny i estetyczny sposób. Z pewnością ułatwia to odbiór raportów. Porównanie zebranych danych jest zdecydowanie łatwiejsze, wygodniejsze i – co ważne w biznesie – pozwala zaoszczędzić czas. Możliwość tworzenia własnych konektorów Konektor to połączenie między naszym źródłem danych a GDS. Pozwala narzędziu rozpoznać dane i wymiary, które zaciągamy z innych systemów do Data Studio. Google obecnie udostępnia 19 autorskich konektorów. Dodatkowo w galerii znajdziemy 415 konektory od partnerów, z których także możemy skorzystać, choć wiele z nich wymaga opłaty. Liczba konektorów stale rośnie, jeśli jednak nie znajdziemy takiego, który spełni nasze oczekiwania, możemy stworzyć własny konektor. Wiele osób może pracować nad dashboardem synchronicznie W narzędziu możliwe jest przyznawanie dostępów w dowolnym zakresie dla różnych osób. Gotowe raporty można udostępnić jako link lub przyznać dostęp posiadaczowi wskazanego adresu email. Członkowie zespołu mogą edytować, przeglądać i dodawać komentarze w danym dashboardzie. Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Wady Google Data Studio: Powolny Wolne działanie to zdecydowanie największy problem pojawiający się podczas korzystania z tego narzędzia. Wynika to z tego, że Google Data Studio zaciąga dane z różnych źródeł. Im więcej danych na jednym dashboardzie czy wykresów na jednej stronie – tym wolniejsze działanie GDS. Ma swoje ograniczenia w prezentacji danych Wciąż występują problemy z łączeniem danych z wielu źródeł. Ograniczona ilość konektorów Na rynku polskim nadal brakuje wielu darmowych konektorów, które byłyby użyteczne w pobieraniu danych z innych serwisów, w tym m.in. pomagającego w zbieraniu danych z Facebooka o kampaniach w złotówkach. Słabo rozwinięta dokumentacja w języku polskim Mimo że Google Data Studio obecne jest w Polsce już od 2017 roku, to niewielkie są zasoby dokumentacji dostępnej w naszym języku. Zdecydowanie więc przydaje się tu znajomość angielskiego. Ograniczenia w ilości wykresów per dashboard Wynikają one z pierwszej wskazanej tu bolączki Google Data Studio, czyli powolnego działania. Większa ilość wykresów wydłuża znacząco czas ładowania gotowego raportu. Ciągle mało materiałów eksperckich w Internecie Specjaliści z Google (i nie tylko – również zawodowi analitycy webowi) starają się udostępniać na kanale YouTube jak najświeższe informacje, wskazówki i propozycje rozwiązań. Nadal jednak w porównaniu do obszernych zasobów dotyczących np. Google Analytics czy Google Tag Manager, jest to zaledwie kropla w morzu potrzeb. Import danych z różnych źródeł do Google Data Studio Pierwsza rzecz, którą musimy zrobić, by zbudować raport, to dobór źródeł danych. Wybieramy je z galerii dostępnych konektorów, jeśli jednak nie znaleźliśmy tego, czego szukaliśmy, to – jak już zostało wspomniane – możemy sami stworzyć źródło danych odpowiadające naszym potrzebom. W dokumentacji Google znajdziemy samouczek, który krok po kroku pokazuje, jak to zrobić. Jedyne czego potrzebujemy, to bardzo podstawowa wiedza programistyczna i dostęp do API narzędzia, z którego chcemy zaciągać dane. Jeśli wśród gotowych konektorów znaleźliśmy ten, który nas interesuje, to po wybraniu źródła danych, możemy je dowolnie skonfigurować – zmienić nazwę, dane i wymiary, które mają być dostępne. Po zatwierdzeniu wybranych opcji, automatycznie wygeneruje nam się nowy raport z pierwszym wykresem – a w zasadzie tabelą. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-zrodla-danych.mp4 https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-konfig-zrodla-danych.mp4 Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne Sprawdź naszą >> OFERTĘ << Google Data Studio – jak wyglądają raporty Zadbajmy o wygląd raportu – atrakcyjna forma prezentacji danych z pewnością ułatwi odbiór. Na początku wybierzmy jego styl. Dostępne są gotowe zestawy, które możemy też dowolnie modyfikować i dostosować do swoich potrzeb, zmieniając kolory elementów, czcionkę czy tło. Możemy też określić szerokość i wysokość dashboardu Google Data Studio. Warto dopasować je do wymiarów monitora, na którym będziemy przeglądać raport, będzie on wtedy bardziej czytelny. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-Style.mp4 Co ważne – gdy wybierzemy konkretny styl, nie musimy już przerabiać ręcznie każdego wykresu. Będą one automatycznie dostosowane do zdefiniowanego przez nas stylu. Aby jeszcze lepiej przedstawić dane w raporcie, możemy wykorzystać dostępne obiekty – kształty, strzałki, grafiki, pola tekstowe. Możliwe jest też wstawienie obrazów z komputera lub z Dysku Google. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-obiekty.mp4 Gotowe raporty Google Data Studio – dostosowanie Aby nie musieć za każdym razem ustawiać podstawowych parametrów dla każdego wykresu oddzielnie, dobrze jest zrobić to na poziomie strony. W jej ustawieniach wybieramy: źródło danych, z którego będziemy korzystać zakres dat – tu wybierzemy jakiś predefiniowany filtry segmenty – w przypadku danych zaciąganych z Google Analytics Google Data Studio oferuje dość szeroki wybór wykresów. W zależności od potrzeb, możemy zdecydować się na klasyczny kołowy czy liniowy, a nawet wybrać geomapę. Każdy z wykresów jest w pełni konfigurowalny jeśli chodzi o zakres danych, dostosować możemy wymiary czy nazwę. Możliwe jest też zarządzanie zakresem dat oraz porównywanie ich do siebie. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-konfig-wykresow.mp4 Opcja filtrowania z kolei pozwala wybrać, jaki zakres danych chcemy uwzględnić i wykluczyć te, które są w tym momencie zbędne. Bardzo przydatną funkcją jest kontrola danych, która umożliwia dynamiczne dostosowywanie raportu. Korzystając z niej możemy dodawać buttony, dzięki którym w momencie wyświetlania raportu osoba przeglądająca będzie mogła wybrać zakresy danych, które ją interesują. Gdy użytkownik taki zmieni np. ramy czasowe, stworzone wcześniej przez nas wykresy automatycznie się zaktualizują. W ten sam sposób można zmieniać filtry czy widok z Google Analytics. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-konfig-kontrola-danych.mp4 Tworząc raporty w Google Data Studio należy mieć na uwadze ograniczoną ilość wykresów na jednej karcie. Stąd też przy bardziej rozbudowanym raporcie warto dodać kolejne karty. Dzieje się to w bardzo prosty sposób, pamiętajmy jednak o tym, by dla każdej karty ustawić domyślny zakres dat oraz źródło danych. https://sempai.pl/wp-content/uploads/2021/07/GDS-dodanie-nowej-karty.mp4 Podsumowując – Google Data Studio to narzędzie, które doskonale sprawdzi się w przypadku: bieżącej analizy płatnych źródeł ruchu zestawieniu kosztów i przychodów analizie najlepiej sprzedającego się asortymentu. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Media plan – co to takiego i jak go napisać? Czym jest Customer Experience? Jak wpływać na pozytywne doświadczenia klientów? Darmowe grafiki – czy to się opłaca? Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę? Co to jest branding? Co możesz zyskać dzięki silnej marce i jak zaplanować budowanie marki firmy? Czym jest i dlaczego warto badać wskaźnik NPS (Net Promoter Score)? Czym jest User Generated Content? Sprawdź, dlaczego warto wprowadzić UGC do swojej strategii! Aleksandra Skindzier Senior Marketing Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ