Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce. Q&A po webinarze

Sempai
20 marca, 2024
Przeczytasz w ~ 9 min.
Blog QA po webinarze Google Ads w dobie Consent Mode

Podczas ostatniego webinaru “Google Ads w dobie Consent Mode v.2: wyzwania i rozwiązania dla e-commerce“ uczestnicy zadawali bardzo dużo pytań dotyczących Consent Mode oraz Consent Management Platform, a także ich wpływu na kampanie Google Ads.

Poniżej prezentujemy odpowiedzi prosto od ekspertów z Sempai:

  • Marcina Główczyńskiego – Digital Analytics Experta,
  • Filipa Biszczaka – Head of Google Ads.

 

Pytanie nr 1: Co z dotychczasowymi zebranymi danymi w odbiorcach (przed 6 marca)? Można ich używać w remarketingu?

Filip: Tak, można ich nadal używać. Strony, które nie wdrożyły Consent Mode zgodnie z wytycznymi Google, mogły spodziewać się blokady list remarketingowych 6 marca, ale tak się nie stało. Dodatkowo — prawdopodobnie nie będzie to blokada zero-jedynkowa. Po prostu na istniejących listach przestaną pojawiać się nowi użytkownicy.

 

Pytanie nr 2 i 3:

– Jakie są zagrożenia, jeśli domyślnie są ustawione zgody jako zaakceptowane?

– Co ze stronami, które nie mają CM wdrożone? Narażają się na jakieś kary?

Marcin: Jeżeli dajemy użytkownikowi wybór, którego następnie nie respektujemy, narażamy się na zagrożenia prawne. Dlatego też rekomenduję konsultacje z prawnikiem, aby móc precyzyjnie ocenić ryzyko prawne z tym związane. Sprawa dyrektyw i ich wpływu na polskie prawo jest dość mglista i złożona. Interpretacje sądów w kolejnych postępowaniach stopniowo ją doprecyzowują.


Pytanie nr 4: Dlaczego to jest problematyczne z poziomu GTM? Wszystkie narzędzia CMP, które kojarzę i tak wysyłają “swoje” data leyery.

Marcin: Ponieważ GTM powinien być właściwie dostosowany pod Consent Mode. Musimy zadbać, by każdy tag miał realną szansę się uruchomić po uzyskaniu zgody, jak i kiedy już ją posiadamy. Samo skategoryzowanie praktycznie nigdy nie wystarcza, by rozpatrzyć wszystkie przypadki.

 

Pytanie nr 5: Ile czasu buduje się model?

Filip: Model buduje się przez 4 tygodnie od momentu wdrożenia/spełnienia warunków kliknięć (warunek kliknięć to 700 w ciągu 7 dni). Podaję obie rzeczy, gdyż:
– Google twierdzi, że model będzie się budował w momencie spełnienia warunków dotyczących kliknięć,
– obserwujemy wiele kont, gdzie model zaczął się budować prawie od razu od wdrożenia Consent Mode.

 

Pytanie nr 6: Jak Google nie zrobi modelowania danych, to będzie dziura w danych?

Filip: Tak, jeżeli Consent Mode nie będzie wdrożone prawidłowo, nie będzie spełniony drugi warunek w postaci ilości kliknięć, to model nie powstanie i będzie brakowało danych/konwersji. “Dziura” prawdopodobnie i tak będzie, bo Google modeluje maksymalnie do 65% utraconych konwersji.

 

Pytanie nr 7: Czy analogicznie należy wysyłać dane “defautlowe” np. do Facebooka czy innych źródeł? Idąc dalej, czy np. w GTM należy na wszystkich tagach reklamowych zmienić checkbox przy części Consent Mode, i jeśli damy require additional consent, to co tam trzeba zdefiniować?

Marcin: Usługi inne niż Google nie posiadają modelowania danych i nie są obsługiwane przez Consent Mode. Oznacza to, że skrypty te powinno się wstrzymywać kompletnie, jeżeli użytkownik nie wyrazi zgody. Dlatego też trzeba je skatalogować do wstrzymania w kontenerach GTM ustawiając właściwą kategorię pod “require additional consent”.

 

Pytanie nr 8: Cookiebot ma wersję Consent Mode 2 czy Conset Mode 1?

Marcin: Cookiebot obsługuje Consent Mode w wersji drugiej.

 

Pytanie nr 9: Słyszę coraz więcej głosów, że po wdrożeniu Consent Mode 2.0 direct też spada. To prawda?

Marcin: To zależy od odbiorcy danego kanału. W teorii wszystkie źródła powinny się uszczuplić o podobny procent odbiorców. W rzeczywistości jednak ludzie są różni i może się tak zdarzyć. Tryb Consent Mode nie odgrywa tu jednak żadnej roli. Warto też nadmienić, że wzrost directa to często błąd ustawień Consent Mode/GA4.

 

Pytanie nr 10: Czy możecie podać jakąś listę rzeczy do sprawdzenia po wdrożeniu Consent Mode 2.0 – tak, żeby się upewnić, czy wszystko działa i rejestruje się w analityce poprawnie?

Marcin: Temat jest trudny, ponieważ prawidłowe wdrożenie wymaga uwzględnienia wielu elementów. Możemy jednak wskazać krytyczne pomyłki, które często potrafią mocno namieszać w zebranych danych:

  • Nie zablokowanie użytkownika przed wyrażeniem zgody (tzw. Cookie Wall) a inicjacja kodu Consent Mode – spowoduje zablokowanie wysyłania wszystkich danych do usług Google do momentu interakcji z banerem. Co więcej – powoduje utratę informacji o źródle ruchu i uniemożliwia prawidłową atrybucję.
  • Wysłanie dowolnego zdarzenia Google (nie mówimy tu o samej inicjalizacji gtagu) przed określeniem stanu domyślnego Consentu powoduje wysyłanie tych informacji do usługi bez zgody użytkownika, a tym samym problemy w działach prawnych.
  • Wysyłanie zdarzeń Google po deklaracji domyślnego stanu Consent, a przed uzyskaniem update przez użytkownika, powoduje niewysłanie informacji do usługi, a jedynie bezpośrednio na potrzeby modelowania. Jeżeli nie wyślemy zdarzenia ponownie po stanie update, nie zostanie ono poprawnie zarejestrowane. Natomiast wysyłanie zdarzeń dwukrotnie będzie mieć negatywny wpływ na dane modelowane. Dlatego jak widać, należy trzymać się dokładnej kolejności – w innym wypadku naruszamy cały ciąg wysyłanych informacji.

 

Pytanie nr 11: Wdrożyłem Consent Mode za pomocą CookieScript. Wszystko zostało dobrze zaimplementowane. Jednocześnie Analytics odnotował ostry spadek wyświetleń. Jaki może być tego powód?

Marcin: Wdrożenie Consent Mode oznacza, że żegnamy się z częścią obserwowanych danych i takiej reakcji należy się spodziewać. Utrata wyświetleń rzędu 20-30% będzie normalnością. Zależnie od poziomu skomplikowania naszego banera pozyskania zgód, odsetek ten może być jeszcze wyższy. Natomiast ostry spadek wyświetleń może oznaczać, że prawdopodobnie mamy łatwo dostępny przycisk “odrzuć wszystko”, bądź problem z nieprawidłowo egzekwowanym kodem Consent Mode. W tej sytuacji trzeba sprawdzić, czy jedno ze źródeł ruchu nie zaczyna zyskiwać.

 

Pytanie nr 12: Jak zrobić, aby kod Cookiebot był przed GTM? Jak cała konfiguracja jest w GTM?

Marcin: Cookiebot rekomendujemy wdrażać w kodzie strony – wcześniej sortując takowy, gdyż kolejność ma tu duże znaczenie. Wdrożenia tylko przez GTM praktykujemy jedynie wtedy, gdy kod strony jest poza naszym zasięgiem. Wtedy też trzeba się pogodzić z tym, że nie wszystko będzie działać prawidłowo.

 

Pytanie nr 13: Jak ma się to w przypadku stron opartych o gotowe CMSy i korzystania ze wtyczek (np. WordPress i wtyczka Cookiebot)?

Marcin: W takich przypadkach sytuacja staje się coraz bardziej skomplikowana. Krótko mówiąc:

  • musimy zadbać by Cookiebot był wysoko w sekcji “head” witryny,
  • powinniśmy oflagować wszystkie wtyczki/skrypty zewnętrzne zależnie od wykorzystania danych,
  • w ostateczności, jeżeli nie mamy wsparcia IT, pozostaje autoblocker, jednak należy go używać bardzo ostrożnie, gdyż potrafi zniszczyć funkcjonalność witryny.

 

Pytanie nr 14: Gdzie w ogóle znaleźć diagnostykę konwersji?

Filip: Można te informacje znaleźć w dwóch miejscach:

diagnostyka konwersji

 

Pytanie nr 15: Czy po zaakceptowaniu zgód Consent Mode, po każdym pageview należy wysłać defaultowe wartości granted?

Marcin: Defaultowe wartości należy wysyłać na każdej stronie witryny. Po uzyskaniu zgody może być to już jedno zdarzenie z default = granted. Nigdy nie powinniśmy wysyłać stanów default już po wysłaniu zdarzeń do usługi.

 

Pytanie nr 16: Czy polecacie jakiś bezpłatny CMP dla WordPressa, dla małych stron (który faktycznie działa, łącznie z Cookie Wallem)?

Marcin: Z uwagi na skomplikowanie wdrożenia ciężko doradzić darmowy moduł, który będzie działał poprawnie. Niestety tu nie pomożemy.

 

Pytanie nr 17: Czy polecacie jakiś płatny CMP opłacalny dla wielu stron?

Marcin: Preferujemy Cookiebot z uwagi na łatwość w użyciu, mnogość opcji i dobry kontakt z deweloperami, którzy wprowadzają nasz feedback do narzędzia.

 

Pytanie nr 18: Ile konwersji tracę?

Filip: Najprościej mówiąc: wszystkie konwersje, które miały miejsce, kiedy użytkownik nie wyraził zgody na śledzenie. Dane są bardzo różne: od kilku do kilkudziesięciu procent. Z tych konwersji Google odzyska nie więcej niż 65%.

Na przykład: na 1000 osób odwiedzających stronę, 500 z nich nie wyraziło zgody na konwersje. Pierwsze 500 osób dokonało 25 konwersji, drugie 500 osób dokonało 20 konwersji. Tych 20 konwersji nie widać, ale Google odzyskał z nich 50%.
A więc, 45 – (20 *0,5) = 35
45 – 35 = 10
Tracimy 10 konwersji, co stanowi ~22%.
Oczywiście to tylko przykład.

 

Pytanie nr 19: Gdzie widzę wartość i konwersje moderowane?

Filip: W kolumnie “wartość konwersji” i “konwersje”. Są one “wrzucane do jednego worka” z konwersjami zarejestrowanymi.

 

Pytanie nr 20: Nie wiem, za co odpowiadają niektóre cookie w sklepie (Google Ads i Analytics ogarnięte), a obsługa Atomstore mnie olewa. Jak mam oznaczyć ciasteczka, które nie wiem, do czego służą?

Marcin: W tym przypadku wiedzę najlepiej czerpać z wyszukiwarki Google. Szczególnie polecam stronę https://cookiedatabase.org/, która zawiera odpowiedzi na wiele pytań.

 

Pytanie nr 21: Czy opcja “diagnostyka konwersji beta” jest dostępna u opiekuna?

Filip: Ta zakładka jest dostępna na każdym koncie Google Ads, gdzie zostało wdrożone Consent Mode. Docelowo pewnie pojawi się też wszędzie i tam, gdzie implementacji nie ma.

 

Pytanie nr 22: Czy wymagane jest wdrożenie listingu zbieranych cookiesów i wdrożenie możliwości zmiany zgody na podstronie polityki prywatności?

Marcin:  Zgodnie z moją wiedzą, tak, oba te elementy są niezbędne. Szczególnie istotna jest możliwość modyfikacji wcześniej wyrażonych zgód. Należy jednak pamiętać, że ostateczne decyzje w tym zakresie powinny być konsultowane z prawnikiem.

 

Pytanie nr 23: Dlaczego Consent Mode blokuje newsletter na stronie po odrzuceniu zgody? Jak to zrobić jeśli newsletter nie jest podpięty przez GTM?

Marcin: Consent Mode nie ma żadnego wpływu na newsletter. Wygląda to jednak na objaw autoblokowania skryptów przez platformę CMP. Polecam sprawdzić, czy wyłączenie przywróci newsletter.

 

Pytanie nr 24: Czy Consent Mode ma jakikolwiek wpływ na listy klientów wrzucane ręcznie w Google Ads?

Marcin: Z tego co mi wiadomo, nie ma wpływu.

 

Pytanie nr 25: Wdrożyłem Cookiebota przez wtyczkę na moim WordPressie z WooCommerce. Mam na stronie głównej sekcje z newsletterem. Niestety ta sekcja znika do momentu gdy użytkownik wyrazi zgodę na całość zgód. Jak nie wyrazi to sekcji nie widać a zamiast niej widać pasek bez tekstu i pól formularza. Co może być przyczyną?

Marcin: Brzmi jak blokowanie skryptów 3-rd party przez Cookiebot w trybie automatycznym. Niestety blokowanie można włączyć również z poziomu kodu, jeżeli wyłączenie opcji w panelu nie zadziała polecam kontakt z autorem wtyczki.

 

Pytanie nr 26: Co z uzyskiwaniem zgód na inne narzędzia, np. Clarity/Hotjar? Czy musi być gdzieś to odnotowane przez wyrażanie zgody i ewentualnie regulamin/polityka prywatności?

Marcin: Zgadza się, wszystkie skrypty i pliki cookie powinny zostać skategoryzowane i uruchamiane wyłącznie po wyrażeniu zgody przez użytkownika. Ponadto w polityce prywatności należy jasno określić sposób wykorzystywania tych narzędzi.

 

Pytanie nr 27: Po wdrożeniu Consent Mode załamanie w kampaniach Google Ads, reklamy nie odnotowują konwersji. Czy to wdrożenie może być przyczyną?

Filip: W takiej sytuacji, bez dokładnej analizy, nie mogę z całą pewnością stwierdzić, co jest przyczyną problemu. Istnieje jednak duże prawdopodobieństwo, że Consent Mode i/lub CMP (Consent Management Platform) zostały wdrożone niepoprawnie.

 

Pytanie nr 28: Czy też zauważyliście, że Cookiebot przekierowuje dane przez Irlandię?

Marcin: Prawdopodobnie jest to skaner Cookiebota, uruchamiany w poszukiwaniu cookies. Sugeruję sprawdzić, czy sesje te nie mają wszystkich oznak ruchu bota i zastosować odpowiednie filtry na usłudze.

 

Pytanie nr 29: Czy znacie jakieś darmowe Consent Mode rozwiązanie dla WordPressa?

Marcin: Z uwagi na skomplikowanie wdrożenia doradzanie darmowego modułu, który działałby poprawnie, jest niezwykle trudne. W tym przypadku obawiamy się, że nie będziemy w stanie pomóc.

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 2

Bądź pierwszy i oceń tekst.