Jak tworzyć teksty, które trafią do pokolenia silver?

Paulina Roszko
1 grudnia, 2022
Przeczytasz w ~ 5 min.
pokolenie silver

Czy wiesz, że według najnowszego raportu „E-commerce w Polsce” obecnie w naszym kraju mamy około 30 milionów internautów? A w tym blisko 9 milionów użytkowników to ci z Silver generation. Szacuje się, że za 6 lat będzie to już co 4 Polak! To jasny sygnał, że jest to grupa odbiorców w sieci, których nie należy ignorować. Jakie zatem treści przemawiają do pokolenia Silversów i jak stworzyć ofertę skrojoną na ich miarę?

Kim jest pokolenie Silver tsunami?

Silversi to użytkownicy w wieku 50-55 lat (coraz częściej mówi się tu również o osobach 55+ i po 60 roku życia) przez wielu nazywani po prostu seniorami. Jednak właśnie tutaj już pojawia się pierwsza ważna uwaga! Silver generation nie przepada za słowem „senior”! Co więcej, osoby znajdujące się w tej grupie chcą być jak najdłużej aktywne i lubią czuć się potrzebne. A chociaż na horyzoncie pojawia się widmo emerytury, niechętnie decydują się na odpoczynek.

Są to dojrzali i bardzo świadomi odbiorcy treści w internecie. Co ważniejsze, mają oni pieniądze i czas, które z punktu widzenia mediów, reklamy i sprzedaży są najistotniejsze. To jednak nie wszystko, ponieważ Silversi mają również jasno sprecyzowane oczekiwania co do treści w sieci, a aż 28% z nich uważa, że reklamy pokazują pokolenie Silver w niekorzystnym świetle i wręcz ośmieszają ich. 

Jakie treści przemawiają do generacji Silversów?

Silver generation mają szczególne wymagania co do sposobu prezentacji treści w internecie. Duży nacisk kładą przede wszystkim na rzetelność informacji. Oprócz tego cenią sobie prostą i naturalną komunikację. Doceniają również uporządkowane treści bez infantylnych określeń. Najlepiej, by interesujące ich zagadnienia poruszane były przez eksperta. Tak jest! Silversi bardziej niż inne pokolenia zwracają uwagę na treści eksperckie oraz wypowiedzi i polecenia autorytetów znanych ich pokoleniu. 

Ponadto srebrne pokolenie docenia również:

  • Pozytywny przekaz.
  • Kulturę wypowiedzi.
  • Lekkie i zabawne treści.

A do tego dla Silversów znaczenie mają tradycje, rodzinne wartości, zdrowie oraz bezpieczeństwo. Jak już wspomnieliśmy na początku, przedstawiciele tej generacji nie przypadają za określeniem „senior”. W miarę możliwości unikaj w komunikacji również słowa „starszy”. 

Tworząc treści skierowane do Silversów pamiętaj, że są to osoby z ogromnym doświadczeniem życiowym, które potrafią sprawnie dokonywać wyborów. Mają precyzyjnie określone wymagania i wyrobione przez lata nawyki. 

W pełni popierają podejście, że wiek to tylko liczba i zdecydowanie bardziej przemawiają do nich treści, które prezentują przedstawicieli ich pokolenia jako osoby radosne, aktywne i pełne życia. Osoby w wieku 55+ najczęściej mają już odchowane dzieci i w końcu pojawia się moment na spełnianie marzeń, pasji, odkrywanie świata i korzystanie z wolnego czasu!

Napiszemy firmowego bloga

Zachowania online — jak Silversi korzystają z internetu?

Według raportu Fundacji Kobiety e-biznesu „Pokolenie Silvers w e-commerce” z 2022 roku, generacja Silvers w sieci najczęściej korzysta z konta bankowego. Na ten cel wskazało aż 58% badanych. 55% respondentów odpowiedziało, że w internecie chętnie robi zakupy, 52% korzysta z poczty e-mail, a aż 47% chętnie spędza czas w mediach społecznościowych (Facebook, Instagram). W tym samym raporcie 37% Silversów potwierdza, że z sieci korzysta w celu kontaktowania się z rodziną i przyjaciółmi. 

Z jakich urządzeń korzysta pokolenie Silvers?

Najchętniej wybieranym urządzeniem do przeglądania internetu wśród Silversów jest komputer, wskazywany przez 58% badanych. 37% respondentów wskazało smartfon, natomiast tylko 5% zadeklarowało przeglądanie sieci na tablecie. Zadbaj więc o to, by twoja strona internetowa była responsywna! 

Jak często Silversi robią zakupy w sieci?

Aż 65% osób z pokolenia Silversów deklaruje, że zakupów w sieci dokonuje przynajmniej raz w miesiącu! Z tego 30% w internecie kupuje przynajmniej dwa razy w miesiącu. Ponadto 51% respondentów przewiduje, że zakupów w internecie będzie dokonywać częściej niż w ostatnich 6 miesiącach. Jest to więc ogromny potencjał dla branży e-commerce. 

Sklepy online — co kupują i ile wydają przedstawiciele pokolenia Silver?

Według przeprowadzonych badań „Pokolenie Silvers w e-commerce” z 2022 roku 49% badanych w sieci najczęściej kupuje odzież, dodatki i akcesoria. Zakup produktów farmaceutycznych deklaruje 38%, kosmetyków i perfum 37% natomiast sprzętów RTV i AGD 36%. Poza tym osoby z pokolenia Silver chętnie kupują w internecie również książki, bilety, płyty, obuwie, artykuły dla zwierząt czy produkty spożywcze. 

Silver generation — ile wydają w sieci?

Ile natomiast wydają na zakupowe szaleństwo w sieci? Średnia miesięczna kwota waha się w przedziale 100-300 zł. Już co piąta osoba z pokolenia Silver na zakupy w sieci wydaje od 300 do nawet 700 zł w miesiącu! 11% badanych deklaruje, że wydawana przez nich kwota w sieci przekracza 1000 zł miesięcznie. Warto też wspomnieć, że nowe pokolenie osób starszych chętnie korzysta z promocji — aż 74% badanych podczas zakupów online dokonało kupna promocyjnych produktów.

Jaką formę płatności preferują?

Okazuje się, że osoby z Silver generation są rozwinięte technologicznie i chętnie używają nowoczesnych płatności cyfrowych — aż 34% z nich preferuje szybkie przelewy. 17% wybiera płatność mobilną, natomiast płatność przy odbiorze lub przelew na konto sprzedawcy podczas zakupów online deklaruje 16% kupujących. Pamiętaj o tym, że im więcej bramek płatniczych zaproponujesz użytkownikowi, tym większe szanse na sfinalizowanie transakcji!

Preferowane formy dostawy

Badania wskazują również na specyficzne potrzeby starszych konsumentów w kwestii dostawy. Największym zainteresowaniem bowiem cieszą się odbiory w paczkomacie (51% badanych) oraz dostawa kurierska (42% badanych). Natomiast tylko 3% respondentów zadeklarowało odbiór zamówionych produktów w stacjonarnej placówce sklepu, a 2% na poczcie. 

Ważne czynniki w świecie online

96% przedstawicieli pokolenia Silver w kontekście zakupów w sieci jako najważniejszy czynnik podaje bezpieczeństwo przy płatności. Zależy im więc na tym, by był to nie tylko proces szybki i intuicyjny, ale przede wszystkim, by gwarantował bezpieczeństwo ich danych oraz minimalizował ryzyko oszustw. Oprócz tego zadbaj także o czytelne opisy i zdjęcia produktów, ponieważ aż 94% badanych wskazuje, że to kolejny czynnik, który wpływa na podjęcie decyzji kupna podczas zakupów online. 

Przedstawiciele srebrnego pokolenia doceniają również prostą i łatwą w obsłudze stronę internetową, łatwość w wyszukiwaniu produktów czy darmową dostawę. Jako bardzo ważny czynnik, skłaniający do zakupów internetowych, Silversi wskazują szybki kontakt ze sklepem internetowym (mail, chat, telefon), a także darmowe wniesienie produktów do domu. Należy zatem zadbać o obsługę klienta na najwyższym poziomie!

Generacja Silver to nowe oblicze seniora. Jego przedstawiciel potrafi świadomie dokonać zakupów w sieci i nie potrzebuje do tego pomocy. Jest w pełni samodzielny i pewnie korzysta z internetu oraz możliwości, jakie daje. Zwraca też szczególną uwagę na treści oraz obraz seniora, jaki prezentowany jest w reklamach. Działasz w e-commerce? W takim razie nie ignoruj Silversów, nie bez przyczyny nazywanych również power generation i zadbaj o ofertę i treści skrojone specjalnie dla nich!

 

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 4

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Paulina Roszko

Content Marketing Specialist

Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym.