#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogAnalityka WebowaUpdate GA4: nowy interfejs i funkcjonalności

Ledwo zdążyliśmy się przyzwyczaić do tak odmiennego od Universal Analytics interfejsu GA4, a Google już wprowadza w nim duże zmiany. Co zmienia się poza samym wyglądem narzędzia? W końcu dostaliśmy raporty dotyczące modelowania atrybucji, na które wszyscy ze zniecierpliwieniem czekali. Przed Wami krótki przewodnik po nowej nawigacji po Google Analytics 4.

Jeśli ciągle nie widzisz na swoim koncie GA4 nowego wyglądu narzędzia, możesz sprawdzić go na koncie demo podpiętym pod Google Merchandise Store. Nowy interfejs pojawił się na koncie demo pod koniec czerwca 2021 r. Dostępny jest na coraz większej ilości usług GA4, i tych podpiętych pod web, i pod aplikacje. 

 

Nowa nawigacja po GA4

Ta zmiana jest widoczna już na pierwszy rzut oka – od razu po otwarciu panelu usługi Google Analytics 4. Poprzednie, dwustopniowe drzewo zastąpił wysuwany slider z nowymi sekcjami porządkującymi odpowiednio raporty i funkcjonalności usługi.

GA4 nowa nawigacja

Zerknijmy więc, co jest w środku:

 

Sekcja “Raporty”

Zbiera w sobie wszystkie dostępne do tej pory w narzędziu predefiniowane raporty. Są one ułożone w te same sekcje, co w starym interfejsie: 

  • Podsumowanie raportów

    Ogólne informacje o ruchu, realizacji zdarzeń i konwersji w naszym serwisie.

     

  • Czas rzeczywisty

    Informacje o ruchu generowanym w podpiętych przez nas pod usługę GA4 witrynach i aplikacjach w ciągu ostatnich 30 minut.

     

  • Pozyskiwanie

    Sekcja dostarczająca nam informacji o źródłach ruchu i ich efektywności. Tu warto nadmienić, że do łask wrócił poszukiwany przez wielu wymiar Źródło/Medium. W starym interfejsie krył się on pod nazwą Medium lub źródło użytkownika.

     

  • Zaangażowanie

    Te raporty zdradzą nam, jakie treści użytkownik przegląda podczas wizyt w naszym serwisie lub aplikacji oraz jakie zdarzenia realizuje. Tu znajdziemy również informacje o jakości wizyt. Jest ona mierzona przez czas zaangażowania, współczynnik zaangażowania czy głębokość scrollowania poszczególnych podstron.

     

  • Generowanie przychodu

    Tu ukryte są wszystkie dane zbierane przez moduł rozszerzonego e-commerce oraz dane o wyświetlanych przez użytkowników reklamach jeśli do serwisu podpięty jest AdSense. Dla wyjaśnienia warto nadmienić, że na ten moment połączenie między AdSense a Google Analytics 4 nadal nie jest dostępne. Sama obecność sekcji dla wydawców sugeruje nam jednak, że pojawi się ono lada dzień.

     

  • Utrzymanie

    Tu znajdziemy dane o powracalności użytkowników do naszych usług w maksymalnie 2 kohortach: 1, 7 i 30 dni. Co ważne – pamiętajmy, że aby kohorta 30-dniowa pojawiła się w naszych raportach, musimy wybrać odpowiednio długi okres.

     

  • Dane demograficzne

    Większość informacji z tej sekcji (poza geografią) będzie dostępna dopiero po odpowiednim spięciu GA4 z naszym kontem Google Ads i włączeniu funkcji reklamowych. To dokładnie tak, jak było w przypadku Universal Analytics. Jeśli funkcje reklamowe zostały włączone, konto Google Ads spięte, a nadal nie widzisz danych w tej sekcji – spróbuj zresetować połączenie ze swoim kontem reklamowym.

     

  • Technologie

    Tu znajdziemy nie tylko szczegółowe informacje o urządzeniu czy przeglądarce użytkownika, ale również podział generowanego ruchu na poszczególne strumienie danych.

Podsumowanie raportów Google Analytics 4

Sekcja “Wyszukiwanie”

Czyli zupełnie nietrafiona w języku polskim nazwa na Centrum analiz. Jeśli chodzi o zakres dostępnych typów analiz i samo ich tworzenie, to nie zmienia się tu nic, ciągle możemy korzystać z: 

  • eksploracji swobodnej,
  • eksploracji ścieżki,
  • eksploracji sekwencji ścieżki,
  • pokrywania się segmentów,
  • eksploracji kohort,
  • wartości od początku śledzenia.

GA4 eksploracje

Sekcja “Reklamy”

Tu znajdziemy kilka nowości! Właśnie w tym miejscu zobaczymy nowe raporty, które do tej pory nie były dostępne w GA4, a które (mamy nadzieję) zaczną działać lada dzień. Sama nazwa sekcji jest nieco myląca – użytkownikom narzędzia mogłoby się wydawać, że znajdą tu szczegółowe informacje o kampaniach Google Ads. Nic bardziej mylnego! Są tu raporty dotyczące modelowania atrybucji dla wszystkich naszych predefiniowanych grup kanałów. 

Google Analytics 4 - podsumowanie reklam

Na ten moment funkcjonalności z tej sekcji nie są jeszcze dostępne dla polskich użytkowników.

  • Podsumowanie reklam

    Tu znajdziemy ogólny przegląd informacji o ruchu płatnym prowadzącym do naszej strony internetowej czy aplikacji.

Google Analytics 4 - podsumowanie reklam

  • Porównanie modeli

    Czyli po prostu znany nam już Universal Analytics raport, który pozwala na porównanie ze sobą przychodów generowanych przez nasz e-commerce w kilku modelach atrybucji. Jeśli chodzi o same dostępne modele – tu nie zmienia się nic. Nadal mamy do dyspozycji: ostatnie kliknięcie, pierwsze kliknięcie, model liniowy, model uwzględniający pozycje oraz spadek z udziału z upływem czasu –  wszystko w opcji non-direct. Warto również wspomnieć, że model oparty na danych (data-driven) ciągle dostępny jest tylko w Google Attribution.

Google Analytics 4 - porównanie modeli

  • Ścieżki konwersji

    Kolejny raport znany nam już z GA3. Tu znajdziemy dane o przychodach z najpopularniejszych ścieżek konwersji. Sprawdzimy też, jaki udział w generowaniu przychodów mają poszczególne grupy kanałów.

Google Analytics 4 - ścieżki konwersji

 

Przy okazji warto wspomnieć, że Google Analytics 4, w odróżnieniu od Universal Analytics, daje użytkownikowi możliwość sterowania modelem konwersji używanym domyślnie we wszystkich raportach. Na ten moment funkcjonalność nie jest jeszcze dostępna na wszystkich polskich kontach – nawet tych z nowym interfejsem. Przyjrzyjmy się jednak bliżej funkcjonalności i przejdźmy do sekcji Administracji, a następnie Ustawień Atrybucji (na poziomie Usługi).

Ustawienia atrybucji GA4

Poza ustawieniami raportowania modeli atrybucji (1), które na ten moment uwzględniają niestety tylko last non-direct click i atrybucję Google Ads, możemy również sterować okresem ważności konwersji. Oznacza to więc, że możemy sterować oknem konwersji dla konwersji mających na celu pozyskanie nowych użytkowników (2) oraz pozostałych konwersji (3). Tu do dyspozycji mamy odpowiednio maksymalnie 30- dniowe i 90-dniowe okna. 

Co istotne – zmiany atrybucji nie możemy uruchomić na danych historycznych – będą obowiązywały od dnia ich wprowadzenia.

GA4 zmiany ustawień atrybucji

 

Sekcja “Konfiguracja”

Ta sekcja zbiera w sobie funkcjonalności bliższe aspektom technicznym i konfiguracji narzędzia. Mowa jednak o tej części konfiguracji, która skupia się wokół sposobu zbierania przez nas danych. Znajdziemy tu narzędzia pozwalające zarządzać m. in. naszymi zdarzeniami konwersji i grupami odbiorców. 

  • Zdarzenia

    W tym miejscu znajdziemy listing wszystkich zdarzeń rejestrowanych przez GA4. Tu właśnie możemy zdecydować, które z nich mają być traktowane jako konwersja, a także tworzyć i modyfikować zdarzenia. Oznacza to, że na podstawie już zbieranych zdarzeń możemy bezpośrednio w panelu GA4 tworzyć i modyfikować swoje własne. Nie ma tu konieczności dodatkowych wdrożeń bezpośrednio w kodzie strony czy za pomocą Google Tag Managera.

     

  • Konwersje

    Tutaj zobaczymy wszystkie zdarzenia, które traktowane są jako konwersja. Dodatkowo z tego poziomu możemy dodać nowe zdarzenia konwersji. W przypadku, gdy do naszej usługi podpięty jest strumień z aplikacji, możemy również skonfigurować własną sieć gotową do podpięcia do odpowiedniej kampanii.

     

  • Odbiorcy

    Ta sekcja pozwala na tworzenie własnych grup odbiorców (przy tworzeniu własnych analiz znajdziecie je pod sekcją Segmenty) m. in. na podstawie realizowanych zdarzeń. Warto przypomnieć, że GA4 udostępnia nam możliwość korzystania z analityki predyktywnej. Dlatego właśnie w tym miejscu będziemy mogli utworzyć również grupy odbiorców, które np. prawdopodobnie skonwertują w ciągu najbliższych 7 dni.

     

  • Definicje niestandardowe

    Tu będziemy zarządzać naszymi danymi i wymiarami niestandardowymi. Należy pamiętać, że w tym miejscu GA4 narzuca na nas pewne ograniczenia. W związku z tym, w ramach jednej usługi możemy utworzyć do 25 wymiarów niestandardowych odnoszących się do użytkownika, do 50 wymiarów niestandardowych odnoszących się do zdarzenia i do 50 danych niestandardowych odnoszących się do zdarzenia.

     

  • DebugView

    Tryb debugowania w Google Analytics 4 jest szczególnie przydatny dla osób zajmujących się aplikacjami. Ta funkcjonalność przeznaczona jest niewątpliwie dla nieco bardziej zaawansowanych technicznie użytkowników. 

Google Analytics 4 - zdarzenia

Biblioteka

Ta funkcjonalność nie jest jeszcze dostępna na polskich kontach, ale kiedy już się pojawi – znajdziemy ją w sekcji Raportów. Za jej pomocą będziemy w stanie tworzyć własne raporty i udostępniać je swoim współpracownikom, by korzystali z nich w nieograniczony sposób. Pamiętajmy, że wszystkie tworzone przez nas analizy mogą być edytowane wyłącznie przez ich właściciela. Oznacza to, że jeśli udostępniasz swoją analizę współpracownikom – nie będą oni mogli zmienić nawet zakresu dat dla dashboardu.

Tworzone przez nas raporty mają pojawić się właśnie w tej sekcji jako integralna część zestawu raportów predefiniowanych. 

GA4 - biblioteka

Anna Moczulska