Strona główna → Blog → Z życia agencji → JavaScript w SEO – na co zwrócić szczególną uwagę? Q&A po webinarze JavaScript w SEO – na co zwrócić szczególną uwagę? Q&A po webinarze Shaban Dżelili 25 października, 2022 Przeczytasz w ~ 4 min. Duża frekwencja podczas webinaru to również mnóstwo ciekawych pytań od uczestników! Poniżej prezentujemy odpowiedzi prosto od naszego prelegenta. 1. Co to znaczy duży e-commerce? Jak to ocenić? Odpowiedź: To bardzo subiektywna opinia: dla mnie duży e-commerce (z perspektywy SEO) to taki, który ma ponad 50 000 podstron (w większości ‘produkty’ i ‘kategorie’), czyli posiadający bardzo bogatą ofertę produktową. 2. W jaki sposób sprawdzić, czy dana część nie jest zaindeksowana? Odpowiedź: W przypadku treści (np. ‘opis kategorii’, ‘komentarze’) wystarczy wykonać czynności omówione podczas webinaru. W przypadku np. linkowania wewnętrznego można to zweryfikować – podobnie jak treść w kodzie strony widocznym przez GoogleBota lub podczas analizy logów serwera – weryfikując czy dane adresy URL są odwiedzane przez GoogleBota. 3. A jak podchodzicie do kwestii frameworków związanych z JS-em? Mam na myśli to, że póki co budowana jest narracja, że tworzenie stron za pomocą JS-a jest słabe. Ale nowe rozwiązania pozwalają na implementację odpowiednich rozwiązań, które de facto wyrzucą na frontend HTML i różne potrzebne kwestie dla botów. Na przykład zestawienie CSR z SSR. Odpowiedź: Tak jak mówiłem, JS jest spoko 😉, ale… w kilku znanych nam przypadkach GoogleBot miał problem z indeksowaniem jego zawartości, przez co strona zajmowała niskie pozycje w wyszukiwarce Google. Rozwiązanie tego problemu (przerobienie sekcji strony na czysty HTML lub zastosowanie renderowania dynamicznego) pozwoliło uzyskać znaczną poprawę pozycji (treści te zostały w końcu zaindeksowane poprawnie). Tak jak wspomniano: nowe rozwiązania pozwalają rozwiązać tego typu problemy, natomiast to, które z rozwiązań zastosujemy to kwestia indywidualnej oceny i analizy danego przypadku. Dlatego nie ma konieczności przerabiania całego serwisu i rezygnowanie z JS, wystarczy dobrać odpowiednie rozwiązanie z perspektywy SEO. 4. Renderowanie dynamiczne jest powoli wycofywane przez Google. I co teraz? Odpowiedź: Tak jak wspomniałem pod koniec webinaru, zamierzamy korzystać z tego rozwiązania tak długo, jak długo będzie ono skuteczne w przypadku klienta z przedstawionego case study. Jeśli wykryjemy problem z renderowaniem dynamicznym, będziemy szukać innych rozwiązań 🙂 5. Na co najlepiej się przenieść jak się ma Dynamic Rendering? Odpowiedź: Nie chcę teraz sugerować innych rozwiązań, których nie przetestowałem w praktyce, ponieważ alternatyw jest kilka: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/javascript/dynamic-rendering (czerwona ramka na samej górze artykułu) 6. Macie może sprawdzony sposób na to, żeby daną sekcję ukryć przed Google? Czyli w jaki sposób ładować treść w JS, żeby Google na 100% ich nie widział? Odpowiedź: Rozwiązaniem może być wspomniana podczas webinaru blokada w pliku robots.txt dostępu do pliku JS. Nie jest to rozwiązanie w 100% skuteczne, ale w większości przypadków, jego skuteczność wynosi ponad 99% 😉 7. Czy w tym przykładzie (case study) robiliście coś jeszcze? Przez rok dużo się zmieniło. Odpowiedź: Tak, prowadziliśmy działania związane z link buildingiem, optymalizacją techniczną oraz tworzeniem treści. Natomiast dopiero wdrożenie renderowania dynamicznego pozwoliło nam odblokować potencjał organiczny tej witryny. 8. Hej, w jaki sposób sprawdzić czy dana strona jest poprawnie renderowana przez Google? Odpowiedź: Na to pytanie znajdziecie odpowiedź w naszym webinarze 🙂 9. Czy renderowanie dynamiczne nie podchodzi pod cloacking? Może dlatego Google chce się z tego wycofać, bo sobie nie radzi z oszustami, którzy tworzą coraz to lepsze formy cloakingu dla reklam adsowych hazaradu. Odpowiedź: Renderowanie dynamiczne nie podchodzi pod cloacking jeżeli faktycznie ta sama treść jest generowana zarówno dla GoogleBota jak i dla zwykłego użytkownika. “Renderowanie dynamiczne to nie maskowanie. Googlebot nie uważa renderowania dynamicznego za maskowanie i nie postrzega go w ten sposób, o ile generuje ono podobną treść“ / źródło: https://developers.google.com/search/docs/crawling-indexing/javascript/dynamic-rendering?hl=pl 10. Google radzi sobie z nadpisywaniem np. meta tytułów/canonicali przez JS? Czy jednak bierze pod uwagę kod html? Odpowiedź: Mieliśmy sytuacje, w których JS nadpisywał błędnie canonical i GoogleBot widział canonical, który był nadpisywany przez JS. Przykład: strona klienta w formie standardowego kodu HTML miała poprawnie zaimplementowany canonical w postaci “https://www.domena.pl/…”, natomiast JS zmieniał canonical na “https://domena.pl…”, czyli usuwał “www”. Przez to w Google Search Console pojawiał się komunikat, że GoogleBot wybrał inny canonical niż wskazał użytkownik (w domyśle Google, użytkownik wskazywał na wersję bez www – czyli canonical nadpisywany przez JS). Nadpisywanie canonicala przez JS było oczywiście błędem programistycznym, który należało poprawić. 11. Może kilka słów o Lazy Loadingu? Warto to stosować? (lazy loading rozumiane jako doczytywanie grafik, które są widoczne) Odpowiedź: Poprawnie zaimplementowany Lazy Loading wpływa pozytywnie na szybkość ładowania się strony (co jest jednym z czynników rankingowych), a więc z perspektywy SEO ma swoje plusy. Natomiast konieczne jest zweryfikowanie tego rozwiązania z perspektywy GoogleBota i upewnienie się, że treści korzystające z Lazy Loadingu są dla niego widoczne. Możecie w tym celu wykorzystać sposoby, o których wspominaliśmy podczas webinaru. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Sempai na 26. Targach eHandlu w Warszawie InCommerce x Allegro 2024: kino, e-commerce i szczytny cel w sercu Warszawy Jak skutecznie sprzedawać na Allegro? Odpowiedź poznasz podczas InCommerce w Warszawie Targi eHandlu 2024: co słychać w e-commerce Think Measurement: Meetup – W Dublinie o przyszłości marketingu Cocolita.pl i Sempai triumfują w Mobile Trends Awards 2023! Shaban Dżelili SEO Team Manager Zarządza i koordynuje pracę zespołu SEO w agencji Sempai, dbając o efektywność działań oraz osiąganie zamierzonych celów. Odpowiada również za kompleksowe planowanie, wdrażanie i realizację kampanii SEO dla kluczowych klientów. Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOTikTok AdsZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ