Strona główna → Blog → Poradnik → Reklama sklepu internetowego — jak robić to dobrze? Reklama sklepu internetowego — jak robić to dobrze? Paulina Roszko 14 listopada, 2022 Przeczytasz w ~ 11 min. Twój sklep internetowy nie generuje przychodu, jakiego się spodziewałeś, chociaż stacjonarnie bijesz rekordy sprzedaży? A może wciąż niewiele osób słyszało o Twoim biznesie, mimo że inwestujesz w reklamę? Oba te scenariusze często zaprzątają głowę przedsiębiorców. Warto wiedzieć, że samo wykupienie reklamy np. na Facebooku lub artykuł gościnny na temat Twojej marki to zbyt mało. Dziś podpowiemy Ci zatem, jak wypromować własny sklep internetowy w efektywny sposób. Marketing sklepu internetowego — od czego zacząć? Samo założenie sklepu w internecie nie należy do najtrudniejszych zadań. Wystarczy ci domena i hosting. Dodajesz produkty, ustawiasz bramki płatności i wybierasz formy dostawy. To tak w dużym uproszczeniu. Jednak prawda jest taka, że to dopiero pierwszy krok w branży e-commerce. Nic Ci bowiem po sklepie internetowym, jeżeli potencjalni odbiorcy nie będą wiedzieli o jego istnieniu. A dziś e-handel ma się bardzo dobrze i wybić się wśród konkurentów nie jest łatwo. Dlatego tak ogromne znaczenie ma tutaj promowanie sklepu internetowego. Zanim jednak się za to weźmiesz, powinieneś zacząć od kilku podstawowych rzeczy. Przeanalizuj konkurencję Zanim zaczniesz promować się w sieci, przeanalizuj swoją konkurencję i ich sklepy internetowe. Sprawdź, z kim przyjdzie Ci „walczyć” o potencjalnych kupujących i kto jest Twoim największym przeciwnikiem. Zorientuj się, z jakich metod promocji korzystają i co sprawia, że są widoczni w sieci: Facebook Ads, Google Ads, artykuły gościnne, aktywna promocja w mediach społecznościowych, dobrze wypozycjonowany sklep w wyszukiwarce Google? Jeżeli Twoja konkurencja działa z reklamą na kilku różnych płaszczyznach, ty również prawdopodobnie będziesz musiał podjąć taką drogę. Reklama sklepu internetowego to złożone zadanie. Poznaj zachowania zakupowe konsumentów Nawet najlepiej widoczna reklama sklepu internetowego, która dociera do dużej grupy odbiorców, nie spełni swojego zadania, jeżeli w Twoim sklepie konsument nie trafi na to, co do niego przemawia. Już sama reklama powinna być dopasowana pod konkretnych kupujących. Dlatego tak ważne jest, by przed uruchomieniem kampanii reklamowej poznać zachowania zakupowe danej grupy. Pamiętaj, że skuteczna reklama sklepu internetowego to ta skrojona na miarę potrzeb grupy docelowej, do której chcesz dotrzeć. Przed rozpoczęciem kampanii stwórz więc content plan oraz persony potencjalnych odbiorców, do których chcesz dotrzeć ze swoimi produktami. Dowiedz się, gdzie dana grupa spędza najwięcej czasu w sieci (np. Facebook, Instagram) oraz jak wygląda ich ścieżka zakupowa (np. czy najpierw szukają informacji o danym produkcie w wyszukiwarce Google?). Co ciekawe, najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2022” pokazuje, że aż 51% badanych robiłoby częściej zakupy w sieci, gdyby ceny były tam niższe niż w sklepie stacjonarnym oraz gdyby koszt dostawy był zdecydowanie mniejszy. To samo badanie pokazuje, że aż 43% kupujących chętniej robiłoby zakupy online dzięki kodom rabatowym. Co natomiast ich zniechęca? 31% badanych wskazuje na długą dostawę produktów, a aż 26% twierdzi, że natrętne reklamy, oglądanych wcześniej produktów skutecznie zniechęcają ich do robienia zakupów! Reklama sklepu w Google Coroczne badania zachowań konsumentów pokazują, że to wyszukiwarka Google jest wciąż tą najchętniej wykorzystywaną do poszukiwań określonych produktów i usług. Jej udział w rynku wynosi ponad 95%, dlatego tak ważne jest, by znalazła się tam reklama również Twojego biznesu. Przyznaj się, ile razy Tobie samemu zdarzyło się wpisać w wyszukiwarkę frazę, związaną z przedmiotem, który planujesz zakupić oraz jak często kończyło się to zakupem? Otóż to — dobra widoczność w sieci oraz odpowiednia reklama to większa szansa na to, że potencjalny klient trafi do twojego sklepu. A stamtąd już tylko krok od tego, by dokonał zakupu. Zatem jak promować sklep internetowy? Reklamy Google Ads dają kilka możliwości reklamowania sklepu internetowego. Oto trzy najpopularniejsze warianty: Reklama tekstowa To dość szybki sposób na wypromowanie sklepu internetowego na poszczególne nazwy kategorii czy artykuły konkretnych producentów. Wystarczy wybrać najlepiej rankujące słowa kluczowe i frazy najczęściej wpisywane przez odbiorców w wyszukiwarkę Google, powiązane z określonym produktem lub kategorią produktów. Za pomocą reklamy tekstowej umieścisz link do kategorii, w której konsument znajdzie produkty, odpowiadające na jego zapotrzebowanie i frazę, jaką wpisał w wyszukiwarkę. Reklama tekstowa sprawdza się szczególnie na początkowym etapie poszukiwań, kiedy to odbiorca nie poszukuje jeszcze konkretnego artykułu, ale robi już rozeznanie w ofercie danej kategorii przedmiotów. Kampania produktowa Tutaj masz nieco mniejszy wpływ na to, jaki produkt zostanie wyświetlony w Google na daną frazę. Twoim zadaniem jest automatyczne wygenerowanie pliku produktowego, w którym to w kolejnych kolumnach umieścisz wszelkie niezbędne informacje o Twoim produkcie: nazwę, opis, cenę czy np. dostępność. W kolejnym kroku należy zsynchronizować sklep internetowy z wyszukiwarką Google przy pomocy Google Merchant Center. W tym przypadku roboty Google same analizują dostępne u Ciebie produkty i decydują, na jakie zapytanie lub frazę pokazać konkretny artykuł. Dlatego też musisz tutaj zadbać o precyzyjne nazwy produktowe czy unikalne opisy. Pozycjonowanie sklepu Pozycjonowanie bezpośrednio nie wpływa na sprzedaż produktu, ale zwiększa widoczność Twojego sklepu w sieci. Dobrze zaplanowana strategia content marketingowa i działania SEO (np. artykuły gościnne, eksperckie, zoptymalizowane opisy produktów i kategorii produktów, aktywność w social mediach, techniczne usprawnienie strony internetowej, linkbuilding) sprawią, że po wpisaniu określonej frazy kluczowej lub zapytania w Google, Twoja strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Odbiorca chętniej wejdzie w link do sklepu, jeśli Google podpowie mu, że właśnie tam znajdzie to, czego konkretnie szuka. Marketing internetowy wpływa na wzrost ruchu organicznego, który w ostatecznym rozrachunku powinien przełożyć się na wzrost zakupów w Twoim sklepie. Jak wypromować sklep internetowy w marketplace’ach? Obecnie w e-commerce nie można ignorować marketplace’ów. Raport „E-commerce w Polsce 2022” pokazuje, że wśród znajomości marek związanych z e-handlem, największym zainteresowaniem w Polsce cieszą się: Allegro (wskazywane przez 86% badanych), OLX (wskazywany przez 36% badanych). Tuż za nimi znalazły się m.in. Zalando (19%), Amazon (17%) i Aliexpress (15%). W związku z tym powinieneś zadbać o reklamę i widoczność również w tych przestrzeniach. Nie oznacza to, że musisz znaleźć się w każdej — jak wspomnieliśmy na początku, właściwe rozeznanie na rynku oraz określenie, gdzie najczęściej zakupy robią odbiorcy, do których chcesz dotrzeć, ułatwi Ci to zadanie. Marketplace to miejsce, w którym konsument może kupić produkty z określonej kategorii od wielu różnych sprzedawców, bez konieczności przechodzenia na jego stronę internetową. Zastanawiasz się zatem, jak obecność tam wpłynie na promocję Twojej witryny i jak reklamować sklep internetowy właśnie tam? Po pierwsze, jeśli dopiero zaczynasz w branży, a masz sporą konkurencję, to marketplace jest świetnym źródłem dotarcia do nowych, potencjalnych klientów, którzy nigdy wcześniej nie słyszeli o Twoim sklepie. Po drugie zaś, na Allegro czy Amazonie możesz zainwestować w płatne reklamy — graficzne lub oferty sponsorowane. Są to więc kolejne drogi dotarcia do konsumentów z reklamą — szczególnie tych, którzy np. bardzo rzadko lub w ogóle nie korzystają z przeglądarki Google! Koniecznie więc zainwestuj w taką reklamę sklepu internetowego! Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym za pomocą social mediów? Media społecznościowe — dzisiaj trudno wyobrazić sobie bez nich sieć. Nie przez przypadek mówi się, że jeśli nie ma Cię na Facebooku, to po prostu nie istniejesz. To oczywiście powiedzenie nad wyraz przesadzone, jednak jest w nim odrobina prawdy. Twoim zadaniem jest dowiedzenie się w pierwszej kolejności, w którym medium internetowym przebywa najczęściej i najdłużej docelowa grupa odbiorców Twoich produktów. I właśnie tam postaw na aktywne prowadzenie konta oraz promocję swoich artykułów i sklepu. Ponadto Facebook oferuje również płatne kampanie reklamowe, które docierają nie tylko do użytkowników tego portalu, ale również Instagrama. Jest to zaawansowana forma promocji, która pozwala przekierować ruch z social mediów na Twoją stronę www. Do wyboru masz naprawdę wiele opcji. Przykładowe z nich to np. kampania reklamowa ustalona z konkretnym celem konwersji (reklama wywołuje ściśle określone działanie potencjalnego odbiorcy, np. zachęca go do kliknięcia link do Twojej strony). Do wyboru masz również formę reklamy w postaci katalogu sprzedaży — zdjęcia artykułów oraz ich ceny prezentowane są w postaci tzw. karuzeli. Aby podbić efekt wykupionej reklamy, należy regularnie udzielać się w social mediach. Nie wystarczy dodać post raz na kilka dni — odbiorcy cenią sobie profile, na których coś cały czas się dzieje, które „żyją”. Co ciekawe, raport „E-commerce w Polsce 2022” wskazuje, że aż 82% badanych korzysta z Facebooka, a 46% z Instagrama! Istnieje więc bardzo duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz tam swoją grupę docelową. Media społecznościowe to miejsce, w którym musisz być! Dodawaj więc posty, promuj je i moderuj komentarze. Poza tym Facebook czy Instagram to świetne miejsce, by poinformować potencjalnych konsumentów o najnowszej promocji czy zorganizować konkurs, w którym do wygrania jest np. bon na zakupy w Twoim sklepie lub kod rabatowy. Social media mają ogromny potencjał reklamowy i promocyjny. Musisz jednak liczyć się tutaj z długofalowym, regularnym działaniem. Efekty nie są bowiem widoczne od razu, a właściwe ich prowadzenie wymaga zaangażowania i cierpliwości. Inaczej jest w przypadku reklam tam wykupionych, których efekty widać nierzadko już po kilku pierwszych dniach od uruchomienia kampanii. Nie tylko bezpośrednia reklama w sieci Promowanie sklepu internetowego to nie tylko bezpośrednie reklamy i kampanie reklamowe, wykupowane w poszczególnych miejscach. Istnieje jeszcze kilka innych sposobów (np. content marketing), które pozwolą ci dotrzeć do potencjalnych konsumentów wpłyną na pozycjonowanie sklepu internetowego i pomogą rozpromować Twoją markę. Reklama sklepu internetowego a newsletter Newsletter to często niedoceniana forma promocji sklepu. Często traktowany po macoszemu — wysyłany tylko po to, by poinformować o jakiejś promocji. Błąd! Pamiętaj, że w tej grupie mogą znajdować się zarówno stali klienci, jak i ci, którzy zapisali się z ciekawości i do tej pory nie dokonali jeszcze ani jednego zakupu w Twoim sklepie. Zadbaj więc o ciekawy i interesujący newsletter, a co ważne — regularnie wysyłany. Wykorzystaj go nie tylko do promowania poszczególnych produktów ze strony. To dobre narzędzie do budowania wizerunku eksperta w danej dziecinie oraz podnoszenia zaufania do Twojej marki. W newsletterze śmiało informuj odbiorców o promocjach, ale też o nowym poście na blogu lub w mediach społecznościowych, zdradzaj ciekawostki z branży i kreuj trendy i informuj o nowościach w sklepie. Taki content marketing się sprawdza! Zadbaj o opinie Opinie Twoich klientów o zakupionych produktach, sklepie, obsłudze, dostawie itp. to coś, z czego powinieneś korzystać. Zachęcaj więc odbiorców do pozostawiania oceny po dokonanej transakcji. Z raportu „E-commerce w Polsce 2022” wynika, że aż 43% badanych traktuje opinie o danym sklepie jako czynnik wpływający na wiarygodność danej witryny. Co za tym idzie, chętniej w takim sklepie robią zakupy, jeśli widzą, że inni mieli pozytywne doświadczenia w kontakcie z marką. Bądź na bieżąco z potrzebami konsumentów Co to znaczy? Czytaj raporty, z których dowiesz się o zachowaniach kupujących w sieci! Śledź badania przeprowadzone nie tylko na Twojej potencjalnej grupie docelowej (np. pokoleniu Z, Milenialsów czy Baby Boomers), ale też raporty skupiające się na e-commerce. Najnowszy raport „E-commerce w Polsce 2022” zdradza tak przydatne dane, jak choćby: że kupujący w wieku od 15-24 lat jako czynnik, który wpływa na dokonanie zakupów na danej stronie, najczęściej wskazują kody rabatowe i atrakcyjny wygląd sklepu internetowego. To samo badanie pokazuje również, że 30% kupujących docenia możliwość płacenia przy odbiorze, a 29% czytelne informacje o zwrotach i reklamacjach. Natomiast 28% konsumentów jest skłonna dokonać zakupu na danej witrynie, kiedy otrzymują atrakcyjne promocje i oferty specjalne. To są informacje, które z powodzeniem wykorzystasz przy panowaniu kampanii reklamowych sklepu internetowego, newslettera czy postów w social mediach. Fora branżowe Fora branżowe czy grupy tematyczne w mediach społecznościowych (np. Facebook) to świetne miejsce, żeby się pokazać i zaistnieć w sieci. Podejmując odpowiednie działania wypromujesz swoją witrynę. I nie chodzi nam tu o nachalną reklamę sklepu internetowego — jest to wręcz niewskazane. W takich miejscach skupiaj się na udzielaniu odpowiedzi na nurtujące członków grupy pytania, buduj ich zaufanie do marki, wychodź z pozycji eksperta. Włączaj się w dyskusje z firmowego konta. Na początku też powstrzymaj się od wstawiania odnośników do Twojej witryny czy konkretnych produktów, jakie oferujesz. Możesz bowiem zostać posądzony o spam. Poza tym nachalna reklama sklepu internetowego nie wzbudzi niczyjego zainteresowania, a w dodatku podważy zaufanie i zniechęci do marki. Co ważne, takie działanie nie wymaga dużych nakładów finansowych! Blog firmowy Promocja sklepu internetowego artykułami eksperckimi (i publikacja wartościowych treści) to również świetna metoda działań reklamowych i na pozycjonowanie sklepu internetowego. Prowadź takie działania w ramach content marketingu — podobnie jak udzielanie się na forach i grupach eksperckich, prowadzenie bloga firmowego pomoże ci zbudować zaufanie do marki i postawi cię w roli eksperta. Konsumenci chętniej kupują w sklepie, który wzbudza ich zaufanie. Ponadto blog to świetna okazja do tego, by poprawić widoczność Twojej witryny w Google na tle innych stron www. Blog to możliwość tworzenia poradników zakupowych, porównywania produktów i tworzenia rozbudowanych recenzji danego produktu. W ten sposób zbudujesz zaangażowaną społeczność i wpłyniesz na lepsze pozycjonowanie sklepu. Content marketing w tej formie ma moc i buduje zasięgi, pomaga więc reklamować sklep internetowy. Remarketing też jest ważny! Promowanie Twojego sklepu internetowego to nie tylko docieranie do nowych odbiorców i zwiększanie grupy potencjalnych klientów Twojej witryny. Działania remarketingowe mają za zadanie dotrzeć do tych odbiorców, którzy już znają Twój sklep, ale do tej pory nie zdecydowali się na zakupy w nim. Są to przeważnie osoby, które być może dotarły na stronę www, dzięki reklamie, ale nie wykonały na niej założonej przez Ciebie czynności. Remarketing możesz prowadzić w Google, na YouTube, na Facebooku czy LinkedInie. Wszędzie tam, gdzie mogą pojawić się Twoi odbiorcy! Takie działania należy jednak prowadzić z rozwagą i dokładnie je przemyśleć. Np. lepiej zapłacić więcej za kampanię, która dotrze do osoby, która w twoim sklepie była 3 dni temu i porzuciła tam koszyk z produktami, niż do osoby, która w sklepie była miesiąc temu i przejrzała tam tylko 1 czy 2 produkty. Mierz efekty kampanii reklamowych O ile w działaniach czysto content marketingowych, jak artykuły gościnne, blogowe czy udzielanie się w mediach społecznościowych, ciężko o konkretny współczynnik pomiaru danego działania, o tyle koszty kampanii Google czy Facebookowej możesz już jasno określić. W tej kwestii przyda Ci się Google Analytics, który pozwoli śledzić rentowność i skuteczność prowadzonych kampanii reklamowych. Wystarczy podpiąć do niego Google Ads, a zyskasz pełen dostęp do statystyk mówiących o przychodach i kosztach danego działania. Ponadto zyskasz również możliwość obserwacji wzrostu liczby wejść na stronę, transakcji, użytkowników czy przychodu. Dlaczego warto mierzyć takie działania? Tylko śledzenie efektów podejmowanych działań pomoże Ci odpowiednio reagować. Musisz przecież wiedzieć, czy podjęte przez Ciebie działania…działają! Dokładna analiza i śledzenie przebiegu kampanii pomogą wyciągnąć wnioski na przyszłość: co się sprawdziło, a co nie? W co warto zainwestować, a z czego lepiej zrezygnować? W kwestii promowania sklepu internetowego dobrze jest skorzystać z pomocy doświadczonej agencji, jak choćby SEMPAI. Pomogą Ci oni wybrać najkorzystniejsze rozwiązania dla Twojej firmy, a Ty będziesz mógł w spokoju skupić się na rozwoju biznesu. Pamiętaj, promój swój sklep internetowy z głową! Bądź widoczny w sieci Reklama sklepu internetowego to niełatwe zadanie. Nie wystarczy zainwestować w płatną kampanię i liczyć na to, że dobrze pójdzie. To mnóstwo złożonych działań, które trzeba skoordynować, by przyniosły jak najlepszy efekt. Sam widzisz, że reklamować sklep internetowy warto na kilku różnch płaszczyznach. Pamiętaj również o tym, by na bieżąco sprawdzać, co działa, a co nie przynosi rezultatów, by jak najlepiej dopasować je do nowych klientów i tych, którzy są już z tobą od jakiegoś czasu. Skup się na promocji sklepu internetowego! W ten sposób na pewno podniesiesz widoczność sklepu w sieci, a to przełoży się na większe zainteresowanie Twoimi produktami, odwiedzinami na stronie www oraz finalnie — zwiększoną sprzedażą. Jak oceniasz tekst? Submit Rating Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0 Bądź pierwszy i oceń tekst. Powiązane artykuły Remarketing – jak działa i dlaczego jest tak skuteczny? Google Discover – jak działa i jak tam się znaleźć? Bing Ads – jak skutecznie promować produkty eCommerce? Omnichannel – co to jest i jak wspiera sprzedaż e-commerce? Rebranding – co to jest i na czym polega ten proces? Niewidzialne konwersje po wdrożeniu Consent Management Platform? Sprawdź, co możesz z tym zrobić! Paulina Roszko Content Marketing Specialist Kategorie Analityka WebowaContent MarketingFacebook AdsGoogle AdsMarketing automationMarketplace marketingPoradnikReklama wideoSEOZ życia agencji Podziel się Anuluj pisanie odpowiedziKomentarz * Nazwa * E-mail * Δ