Chat with us, powered by LiveChat

#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAdWordsDlaczego Twoje reklamy się nie wyświetlają? Najczęstsze powody

Zastanawiasz się, dlaczego po raz kolejny – pomimo doładowania środków i skonfigurowania kampanii – Twoje reklamy Google Ads się nie wyświetlają? Wszystko ustawiłeś, jak należy, ale wciąż kampania nie wystartowała? Zapoznaj się z 11 najczęstszymi “zaniedbaniami”, które mogą prowadzić do blokady wyświetlania reklam Google Ads.


Powód 1. Brak środków

Bardzo częstym powodem jest po prostu brak środków na koncie Google Ads. Dlatego warto monitorować datę ważności podpiętej karty oraz przede wszystkim – ilość dostępnych na niej środków.

Zwracajmy też uwagę na maile powiadamiające o zbliżającym się braku środków, wysyłane automatycznie przez system Google Ads!

 

Powód 2. Dobór fraz z niskim potencjałem

Aktywując kampanie w sieci wyszukiwania i targetując ją po słowach kluczowych, należy sprawdzić, jakie keywords są zawarte w poszczególnych grupach reklam. Ważne jest, aby były one powiązane tematycznie z zawartością stron docelowych. Trzeba pamiętać o tym, aby nie były one zbyt rozbudowane. Frazy z tzw. długim ogonem mają bardzo często wysoki współczynnik konwersji, ale ze względu na ich precyzyjność – również niewiele wyświetleń. Należy też zwrócić uwagę na to, aby nie miały one statusu “mała liczba wyszukiwań”.

Błędy Google Ads 1

Przykładowe słowa kluczowe, których stan to “mała liczba wyświetleń”

 

Powód 3. Niski wynik jakości

Każde nowo utworzone słowo kluczowe musi wyrobić sobie tzw. “wynik jakości”. Jest to jeden z najistotniejszych atrybutów, który pozwala wyświetlać Twoje reklamy. Dlatego niezbędne jest, aby w skali od 0 do 10 zbliżył się on do maksymalnej liczby.

Na wynik jakości wpływają: przewidywany współczynnik klikalności, trafność reklamy i ocena jakości strony docelowej. Ważne jest, żeby wszystkie 3 składowe osiągnęły możliwie jak najwyższy wynik, tzw. status “powyżej średniej”. Przełoży się to na wynik jakości, który będzie wpływał znacząco na to, jak często będą wyświetlać się nasze reklamy.

Błędy Google Ads 2

Przykładowe słowa kluczowe, których stan to “niski wynik jakości”

 

Powód 4. Niskie CPC

Oprócz wyniku jakości najważniejszym czynnikiem determinującym wyświetlanie reklam jest koszt za kliknięcie (CPC). Odpowiednio wysokie CPC wraz z wynikiem jakości przekładają się na Ad Rank (ranking reklamy), który z kolei umożliwia wygraną w aukcji (z innymi reklamodawcami) i umiejscowienie naszej reklamy na odpowiedniej pozycji w wynikach wyszukiwania.

 

Powód 5. Zbyt ambitne cele

W systemie Google Ads mamy do wyboru różne strategie ustalania stawek, czyli możliwości rozliczenia za wyświetlenia, kliknięcia lub konwersje. Przy wykorzystaniu strategii automatycznych, jak np. docelowy ROAS lub docelowe CPA (celów, do których ma dążyć automat), należy pamiętać, aby ustalane wielkości były realne do osiągnięcia. Najlepiej w oparciu o wcześniejsze wyliczenie marżowości lub zwrotu z inwestycji.

Zbyt wyśrubowane cele efektywnościowe mogą prowadzić do tego, że system nie będzie w stanie ich spełniać, przez co reklamy przestaną być wyświetlane lub… w ogóle nie wystartują
Jeśli do tej pory Twoje kampanie generowały 5 razy więcej przychodów niż kosztów, nie próbuj wyznaczać im od razu celu, aby uzyskać 10-krotnie więcej przychodów. Wprowadzane zmian w strategiach automatycznych powinny oscylować wokół 10-15%.

Przy ustalaniu docelowego ROAS lub CPA zwróć uwagę na historyczne dane, są najpewniejszą metodą wyznaczenia odpowiednich wielkości. W sytuacji, gdy korzystamy z nowo utworzonego konta i wspomnianych historycznych danych nie posiadamy, warto skorzystać z planera słów kluczowych. Narzędzie pomoże nam dobrać początkowy pułap stawek.

Błędy w Google Ads 3

Przygotowanie prognoz

 

Błędy Google Ads 4

Przykładowy widok z plannera.

 

Powód 6. Częste zmiany optymalizacyjne

Problemy z wyświetleniami mogą zaistnieć także podczas optymalizacji naszych kampanii, np. gdy zmienimy wartość docelowego ROAS lub docelowego CPA zbyt drastycznie. Zalecane zmiany stawek we wspomnianych strategiach powinny wahać się między 10-15%.

Podczas optymalizacji najlepiej nie doprowadzać do tego, żeby kampanie zmieniały swój status na “Nauka”. Może to doprowadzić do tego że narzucimy systemowi zbyt drastyczną zmianę, przez co kampanie przestaną się wyświetlać.

Google Ads 5

Kampania w trybie “Nauka”

 

Powód 7. Ograniczony budżet dzienny

Istotnym czynnikiem uniemożliwiającym wyświetlanie reklam jest ograniczony budżet dzienny. Powinniśmy zwrócić uwagę na to, czy nie ma on statusu informującego o tym, że kampania jest przez niego ograniczona. Przyjrzyjmy się dodatkowo statystykom kosztów na przestrzeni ostatnich tygodni i sprawdźmy, czy w niektórych dniach budżet nie osiągnął lub nie przekroczył ustalonej wysokości.

Może zdarzyć się, że koszty będą przewyższały budżet dzienny, ale taka informacja nie pojawi się w kolumnie “stan”. Taka sytuacja będzie powodować, że część reklam w danych dniach nie będzie wyświetlać się tyle razy, ile mogłaby, przez co szansa na potencjalne konwersje spadnie.

Błędy Google Ads 6

Ograniczenie kampanii budżetem dziennym

 

Powód 8. Ignorowanie alertów GMC

W kampaniach produktowych (PLA) bardzo wiele czynników może mieć wpływ na to, że reklamy nie będą się wyświetlać. W pierwszej kolejności należy sprawdzić stan konta Google Merchant Center (GMC), z którego korzystamy. Upewnijmy się też, czy konto Google Ads oraz konto GMC są ze sobą powiązane i zweryfikowane.

błędy w google ads 7

Alert pojawiający się w Google Merchant Center

 

Następnie należy sprawdzić, czy w GMC nie pojawiają się błędy, które blokują poprawne działanie kampanii. Ta sama kwestia dotyczy samego feedu produktowego. Czy produkty, które chcemy reklamować posiadają stan “aktywny”? Jeśli nie, to co jest tego powodem? Może powodem braku wyświetleń jest naruszanie przez nasze produkty zasad narzuconych przez Google. Wszystkie niezbędne informacje możemy sprawdzić w diagnostyce GMC.

błędy google ads 8

 

Powód 9. Słaba jakość feedu produktowego

Problematyczną kwestią może być również zbyt słaba jakość feedu produktowego. Tytuły i opisy produktów mają tutaj bardzo duże znaczenie. System za pośrednictwem danych zawartych w atrybutach: Title, Description, a także w GTIN, Product Type i Google Product Category dopasowuje poszczególne produkty do zapytań w wyszukiwarce Google.

Jeśli wspomniane atrybuty nie będą odpowiednio uzupełnione lub będą one bardzo słabej jakości, przełoży się to na słabe wyniki efektywnościowe, a nawet może prowadzić do całkowitego braku wyświetleń.

 

Powód 10. Mixowanie opcji targetowania

Podczas uruchamiania lub optymalizacji kampanii warto sprawdzić metody kierowania, jakie w niej wykorzystaliśmy.

Bardzo dobrą praktyką w kampaniach w sieci reklamowej jest łączenie ze sobą różnych metod kierowania, np. tematów, zainteresowań, niestandardowych list, miejsc docelowych, list remarketingowych, podobnych odbiorców, etc. Pozwala to zawężać grupę odbiorców i kierować nasze reklamy bardzo precyzyjnie, do osób, do których rzeczywiście powinny one trafiać. Należy jednak pamiętać, żeby nie łączyć zbyt wielu opcji targetowania w jednej grupie reklam. System nie będzie mógł wtedy znaleźć wystarczającej liczby odbiorców, przez co nasze kampanie w ogóle nie wystartują.

 

Powód 11. Złamanie zasad

Reklamy – zarówno w sieci wyszukiwania, jak i reklamowej – mogą nie wyświetlać się z powodu ich odrzucenia. Przyczyn takiej sytuacji mogą być dziesiątki. Każdą z nich można sprawdzić w kolumnie “stan”.

Błędy Google ads 10

Przykładowe reklamy kierujące do niedziałającej strony docelowej

 

W razie wątpliwości można najechać kursorem na informacje o odrzuceniu, dzięki czemu otrzymamy rozszerzony opis przyczyny odrzucenia. Do najczęstszych powodów możemy zaliczyć:

  • niedziałającą stronę docelową – sprawdźmy, na jaki landing page kierujemy reklamę, może się zdarzyć, że na stronie nie ma reklamowanego dotychczas produktu,
  • używanie wielkich liter – NIE MOŻNA PISAĆ Z CAPSLOCKIEM,
  • interpunkcję – w reklamach displayowych najlepiej unikać stosowania wykrzykników i pytajników, oszczędzimy sobie dzięki temu nerwów i wiecznych poprawek,
  • jedną domenę na grupę reklam,
  • wykorzystywanie w przekazach numeru telefonu,
  • treści o zabarwieniu mocno erotycznym,
  • kryptowaluty,
  • i wiele, wiele innych, o których przeczytamy na stronie supportu Google.

System sprawdzający reklamy nie działa jednak zawsze tak, jak powinien i zdarzają się przypadki, w których reklamy zostały odrzucone mimo, że nie łamią żadnej z podanych zasad. W pierwszej kolejności postarajmy się je wówczas zedytować. Dołożenie kropki na końcu zdania lub dodatkowego przecinka może załatwić problem. Jeżeli ten zabieg nie pomoże, pozostaje nam już jedynie kontakt z konsultantem Google.

 

 

 

Grafika made by freepik – pl.freepik.com

Krzysztof Janosiewicz