#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaCo nowego słychać o GA4? [AKTUALIZACJA]

Coraz mniej czasu zostało do momentu, w którym Universal Analytics przestanie zbierać dane. Chcemy ułatwić Ci przejście na Google Analytics 4, dlatego przygotowaliśmy specjalne miejsce, w którym zbierać będziemy wszystkie najnowsze informacje o GA4. Dodaj ten wpis do ulubionych, a nie ominie Cię żadna nowinka o GA4!

Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja platforma e-commerce ma już gotową integrację z GA4 lub chcesz przekonać się, czy sam poradzisz sobie z wdrożeniem, sprawdź nasz poradnik Przesiądź się na Google Analytics 4! Wszystko o GA4.

 

08.06.2022

Listy odbiorców w GA4 z dynamicznym okresem ważności

Google Analytics 4 daje opcję tworzenia nie tylko statycznych list odbiorców, jakie znamy z Universal Analytics. Nowością w GA4 są dynamiczne listy odbiorców.  

Jak to działa? 

GA4 zalicza do grupy odbiorców tych użytkowników, którzy aktualnie spełniają warunek, i wyklucza tych, którzy go teraz nie spełniają.

Możesz budować dynamiczne listy odbiorców z następującymi warunkami na raz:

  • wyklucz lub uwzględnij użytkowników
  • rodzaj zdarzeń zrealizowanych przez użytkowników
  • ilość zrealizowanych zdarzeń
  • przedział czasowy (N dni), w którym użytkownik miał wykonać dane zdarzenie ileś razy (liczbę ustalasz Ty)

Przykładowe dynamiczne listy odbiorców, jakie możesz utworzyć:

  • użytkownicy, którzy w ciągu ostatnich N dni wywołali zdarzenie (np. zakupu) więcej niż N razy
  • użytkownicy, którzy w ciągu ostatnich N dni wywołali zdarzenie (np. zakupu) mniej niż N razy
  • użytkownicy, którzy w ciągu ostatnich N dni nie wywołali zdarzenia (np. zakupu)
  • użytkownicy, którzy w ciągu ostatnich N dni wywołali zdarzenie (np. zakupu)
  • użytkownicy, którzy byli nieaktywni przez więcej niż N dni

Przykład konfiguracji dynamicznej listy odbiorców:

konfiguracja dynamicznej listy odbiorców

Ważne!

Maksymalny okres ważności dla dynamicznych list odbiorców wynosi 60 dni.

Maksymalny okres ważności dla standardowych list odbiorców wynosi nadal 540 dni.

 

26.05.2022

Modelowanie konwersji w trybie uzyskiwania zgody

Google poinformowało, że troszczy się o wysoką dokładność pomiarów i atrybucji z jednoczesnym zachowaniem poszanowania prywatności użytkowników – w związku z tym wprowadza aż 4 nowe typy modelowania konwersji!

Wspomniane typu modelowania będą dotyczyć użytkowników, którzy stosują tryb uzyskiwania zgody nie tylko w witrynach typu web ale również dla użytkowników aplikacji – czyli korzystających z technologii App Tracking Transparency (ATT) od producenta z nadgryzionym jabłuszkiem (Apple).

Czym jest to owe modelowanie?

Modelowanie to coś w rodzaju zapełniania luki danych o użytkownikach, którzy nie wyrazili zgody na cookiesy w powszechnie znanej każdemu belce z pytaniem “Czy wyrażasz zgodę na cookies?”.

Więc skąd biorą się dane skoro użytkownik nie wyraził zgody?

Otóż zdarzenia, które wykonuje użytkownik w naszej witrynie bądź aplikacji, rejestrowane są za pomocą powiadomień ping (bez plików cookie).

Niestety, modelowane dane nie będą zawierać danych o atrybucji. 

Nie będzie możliwe prześledzenie całej ścieżki użytkownika na stronie, który nie wyraził zgody. Otrzymamy dane, coś na zasadzie “pociętej na kawałki” sesji – nie będziemy w stanie tych danych złożyć w jedną ścieżkę. 

Niewątpliwie opcją, która cieszy, jest modelowanie konwersji. Dzięki modelowaniu konwersji, GA4 pozwala przypisywać konwersje “użytkowników bez zgody” do odpowiedniego kanału. 

Więcej informacji o modelowaniu konwersji w Google Analytics 4 znajdziesz w dokumentacji Google.

 

05.05.2022

Łatwe wyszukiwanie w usłudze GA4 dzięki automatycznym sugestiom

Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem usługi GA4 i nie potrafisz jeszcze w szybki sposób odnaleźć interesujących Cię danych, to poniższa informacja Cię ucieszy 🙂

Wyszukiwarka w Google Analytics 4 oferuje automatyczne sugestie. Dzięki tym “podpowiedziom” będzie łatwiej odnaleźć Ci to, czego szukasz.

Przykład:

krok 1. Kliknij w wyszukiwarkę na górze panelu Google Analytics 4

wyszukiwanie w ga4

krok 2. Zacznij wpisywać interesujące Cię hasło

krok 3. W miarę wpisywania kolejnych liter, od razu zaczną pojawiać Ci się podpowiedzi

wyszukiwanie w ga4 - podpowiedzi

krok 4. Wybierz jedną z gotowych podpowiedzi – Google Analytics 4 przeniesie Cię do interesującego Cię raportu 

wyszukiwanie w ga4 - raport

Sam widzisz jakie to łatwe!

 

02.05.2022

Przekształcanie zdarzeń w konwersje 

Konfigurowanie konwersji (celi wg nazewnictwa z UA) jeszcze nigdy nie było tak proste! W GA4 zrobisz to za pomocą przesunięcia jednego suwaka! 

Jak to zrobić?

Przejdź do sekcji Konfiguracja (1) > Zdarzenia (2)

Znajdź na liście interesujące Cię zdarzenie, które chcesz traktować jako cel główny lub jako mikrokonwersję. Przesuń suwak (3).

przekształcanie zdarzeń w konwersję GA4

Jeśli chcesz daną konwersję użyć w kampaniach Google Ads, zaimportuj ją w taki sam sposób, jaki znasz z importowania konwersji z Universal Analytics:

nowe działania powodujące konwersję

I gotowe! 🙂

 

28.04.2022

Usługi podrzędnie i o pełnym zakresie w Google Analytics 4 w wersji 360

Ta nowość spodoba się osobom, które potrzebują rozwiązania podobnego do widoków danych, jakie znamy z Universal Analytics.

W GA4 w wersji 360 można tworzyć usługi podrzędne, zarządzać dostępem dla każdej z nich. W każdej z usług podrzędnych można założyć oddzielne filtry, dzielić dane i zakładać segmenty takie jak np.

  • dane wg regionu 
  • dane wg  serii produktów
  • dane wg marek

Oznacza to, że możesz założyć usługę podrzędną, która odfiltruje ruch , zdarzenia i użytkowników, którzy byli zainteresowani wyłącznie daną marką produktów.

 

21.04.2022

Integracja Google Analytics 4 z Search Ads 360

Pojawiła się możliwość połączenia usług Google Analytics 4 z reklamodawcami Search Ads 360.

Jakie są korzyści z połączenia obu narzędzi?

  • masz dostęp bezpośrednio z GA4 do wielu specjalnych raportów, które przed dokonaniem połączenia były dostępne jedynie w Search Ads 360  
  • konwersje, wskaźniki zaangażowania w witrynę i aplikację, które są w standardzie w GA4, możesz zobaczyć teraz również w usłudze Search Ads 360 

 

13.04.2022

Koniec Universal Analytics (UA)

Google podało już oficjalną datę wyłączenia zbierania danych przez Universal Analytics – wydarzy się to 1 lipca 2023 (https://blog.google/products/marketingplatform/analytics/prepare-for-future-with-google-analytics-4/). Google zapowiedziało też, że zostawi możliwość przeglądania historycznych danych w UA jeszcze przez pół roku od wyłączenia zbierania, czyli do końca 2023.

Co będzie dalej? Na razie nie wiadomo. Jeśli ziści się czarny scenariusz, że Google potwierdzi, że wraz z początkiem roku 2024 znikną z kont Analytics usługi UA, to prócz migracji na GA4 będzie Cię czekać zebranie i zarchiwizowanie historycznych zbiorów danych z UA. A przypominamy, że nie da się tych danych tak po prostu importować z UA do GA4.

Joanna Horoszko