Spis treści
Google Analytics umożliwia analizowanie ruchu i konwersji w Twojej witrynie w wielu gotowych raportach. Poniżej przedstawiamy wybrane, które przydadzą się każdemu właścicielowi e-biznesu, ecommerce managerowi czy osobie pracującej w agencji marketingowej. Zestawiliśmy raporty między innymi dla całego ruchu w witrynie, ruchu organicznego, kampanii Adwords i konwersji wspomaganych.
I Raporty dla całego ruchu w serwisie
1) Pozyskiwanie -> Cały ruch -> Kanały
Standardowy widok – w tym raporcie możesz sprawdzić, jaki ruch i konwersje przynosiły poszczególne kanały sprzedaży.
Wykres:
- domyślnie są ustawione sesje, ale możesz również porównywać dane na wykresie, np. sesje + przychody
Tabela:
Słowo kluczowe, po którym trafił do nas użytkownik, w tym “not provided” – czyli zaszyfrowane dane o źródle wizyty użytkowników zalogowanych do usługi Google
Pozyskiwanie
sesje – to grupa interakcji zachodzących w witrynie w ciągu 30 minut. Na przykład pojedyncza sesja może składać się z wielu wyświetleń ekranu lub strony, zdarzeń, interakcji społecznościowych i transakcji e-commerce.
% nowych sesji – odsetek pierwszych wizyt
nowi użytkownicy – liczba nowych użytkowników w danym okresie
Zachowanie
współczynnik odrzuceń – to procent wizyt na jednej stronie (czyli takich wizyt, podczas których użytkownik opuścił witrynę ze strony wejścia)
strony / sesja – to średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny poszczególnych stron.
śr. czas trwania sesji – średnia długość sesji
Konwersja
współczynnik konwersji e-commerce – to odsetek wizyt, które doprowadziły do transakcji e-commerce
transakcje – to odsetek wizyt, które doprowadziły do transakcji e-commerce
przychody – łączne przychody z handlu internetowego lub przychody w ramach aplikacji. W zależności od sposobu wdrożenia mogą one obejmować także podatek i dostawę.
Zakładka E-commerce:
Możesz również podejrzeć szczegółowe dane ważne z punktu widzenia e-commerce. W tym celu kliknij w “E-commerce” tak jak na poniższym screenie.
Słowo kluczowe – jw
Sesje – jw
Przychody – jw
Transakcje – jw
Średnia wartość zamówienia – średnia wartość transakcji
Współczynnik konwersji e-commerce – jw
Wartość na sesję – średnie przychody na sesję. W przypadku aplikacji mobilnych jest to średnia przychodów w ramach aplikacji. Przychody z pozyskania klientów (np. z zakupów aplikacji w witrynach takich jak Google Play) nie są uwzględniane.
Źródła wizyt (kanały):
- Organic – bezpłatne wejścia z wyszukiwarki (wejścia organiczne)
- Paid Search – wejścia z Google Adwords lub innych płatnych reklam
- Direct – wejścia bezpośrednie na stronę
- Referral – wejścia ze stron odsyłających do naszej
- Social – wejścia z mediów społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram etc.)
- Display – wejścia z reklam graficznych lub tekstowych w sieci reklamowej (nie z wyszukiwarki)
Przeglądanie danych po różnych wymiarach podstawowych:
a) Źródło/Medium -> kombinacja źródeł odwiedzin. Obejmują źródła i media identyfikowane przez tagi utm_source i utm_medium.
b) Źródło ->
c) Medium ->
d) Strona wejścia -> możesz również podejrzeć dane po stronie wejścia (przy czym “/” – oznacza wejście na stronę główną)
Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne
Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<
Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne
Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<
II Raporty standardowe kampanii Adwords
1) Pozyskiwanie -> Adwords -> Kampanie
Zakładka Podsumowanie
Pozyskiwanie
Kliknięcia – liczba kliknięć reklamy przez użytkowników
Koszt – łączna kwota zapłacona za kliknięcia reklam
CPC – koszt kliknięcia – jest średnim kosztem, jaki płacisz za kliknięcie reklam w wyszukiwarce
Sesje – to grupa interakcji zachodzących w witrynie w ciągu 30 minut. Na przykład pojedyncza sesja może składać się z wielu wyświetleń ekranu lub strony, zdarzeń, interakcji społecznościowych i transakcji e-commerce.
Zachowanie
Współczynnik odrzuceń – to procent wizyt na jednej stronie (czyli takich wizyt, podczas których użytkownik opuścił witrynę ze strony wejścia)
Strony / Sesja – to średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny poszczególnych stron
Konwersje
Współczynnik konwersji e-commerce – odsetek wizyt, które doprowadziły do transakcji e-commerce
Transakcje – łączna liczba ukończonych zakupów w Twojej witrynie.
Przychody – Łączne przychody z handlu internetowego lub przychody w ramach aplikacji. W zależności od sposobu wdrożenia mogą one obejmować także podatek i dostawę.
Zakładka E-commerce
Sesje – jw.
Przychody – jw.
Transakcje – jw.
Średnia wartość zamówienia – średnia wartość transakcji
Współczynnik konwersji e-commerce – jw.
Wartość na sesję – Średnie przychody na sesję. W przypadku aplikacji mobilnych jest to średnia przychodów w ramach aplikacji. Przychody z pozyskania klientów (np. z zakupów aplikacji w witrynach takich jak Google Play) nie są uwzględniane.
Zakładka Kliknięcia
Sesje – jw.
Wyświetlenia – liczba wyświetleń reklam w sieci wyszukiwania
Kliknięcia – jw.
Koszt – jw.
CTR – współczynnik klikalności – w AdWords to odsetek wyświetleń reklam prowadzących do kliknięcia
CPC – jw.
RPC – Przychody z kliknięcia – średnia wartość przychodów (ze sprzedaży w systemie e-commerce i/lub wartości celu) uzyskiwanych za każde kliknięcie jednej z Twoich reklam w sieci wyszukiwania
ROAS – (zwrot z nakładów na reklamę) to iloraz wartości konwersji (na podstawie przychodów z e-commerce i/lub wartości celów) i wydatków na reklamę.
Upraszczając – ROAS = Przychody / Koszt
2) Pozyskiwanie -> Adwords -> Wyszukiwane hasła
W tym raporcie możesz sprawdzić, które zapytanie użytkownika wywołało wyświetlenia reklam i jak się to przełożyło na konwersję. Dane takie jak przy raporcie Pozyskiwanie -> Adwords -> Kampanie
Dane hasło może być wyszukiwane w różnych kampaniach (sieć wyszukiwania, zakupy Google), jednak we wspomnianym raporcie wszystkie statystyki są połączone i wyświetlane zbiorczo.
Żeby sprawdzić z jakiego konkretnego źródła pochodzi kliknięcie należy dodać wymiar dodatkowy: Reklama -> Kampania (podobny raport można uzyskać na karcie Pozyskiwanie -> Adwords -> Kampanie + wymiar dodatkowy = Reklama -> Wyszukiwane hasło)
Pamiętaj!
Google Analytics ma pewne ograniczenia w przetwarzaniu danych. Przy dużych raportach (np. raporcie wyszukiwanych haseł) starając się skrócić czas analizy, wybiera sobie jakąś próbkę danych (procent) i mnoży ją odpowiednią ilość razy, w celu oszacowania przybliżonych wyników. Interpretując takie dane trzeba być bardzo uważnym i mieć na uwadze fakt, że są to wyniki szacowane.
Więcej na ten temat powie Wam Google -> https://support.google.com/analytics/answer/2637192?hl=pl
3) Pozyskiwanie -> Adwords -> Pora dnia
W tym raporcie możesz sprawdzić, w jakich godzinach użytkownicy dokonali zakupu z Adwords.
Możesz również analizować ich zachowanie w poszczególnych godzinach i dniach tygodniach. Ile czasu spędzają na stronie, z jaką częstotliwością dokonują konwersji oraz wiele innych czynników, które są dostępne w “wymiarach dodatkowych”.
III Raporty standardowe dla ruchu organicznego
1) Pozyskiwanie -> Kampanie -> Bezpłatne słowa kluczowe
Wykres:
Tabela:
Standardowy widok (wymiar podstawowy) -> słowo kluczowe
Słowo kluczowe, po którym trafił do nas użytkownik, w tym “not provided” – czyli zaszyfrowane dane o źródle wizyty użytkowników zalogowanych do usługi Google
Pozyskiwanie
sesje – to grupa interakcji zachodzących w witrynie w ciągu 30 minut. Na przykład pojedyncza sesja może składać się z wielu wyświetleń ekranu lub strony, zdarzeń, interakcji społecznościowych i transakcji e-commerce.
% nowych sesji – odsetek pierwszych wizyt
nowi użytkownicy – liczba nowych użytkowników w danym okresie
Zachowanie
współczynnik odrzuceń – to procent wizyt na jednej stronie (czyli takich wizyt, podczas których użytkownik opuścił witrynę ze strony wejścia)
strony / sesja – to średnia liczba stron wyświetlonych podczas sesji. Uwzględnia powtórne odwiedziny poszczególnych stron.
śr. czas trwania sesji – średnia długość sesji
Konwersja
współczynnik konwersji e-commerce – to odsetek wizyt, które doprowadziły do transakcji e-commerce
transakcje – to odsetek wizyt, które doprowadziły do transakcji e-commerce
przychody – łączne przychody z handlu internetowego lub przychody w ramach aplikacji. W zależności od sposobu wdrożenia mogą one obejmować także podatek i dostawę.
Przeglądanie danych po różnych wymiarach podstawowych:
a) Źródło – źródła, z których nastąpiły odwiedziny (wyszukiwarki, np. Google, Bing itp.). Obejmują źródła identyfikowane przez tag utm_source.
b) Strona wejścia – strony, przez które użytkownicy weszli do Twojej witryny.
Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne
Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<
Wdrażamy kompleksowe rozwiązania analityczne
Sprawdź naszą >> OFERTĘ <<
IV Pozostałe przydatne raporty standardowe
1) Konwersje -> Ecommerce -> Skuteczność produktu
W tym raporcie podejrzysz, który produkt przyniósł najwyższe przychody (zestawienie po nazwie produktu).
Skuteczność sprzedaży
Przychody z produktu – przychody ze sprzedaży poszczególnych produktów
Unikalne zakupy – unikalne zakupy to łączna liczba przypadków, w których określony produkt (lub zestaw produktów) był elementem transakcji
Ilość – jest to liczba jednostek sprzedanych w transakcjach e-commerce
Średnia cena – średnia cena to średnia wartość przychodów na produkt
Średnia ilość – średnia liczba produktów sprzedanych w każdej transakcji
Kwota zwrotu kosztów produktu – łączna wartość zwrotów kosztów powiązanych z produktem
Zachowanie zakupowe
Współczynnik koszyka do szczegółów – dodania produktu podzielone przez wyświetlenia szczegółów produktu
Współczynnik kupna do szczegółów – liczba niepowtarzalnych zakupów podzielona przez wyświetlenia stron szczegółów produktów.
2) Konwersje -> Ecommerce -> Skuteczność sprzedaży
W tym raporcie sprawdzisz, który produkt przyniósł najwyższe przychody (zestawienie po identyfikatorze transakcji).
Przychody – łączne przychody z handlu internetowego lub przychody w ramach aplikacji. W zależności od sposobu wdrożenia mogą one obejmować także podatek i dostawę
Podatek – łączna kwota podatków naliczonych z tytułu transakcji e-commerce
Dostawa – łączna kwota kosztów dostawy w przypadku transakcji e-commerce
Kwota zwrotu kosztów – Kwota pieniężna zwrócona za transakcję
Ilość – jest to liczba jednostek sprzedanych w transakcjach e-commerce
3) Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Konwersje wspomagane
W tym raporcie sprawdzisz, który kanał uczestniczył w ścieżce konwersji, ale nie była to ostatnia interakcja użytkownika przed zakupem. Im więcej konwersji wspomaganych, tym większe znaczenie ma dany kanał w pośrednim wsparciu sprzedaży.
Grupowanie kanałów ścieżek wielokanałowych – domyślne grupowanie kanałów w raportach ścieżek wielokanałowych
Konwersje wspomagane – liczba konwersji, dla których ten kanał pojawił się na ścieżce konwersji, ale nie był on ostateczną interakcją prowadzącą do konwersji
Wartość wspomaganych konwersji – wartość konwersji wspomaganych przez ten kanał
Konwersje po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie – liczba konwersji, dla których ten kanał był ostateczną interakcją prowadzącą do konwersji
Wartość konwersji po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie – wartość konwersji, dla których ten kanał był ostateczną interakcją prowadzącą do konwersji
Konwersje wspomagane / po ostatnim kliknięciu lub bezpośrednie – wartość bliska 0 oznacza, że dany kanał zadziałał głównie jako ostatnia interakcja prowadząca do konwersji. Wartość bliska 1 oznacza, że dany kanał zadziałał w równym stopniu jako wspomaganie co jako ostatnia interakcja prowadząca do konwersji. Im bardziej wartość przekracza 1, tym większą rolę wspomagającą odegrał ten kanał
4) Konwersje -> Ścieżki wielokanałowe -> Najważniejsze ścieżki konwersji
W tym raporcie sprawdzisz, które kanały uczestniczyły w danej ścieżce konwersji (na której użytkownik zaczął, a na której sfinalizował zakup).
Konwersje – liczba konwersji, które wystąpiły
Wartość konwersji – wartość konwersji, które wystąpiły