Allegro czy Amazon? Dowiedz się, który marketplace wybrać! Q&A po webinarze

Sempai
20 listopada, 2023
Przeczytasz w ~ 7 min.
Blog amazon czy allegro

Podczas ostatniego webinaru “Allegro czy Amazon? Dowiedz się, który marketplace wybrać!” uczestnicy zadawali wiele pytań dotyczących sprzedaży na obu platformach. 

Poniżej prezentujemy odpowiedzi prosto od ekspertów z Sempai:

  • Damiana Mielecha – Marketplace Team Leader
  • Michała Stańko – Amazon Specialist

 

Pytanie nr 1: Czy warto uczestniczyć w programie FBA?

Fulfilment by Amazon (FBA) to program, dzięki któremu sprzedawcy mogą zlecić Amazonowi obsługę zamówień swoich produktów. Amazon przechowuje produkty w swoich centrach, kompletuje zamówienia, pakuje je i wysyła do klientów. Celem programu FBA jest pomoc sprzedawcom w skalowaniu ich biznesu i dotarciu do większej liczby klientów.

Czy warto uczestniczyć w FBA? To zależy.

Na początek trzeba sobie zadać pytanie: czy to się nam opłaca? Czy koszt modelu FBA nas nie przerośnie? Udział w programie sprawdzi się na pewno w przypadku produktów, które są małe, lekkie i szybko zbywalne. Opłaty za FBA opierają się na wadze i wymiarach produktów, więc im mniejszy i lżejszy produkt, tym jego koszt będzie mniejszy. W związku z tym korzystanie z modelu FBA w przypadku takich produktów z pewnością się opłaci.

Gorzej będzie w przypadku dużych produktów, wielkogabarytowych. Koszt ich magazynowania i wysyłki może być naprawdę wysoki, dlatego w tym przypadku model FBA może nie być opłacalny.

Ostatecznie każdy sprzedawca powinien indywidualnie przeliczyć koszty i sprawdzić, czy model FBA mu się opłaca.

Jeśli sam koszt programu nie gra roli, to oczywiście program FBA jest bardzo opłacalny. Amazon premiuje ten model swoim pozycjonowaniem, co oznacza, że produkty sprzedawane w ramach FBA są częściej wyświetlane w wynikach wyszukiwania. W związku z tym istnieje większa szansa, że produkt dotrze do klienta, jeśli korzystamy z modelu FBA.

 

Pytanie nr 2: Czy na Allegro.cz też trzeba mieć punkt odbioru zwrotów w Czechach, tak jak jest to w przypadku Amazona i każdego kraju, w którym sprzedajemy?

Nie, na Allegro.cz nie trzeba mieć punktu odbioru zwrotów w Czechach. Kupujący w Czechach, który zwraca produkt przez Allegro SMART, może skorzystać z punktu dostawy DHL lub PPL. Może również wybrać alternatywne metody nadania zwrotu na własną rękę.

 

Pytanie nr 3: Gdzie i jak utworzyć automatyczne odpowiedzi dla klientów na Allegro?

Aby utworzyć automatyczne odpowiedzi dla klientów na Allegro, należy przejść do zakładki “Ustawienia komunikacji” w panelu administracyjnym Allegro: https://allegro.pl/moje-allegro/moje-konto/ustawienia-komunikacji 

 

Pytanie nr 4: Co zrobić, żeby mieć dostawę smart jako początkujący sprzedawca?

Ogólnie warunkiem do uzyskania odznaki Smart jest otrzymanie minimum 5 pozytywnych, unikalnych opinii w ciągu ostatniego roku. Z punktu widzenia początkującego sprzedawcy, nie jest to jednak proste.

Allegro idzie jednak na rękę początkującym sprzedawcom, udostępniając specjalny kurs Smart w ramach Akademii Allegro. Kurs ten jest naprawdę wartościowy, ponieważ szczegółowo omawia kwestie, z jakimi możemy się zmagać jako sprzedawcy: od sposobów nadawania przesyłki po sposób rozliczenia. Ale największym benefitem ukończenia kursu jest uzyskanie oznaczenia Smart bez konieczności zgromadzenia 5 pozytywów na swoim koncie. 

Pamiętajmy jednak, że tak jak łatwo jest coś otrzymać, łatwo też można to stracić. Dlatego starajmy się jak najlepiej obsługiwać naszych klientów na Allegro, aby ich opinie nam nie zaszkodziły.

 

Pytanie nr 5: Czy mogę zrezygnować z Przelewy24 na Allegro? 

Nie, nie można zrezygnować z Przelewy24 na Allegro. Usługa ta jest warunkiem koniecznym do konfiguracji konta do wypłat, które potwierdza dane firmowe z danymi konta bankowego. Bez konfiguracji konta do wypłat nie można wypłacać środków ze sprzedaży na Allegro. 

Blog elementy graficzne ZOBACZ NAGRANIE WEBINARU

Pytanie nr 6: Jakie są najważniejsze kroki do stworzenia dobrego listingu na Amazon?

Stworzenie skutecznego listingu na Amazonie jest kluczowe dla przyciągnięcia uwagi klientów i zwiększenia szansy na sprzedaż. Poniżej kilka najważniejszych kroków:

  • Badanie słów kluczowych (Keyword Research) – znajdź najbardziej trafne słowa kluczowe związane z twoim produktem. W tym celu dobrze jest skorzystać z zewnętrznego oprogramowania takiego jak np. Helium 10 lub Jungle Scout.
  • Odpowiedni tytuł produktu – powinien on być zwięzły, ale jednocześnie zawierać kluczowe informacje o produkcie, w tym główne jego cechy i najsilniejsze słowa kluczowe.
  • Opis produktu – Opis powinien być dokładny i atrakcyjny. Powinien podkreślać główne cechy produktu oraz korzyści dla klienta wynikające z jego zakupu. Nie musi zawierać zbyt technicznego języka, chyba że produkt jest skierowany do specjalistycznego rynku.
  • Profesjonalne zdjęcia produktu – zadbaj o profesjonalne i wysokiej jakości zdjęcia produktów. Klienci często decydują się na zakup na podstawie wrażenia wizualnego, dlatego dobre zdjęcia to podstawa.
  • Cena – powinna być konkurencyjna i adekwatna do jakości produktu. Unikaj dużych podwyżek cen, gdyż algorytm Amazon tego nie lubi i może osłabić pozycjonowanie produktu.
  • Recenzje i Oceny – zachęć klientów do pozostawienia opinii. Pozytywne recenzje zwiększają zaufanie klientów do produktu oraz wpływają korzystnie na pozycjonowanie listingu. Pamiętaj aby robić to zgodnie z zasadami Amazon.
  • Bullet points – klienci powinni szybko zrozumieć, co oferuje twój produkt. Wykorzystaj bullet points aby podkreślić najważniejsze cechy i korzyści produktu. Mogą one zawierać również słowa kluczowe, których nie udało się wykorzystać w tytule.

 

Pytanie nr 7: A jak się ma do promowania polskich produktów na Allegro sprzedaż przez chińskich sprzedawców, którzy podpinają się pod katalogi polskich sprzedawców i ich EAN’y z gorszymi jakościowo produktami zaniżają mocno ceny? Allegro nie robi sobie za bardzo nic z tego.

Niestety wciąż w okresie produktyzacji panuje chaos, z którym Allegro średnio sobie radzi. Warto takie oferty zgłaszać do Allegro, ponieważ mogą znacząco zaniżyć opinię w gwiazdkach faktycznych produktów. 

 

Pytanie nr 8: Czy Amazon jest w stanie realnie zagrozić Allegro i czy mają w planie może jakąś bardziej agresywną strategię na większą ekspansję na polskim rynku?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. W najbliższych latach nic nie wskazuje na to, żeby Allegro miało się na polskim rynku poczuć się zagrożone przez Amazon. Amazon nie postawił w Polsce na ofensywę marketingową taką jak np. Shopee, tylko stopniowo rozbudowuje ofertę; patrzy na rozwój w perspektywie kolejnych dekad, w związku z czym w najbliższym czasie raczej nie zauważymy zmiany strategii.

Jednakże Amazon ma ogromne możliwości finansowe i technologiczne, które w przyszłości mogą stanowić realne zagrożenie dla Allegro. Jeśli Amazon zdecyduje się na bardziej agresywną ekspansję na polskim rynku, może to doprowadzić do zmniejszenia udziału Allegro w rynku. Dodatkowo Amazon jest idealnym źródłem dywersyfikacji sprzedaży na rynki zagraniczne (gdzie jest najpopularniejszym marketplace), a to dla sprzedających bardzo kusząca perspektywa.

 

Pytanie nr 9: Co sprawdzi się lepiej: Adsy czy wyróżnianie ofert?

W dobie produktyzacji, rozwoju konkurencji i znaczenia pozycji trafności, wyróżnianie ofert przestaje być tak atrakcyjne jak kiedyś. Zdecydowanie bardziej opłacalnym rozwiązaniem jest kampania Allegro Ads, która jest tańsza i bardziej efektywna. 

Wyróżnienie oferty nadal może być dobrym rozwiązaniem w przypadku dobrze wypozycjonowanych ofert. W przypadku ofert mniej wypozycjonowanych wyróżnienie może okazać się zbędnym kosztem.

 

Pytanie nr 10: Czy podczas Black Weeks na Allegro warto obniżyć budżety i stawki w kampaniach ofert sponsorowanych z racji tego, że Allegro w tym czasie mocno podbija w trafności oferty, które wchodzą w te oferty na Black Weeks?

Zdecydowanie nie. Zamiast tego można zmaksymalizować ROAS, uśredniając stawki CPC w stosunku do wyświetleń topowych produktów. Nie zapominajmy, że w Black Weeks uczestniczy niemal cała konkurencja, która również ma podbitą trafność i współkonkurujemy o klienta na równych zasadach. Allegro Ads dzięki stronie oferty może część ruchu lepiej wypozycjonowanych ofert przekazać do nas.

 

Pytanie nr 11: Czy jak zaczynam sprzedaż na Allegro to powinnam zacząć od kampanii Ads na wszystkie produkty i potem wybrać do kampanii te najbardziej klikalne? Ile taka kampania powinna trwać? Czy od razu zaznaczać GA? Czy na początek tylko na Allegro?

Jest to trudne pytanie, ponieważ każda strategia jest analizowana osobno w stosunku do oczekiwań zwrotu z inwestycji i budżetu. Pamiętajmy, że Allegro Ads jest zaawansowanym systemem, dającym zarówno ogromne możliwości, jak i niebezpieczeństwo przepalenia budżetu. Może warto powierzyć te działania wyspecjalizowanej agencji? Zachęcamy do kontaktu z naszymi specjalistami

 

Pytanie nr 12: Czy negatywny komentarz ma wpływ na 30 dni, czy do uzyskania znów więcej niż 98%?

Negatywny komentarz na Allegro ma wpływ na ocenę sprzedawcy do momentu uzyskania znowu 98%, które są brane pod uwagę z ostatnich 12 miesięcy.

 

Pytanie nr 13: Czyli w opisie jest ten sam tytuł co tytuł produktu? Nie do końca rozumiem to H1.

H1 to nasz allegro nagłówek 1. Jest najbardziej istotny pod kątem pozycjonowania opisu. Warto umieścić słowa kluczowe zgodne z tytułem w nagłówku, dzięki czemu sprytnie zadziałamy na algorytm zgodności opisu z tytułem.

Blog elementy graficzne ZOBACZ NAGRANIE WEBINARU 2

Jak oceniasz tekst?

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Bądź pierwszy i oceń tekst.