Strona główna → Blog → Content Marketing → Copywriter — jak skutecznie budować markę osobistą? Copywriter — jak skutecznie budować markę osobistą? Paulina Roszko 28 lipca, 2022 Przeczytasz w ~ 4 min. Budowanie marki osobistej jest szczególnie ważne w branżach typowych dla wolnych strzelców: fotografów, grafików, programistów czy copywriterów. I właśnie na tym ostatnim zawodzie dziś się skupimy. Dlaczego warto stworzyć i dbać o markę osobistą jako copy oraz jak właściwie się za to zabrać? Czym jest marka osobista? Marka osobista (personal branding) to kilka aspektów, które są jednakowo ważne: styl komunikacji, wizualna identyfikacja, wartości, jakimi się kierujesz, misja, cele i działania oraz jakość oferowanych przez ciebie usług. To właśnie poprzez solidną markę osobistą zdobywasz zaufanie klientów i odbiorców. Jason Hartman powiedział kiedyś: „Twoja osobista marka to obietnica dla twoich klientów… obietnica jakości, spójności, kompetencji i niezawodności”. I trudno się z tym nie zgodzić. Wizerunek eksperta w swojej dziedzinie to coś, co pomoże ci zaistnieć na rynku pracy i sprawi, że potencjalny klient, myśląc o danym zagadnieniu, od razu pomyśli o tobie. Jak zacząć budować swoją markę w copywritingu? „Od czego zacząć?” To pytanie zadaje sobie prawdopodobnie każdy początkujący copywriter, który chce zaistnieć. Jak wcisnąć się na zatłoczony rynek i co najważniejsze — utrzymać się na nim, zarabiając? Zacznij od budowania marki osobistej. Przede wszystkim określ, w jakich tematach czujesz się najlepiej. Może w życiu codziennym aktywnie spędzasz czas na rowerze lub uprawiasz inny sport i wiesz o nich prawie wszystko? O czym opowiadasz przyjaciołom z taką pasją i zaangażowanie, że aż „świecą” ci oczy? W jakich zagadnieniach czujesz się jak ryba w wodzie? Być może to twoje wykształcenie i wiedza techniczna dają ci przewagę w określonej dziedzinie? W pierwszej kolejności ustal tematy, w których czujesz się najlepiej i w których czujesz, że możesz stworzyć teksty lepsze i kreatywniejsze niż te, jakie udało ci się przeczytać do tej pory. Specjalizacja w danej dziedzinie to klucz do roli eksperta. Nie bez przyczyny mówi się, że jeśli coś jest do wszystkiego, to prawdopodobnie jest do niczego. Znajdź swoją niszę i w niej się rozwijaj! Siła doświadczenia Umiejętności, doświadczenie i portfolio — te elementy idą ze sobą w parze podczas tworzenia marki osobistej. Jak budować doświadczenie jako copywriter, jeśli potencjalny klient wybiera doświadczonych zleceniobiorców? Blog i media społecznościowe W przypadku marki osobistej niemałe znaczenie ma blog, który jednocześnie stanie się twoim portfolio. Jeżeli do tej pory nie miałeś okazji pisać i publikować tekstów pod swoim nazwiskiem, blog będzie bardzo dobrym pomysłem. To budowanie doświadczenia i jednoczesne szlifowanie umiejętności. Potencjalni klienci zazwyczaj przed podpisaniem umowy proszą o próbkę tekstów copywritera oraz portfolio — osoby z takim zapleczem mają z reguły większe szanse na złapanie zlecenia. Dlatego już dziś załóż blog, postaw na systematyczność dodawania wpisów i pisz na temat, w którym czujesz się najlepiej! Jeżeli masz już doświadczenie jako copywriter, koniecznie się tym pochwal! Na blogu stwórz zakładkę „o mnie”, gdzie umieścisz dotychczasowe osiągnięcia. Pamiętaj również o tym, że w obecnych czasach freelancer powinien być widoczny i aktywny również w mediach społecznościowych. Odnośnik do twojego bloga lub marki umieść w „bio” (Instagram) lub innym miejscu widocznym dla odbiorców (przypnij post na Facebooku). Komentuj wpisy innych ekspertów, udzielaj się na grupach tematycznych, w których chcesz być ekspertem, ale również tam, gdzie mogą znajdować się twoi potencjalni klienci. Artykuły gościnne Artykuły gościnne dla znanych i cenionych brandów? Czemu nie! W ten sposób podnosisz wiarygodność i zaufanie marki osobistej w oczach potencjalnych klientów i stajesz się lepiej widoczny w sieci — budujesz zatem świadomość istnienia jako copywriter wśród odbiorców. Marka osobista — jakie korzyści płyną z jej budowania? Marka osobista ma ogromne znaczenie nie tylko w kontekście copywritingu, ale wszędzie tam, gdzie pracujesz na własny rachunek. Oto kilka podstawowych korzyści, jakie płyną z wizerunku eksperta w konkretnej dziedzinie: Konkurencyjność Masz wrażenie, że rynek pracy jest przepełniony copywriterami? Być może tak jest — jednak ilu z nich to prawdziwi eksperci w jednym lub kilku konkretnych tematach? Ścisła specjalizacja (a nie pisanie o wszystkim i w taki sposób, by przypodobać się jak największej grupie odbiorców) to twój atut i przewaga. Solidna marka osobista sprawia, że potencjalni klienci będą chętniej sięgać po twoje usługi, zapłacą za nie więcej, wiedząc, że otrzymają ekspercki tekst, a ty nie wylądujesz na stołku bezrobotnego. Perspektywy Silna marka osobista z dobrą reputacją to szansa na pozytywne oddziaływanie na otoczenie. A do tego praktycznie każdy, kto pochodzi z danej branży, będzie chciał współpracować z mistrzem pióra w tej konkretnej dziedzinie. Budowanie swojej marki opłaca się, ponieważ to perspektywy na nowe, bardziej dochodowe współprace oraz dalszy rozwój kariery. Zaufanie Silna i spójna marka osobista, która jest odzwierciedleniem twojego światopoglądu oraz wartości, jakie wyznajesz, buduje zaufanie odbiorców i potencjalnych klientów. Dzielenie się wspólnymi zainteresowaniami i pasją buduje między tobą a osobami z branży więź, dzięki której chętniej sięgną po twoje usługi. Będą widzieć bowiem, że znasz się na rzeczy i jesteś autentyczny w tym, co robisz. Aktywność w sieci (blog, media społecznościowe) to dobre kroki do budowania marki osobistej. Zacznij więc już dziś i przekonaj się sam, jak wiele korzyści płynie ze spójnego personal branding. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Content pod lupą! Jak sprawdzić, czy treści na Twojej stronie działają? Q&A po webinarze Co to jest clickbait? Sprawdź, jak stworzyć clickbait przynoszący realne korzyści Content marketing B2B vs B2C: różnice i punkty wspólne Tematy na bloga firmowego: skąd czerpać inspiracje? Podopowiadamy, z jakich narzędzi warto skorzystać! AI i ChatGPT – co na to prawo? Q&A po webinarze Pisz i wyciągaj wnioski – czyli jak sprawić, aby Twoje artykuły blogowe były częściej czytane Paulina Roszko Content Marketing Specialist Swoją karierę jako copywriterka rozpoczęłam już jako młoda dziewczyna, kiedy to bezwiednie usypiałam rówieśników opowieściami o moim ukochanym psie. Szybko zrozumiałam, że jest to moje prawdziwe powołanie — chociaż przekształciła tę umiejętność z usypiania w bawienie i edukację tekstami. Czy bywam poważna? Zdecydowanie — szczególnie kiedy czytam instrukcję obsługi wciągników elektrycznych. Na siebie i otaczający mnie świat patrzę z dystansem, a usta wciąż wykrzywiam w uśmiechu, czasem ironicznym. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ