Personal branding – czy warto budować markę osobistą?

Krzysztof Olszewski
29 maja, 2023
Przeczytasz w ~ 6 min.
personal_branding-czy-warto-budowac-marke-osobista

Marka osobista – ten termin pojawia się bardzo często nie tylko w świecie marketingu, ale w bardzo wielu branżach. Czym jest? Dlaczego zawsze warto budować markę osobistą? Jakie korzyści przynosi silny personal branding i w jaki sposób budować ten rodzaj promocji własnej osoby, by jego skuteczność gwarantowała sukces na rynku?

Czym jest personal branding?

Personal branding – co to takiego? Wydawać by się mogło, że marka osobista jest ściśle związana z konkretną osobą. Nie jest to przekonanie do końca nieprawidłowe, ale pomija pewien bardzo istotny fakt. Na osobę składa się, by tak rzec, jej prywatna i publiczna strona. Ta druga to między innymi sposób prezentowania się podczas wykonywania obowiązków służbowych, umiejętności i kompetencje prezentowane w działaniu, prawidłowy sposób komunikacji z członkami grupy bądź podwładnymi, gdy dana osoba zajmuje kierownicze stanowisko.

Personal branding zakłada, że owe cechy i umiejętności, które liczą się na rynku, zostaną wyeksponowane przez osobę. Składają się na jej markę osobistą i są prezentowane publicznie. Ktoś, kto poznaje tę osobę w środowisku pracy, wie, że jest:

  • kompetentna;
  • zaangażowana;
  • dobra w pracy zespołowej;
  • doświadczona;
  • skuteczna.

Wielu ludzi, budując swoją markę osobistą, wplata w publiczny wizerunek elementy swojej prywatności. Jest to niezwykle wrażliwa kwestia i musi być przeprowadzana taktownie i z wyczuciem. Manager, który umieszcza zbyt frywolne zdjęcia z imprezy suto zakrapianej alkoholem w swoich mediach społecznościowych, nie zrobi dobrego wrażenia na przyszłym pracodawcy i swoich współpracownikach. Specjalista w dziedzinie prawa popełni ogromne faux-pas, jeśli wejdzie w zbyt zażyłą relację z klientem, która przestanie mieć wyłącznie charakter zawodowy. Trzeba wiedzieć, że personal branding rozpoznawalnej osoby nie powinien zawierać zbyt wiele elementów odsłaniających prywatność danej osoby. Co nie znaczy, że czasami nie może się pojawić. Personal branding bazujący na ciepłym wizerunku sprawdza się w wielu branżach.

Odrobina prywatności w marce osobistej?

Warto jednak podkreślić, że osoba na eksponowanym stanowisku bądź doświadczony specjalista, to też człowiek, więc jego personal branding nie może, a nawet nie powinien być w stu procentach chłodny i rzeczowy. Specjalista to osoba ze swoimi pasjami oraz ulubionym hobby. Zdjęcie z kotem? Podkreślenie wagi segregacji odpadów? Dbania o kwiaty i dzielenie się przepięknym okazem rzadkiej rośliny, którą się pielęgnuje?

Wydaje się, że to nic nieznaczący szczegół, potrafi jednak wzbudzić w odbiorcy komunikatu (marka osobista to jak najbardziej rodzaj komunikatu kierowanego do wielu odbiorców) ciepłe uczucia. Nie warto z tym jednak przesadzać i skupiać się przede wszystkim na personal brandingu związanym z branżą, w której realizuje się konkretna osoba.

Personal brand – definicja

Pojęcie personal brandingu przedstawia się następująco. Personal brand jest publicznym, zawodowym wizerunkiem człowieka. Wizerunkiem prezentowanym na rynku pracy, w konkretnym miejscu pracy, podczas wykonywania obowiązków, w trakcie komunikowania się z innymi współpracownikami. Forma marki osobistej musi być spójna. Co to znaczy?

Nie można kreować się na osobę posiadającą umiejętności, których się nie posiada lub gdy zostały one nie w pełni wykształcone. Jakikolwiek przejaw nieautentyczności może zostać i z pewnością zostanie zauważony. Efekt? Bardzo ciemny cień na wizerunku i spadek zaufania do osoby, która prezentuje się w superlatywach bez pokrycia w rzeczywistości. Personal branding jest także szeregiem strategii, w wyniku których kreowanie marki osobistej urzeczywistnia się i staje się skuteczne. Gdy prowadzisz własną firmę, musisz mieć silną markę osobistą. Każda strategia marketingowa, która pozwala ci ją osiągnąć, jest częścią składową personal brandingu.

Personal branding – czy warto?

Pytanie dotyczące personal brandingu jest pytaniem czysto retorycznym. O co więc należy pytać i na co szczegółowo odpowiadać? Pytaniem zasadniczym jest pytanie o to, w jaki sposób budować markę osobistą, by była spójna, atrakcyjna na rynku pracy, czyli po prostu skuteczna. Korzyści płynących z budowania marki osobistej są niezwykle wartościowe i nie warto z nich rezygnować bez względu na to, czy pozostaje się pracownikiem jednej firmy, czy szuka się zatrudnienia w innych.

Do najważniejszych, najbardziej oczywistych korzyści wynikających z posiadania silnej marki osobistej należą:

  • zaufanie i wiarygodność współpracowników, podwładnych czy przełożonych;
  • rozpoznawalność – zaistnienie w świadomości odbiorców;
  • wysoka mobilność zawodowa (możliwości rozwoju kariery);
  • rozbudowywanie sieci wartościowych kontaktów zawodowych;
  • budowanie wizerunku eksperta w swojej dziedzinie;
  • wysoka wartość rynkowa;
  • wywieranie wpływu;
  • zaufanie klientów;
  • pozytywny wpływ na własną firmę;

Gdy budowanie marki osobistej odbywa się w sposób przemyślany, spójny sposób, a odpowiednie umiejętności i kompetencje osoby wyeksponowane, wtedy korzyści pojawiają się niejako naturalnie. Silna marka osobista sprawia, że osoba jest darzona większym zaufaniem przez pracodawcę, współpracowników czy podwładnych, bo umie się z nimi dobrze komunikować, jest odpowiedzialna, doświadczona i skuteczna. W personal brandingu chodzi o kompetencje połączone z rozpoznawalnością. Dzięki propagowaniu marki własnej na rynku, czy to w miejscu zatrudnienia, czy poza nim (media społecznościowe, wystąpienia publiczne, wykłady), specjalista staje się rozpoznawalny. Rozpoznawalność wiedzie do zwiększenia zaufania, poszerzenia puli kontaktów… Korzyści mnożą się bardzo szybko, nie warto więc z nich rezygnować!

Wzrost znaczenia personal brandingu we współczesnym świecie jest ogromny. Personal branding istnieje w świecie prawa, językoznawstwa, marketingu, modelingu, filmu, show-biznesu, w świecie przedsiębiorców rolnych oraz budowlanych, a nawet w medycynie. Personal branding w szkolnictwie wyższym? Oczywiście! Personal branding w polityce? Zawsze! Zajmij się swoim personal brandingiem kompleksowo, a zwiększyć szansę na sukces na rynku pracy bez względu na branżę, w której będziesz się realizować.

Strategia budowy silnej marki osobistej

Zaczyna się od wizji własnej osoby. Co chcesz pokazać i dlaczego? Gdy pracujesz w dziedzinie związanej z dobrą komunikacją interpersonalną, ukaż swoje doświadczenie w tej materii. Mówisz publicznie? Pokaż, że masz w tym nie tylko doświadczenie, ale – na przykład – odbyłeś kurs (kursy) dotyczące efektywnej komunikacji, skutecznego mówienia i konstruowania komunikatów, łapania uwagi odbiorców bez względu na temat, o którym mówisz.

Charyzma jest cechą, którą da się wypracować! Nigdy jednak nie zapominaj, do kogo kierujesz swój komunikat. Postać marki osobistej to postać komunikatu bardzo złożonego, dlatego grupa docelowa musi być przez Ciebie określona, zanim zaczniesz budować personal brand. Choćby dlatego, by dostosować sposób konstruowania wizerunku do branży, w której się poruszasz. Słownictwo nieprzystające do dziedziny prawniczej nie znajdzie w niej uznania. Z kolei zbyt sztywny sposób personal brandingu czy konstruowania komunikatów nie znajdzie pozytywnego odzewu w branżach kreatywnych lub marketingu.

Nigdy nie zapominaj też o swoich mediach społecznościowych – są bardzo pomocne w skutecznym personal brandingu. W pewnym momencie to, co w nich zamieszczasz, będzie rzutować na to, w jaki sposób jesteś odbierany jako pracownik, manager czy przedsiębiorca. Dostosuj poziom ujawniania prywatności do rodzaju zawodu, w którym się realizujesz. Im wyższe stanowisko, tym mniej miejsca na nieskrępowaną ekspresję w przestrzeni mediów społecznościowych czy dzielenie się szczegółami swojego życia. Każdy komunikat będzie odczytywany jako powiązany z Twoją marką osobistą, wpłynie więc na ogólny odbiór Twojej osoby w miejscu pracy lub przez rekruterów czy potencjalnych pracodawców!

Sukces marki osobistej to także jej rozpoznawalność

Dobrą strategią na skuteczne budowanie personal brandu jest korzystanie z wielu źródeł promocji swojego wizerunku. Media społecznościowe, wielość kanałów komunikacyjnych, wystąpienia publiczne, które zobaczy wiele osób z Twojej branży (także, a może przede wszystkim konkurentów) – to wszystko jest sposobem na dotarcie do jak największej grupy odbiorców twoich komunikatów. Silna marka osobista nie istnieje bez obecności w mediach społecznościowych.

Budujesz wtedy nie tylko rozpoznawalność swojej marki, ale także siebie jako eksperta w danej dziedzinie. Udostępnianie wartościowych treści, komentowanie bieżących wydarzeń, udzielanie się na forum publicznym w formie tekstowej czy audiowizualnej – nie możesz tego przegapić, by Twoja marka osobista pozostawała aktualna. Każdy komunikat, jak zapewne wiesz, ulega w końcu przeterminowaniu. Gdy kwestia dotyczy procesu, jakim jest budowanie marki osobistej, staje się on nieefektywny, a marka ponosi niestety porażkę i przestaje być aktualna.

Przykłady personal brand

Przykładem dobrego personal brandu jest tak naprawdę przykład każdej osoby, która odniosła sukces w swojej dziedzinie, stając się rozpoznawalną medialnie. Profesor Miodek lub Bralczyk to dwaj językoznawcy z wielkimi zasługami dla świata nauki, udzielający się publicznie i to w niezwykle atrakcyjny sposób. Ich marka osobista bazuje na ogromnej, niebywałej wręcz kompetencji, ale również na atrakcyjności, umiejętności komunikacji i zdobywania serca odbiorcy, który może nawet nie być w pełni zainteresowany dziedziną, w której owi ludzie spełniają się zawodowo.

Z kolei nieco niefortunnym przykładem jest przykład profesora Matczaka, który zajmuje się prawem, ale wychodzi poza swoją dziedzinę w niecodzienny sposób. Czy opisywanie prywatnego życia i sposobu wychowywania syna jest odpowiednim działaniem dla prawnika, podczas gdy jego syn jest raperem i z prawem ma niewiele wspólnego? Warto unikać mieszania porządków, utrzymując spójność marki osobistej. Wtedy pracuje ona na korzyść danej osoby, a warto by tak było, bo budowanie marki osobistej to sposób na sukces w niemal każdej branży!

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.

Krzysztof Olszewski

Junior Content Marketing Specialist

Język to najpotężniejsze narzędzie dane człowiekowi przez naturę. Słowa mają ogromną moc i nie tylko opisują rzeczywistość. Stwarzają ją. Kto nie wierzy, niech powie „tak” przed ołtarzem, a się przekona! Uwielbiam pisać, uwielbiam czytać i nigdy mi się to nie znudzi. Zwłaszcza w języku polskim. Wykształciłem się na polonistę na Uniwersytecie w Białymstoku, a stałem się copywriterem z prawdziwego zdarzenia w Sempai. Lubię kino B+, wiersze Grochowiaka i rap Szpaka.