#growUp!

Zaznacz stronę

Strona głównaBlogGoogle AdsJakie są popularne modele rozliczeń reklamy internetowej?

Czym są modele zakupu reklamy w Internecie?

Jest bardzo dużo sposobów na zwiększenie widoczności firmy/strony w Internecie. Jednym z nich jest reklama internetowa. Modele zakupu reklamy online to systemy, według których platforma reklamowa pobiera opłatę od reklamodawcy. Przez ostatnie trzy dekady, w związku z rozwojem Google, YouTube, Facebooka i innych platform, powstało mnóstwo modeli wyceny reklam w Internecie. Dzięki ich dużej różnorodności, nawet firmy z niewielkimi budżetami mogą wybrać model, który zapewni im zadowalające efekty kampanii reklamowej. W tym artykule omówimy najpopularniejsze modele rozliczeń reklamy internetowej.

 

CPC/PPC (Cost Per Click/Pay Per Click)

Określanie stawek kosztu kliknięcia oznacza, że płacisz tylko wtedy, kiedy użytkownik kliknie w reklamę, czyli przejdzie na Twoją stronę docelową. Płacisz bez względu na to, czy po kliknięciu w reklamę użytkownik dokonał zakupu, czy opuścił witrynę.

Jakie są popularne modele rozliczeń reklamy internetowej - CPC w Google Ads

Określanie stawek CPC w panelu Google Ads

CPM/CPT (Cost Per Mille/Cost Per Thousand)

Oznacza, że płacisz za wyświetlenie reklamy tysiącowi użytkowników. Model ten sprawdza się u reklamodawców, których celem jest budowanie rozpoznawalności/świadomości marki. Używany jest głównie w kampaniach zasięgowych i wizerunkowych.

 

CPV (Cost Per View)

Dotyczy głównie wyświetlania reklam wideo w serwisie YouTube. Może obejmować samo wyświetlenie reklamy, jak i podjęcie działania, np. kliknięcie w link wyświetlany na filmie. Płacisz tylko za wyświetlenie filmu lub interakcje z filmem.

Skrót CPV może oznaczać także model Cost Per Visitor, w którym za reklamę zapłacisz, gdy użytkownik z reklamy przejdzie na docelową stronę www.

 

CPA (Cost Per Action)

To efektywnościowy model rozliczenia ściśle związany z konwersją. W tym przypadku możesz wybrać działanie, które chciałbyś, aby użytkownik wykonał. Może to być złożenie zamówienia, wypełnienie formularza, czy wykonanie jakiejś innej czynności w witrynie. Zapłacisz za wykonanie tego działania.

Jakie są popularne modele rozliczeń reklamy internetowej - CPA w Google Ads

Określanie stawek CPA w panelu Google Ads

CPL (Cost Per Lead)

Model podobny do CPA, ale tu zapłacisz, gdy użytkownik wykona określoną akcję, w której przekaże dane osobowe, czyli np. wypełni formularz na stronie. Ponosisz koszty tylko za uzyskanie danych użytkownika. Sprawdza się w branży finansowej czy ubezpieczeniowej, ale to również skuteczne rozwiązanie do budowania bazy newslettera.

CPS (Cost Per Sale)

Kolejny model oparty o działania użytkowników. Wykorzystywany przede wszystkim w e-commerce. Ponosisz koszty, gdy użytkownik zakupi produkt lub usługę. Ten model jest droższy w porównaniu do poprzednich. Inna wersja tego modelu to CPO (Cost Per Order), tu płacisz za każde złożone zamówienie, nawet gdy nie zostało opłacone przez kupującego. 

CPI (Cost Per Install)

Model przeznaczony głównie dla aplikacji mobilnych. Reklamy mają zachęcić do instalacji oprogramowania. Zapłacisz gdy użytkownik zainstaluje aplikację. Stawka CPI może różnić się w zależności od platformy (iOS / Android). Innym wariantem tego modelu jest CPD (Cost Per Download) czyli płatność za pobranie produktu cyfrowego.

CPE (Cost Per Engagement)

Kolejny model zbliżony do CPA. Tu ponosisz koszt za określoną interakcję użytkownika z reklamą. Model ten sprawdza się przede wszystkim w reklamach interaktywnych, aplikacjach czy grach.

 

CPC (Cost Per Convertion) 

Model oparty na koszcie związanym ze zdobyciem klienta. Oblicza się go dzieląc całkowity koszt kampanii reklamowej na liczbę wygenerowanych konwersji.

 

FF (Flat Fee)

Jest to rozliczenie za czas emisji reklamy (dzień, tydzień czy miesiąc). Jest to stała opłata bez względu na efekty. Model popularny w dużych portalach internetowych, serwisach informacyjnych etc.

 

Hybrydowe modele rozliczeń reklamy internetowej

Kampania reklamowa może być też rozliczana hybrydowo, czyli łączyć ze sobą różne, opisane powyżej modele rozliczeń. Możesz więc połączyć model bazujący na wyświetleniach z modelem opartym na skuteczności.

Zanim wybierzesz odpowiedni dla siebie model rozliczeń, zastanów się nad celem kampanii i określ budżet. Wybór odpowiedniego modelu pomoże Ci szybciej i skuteczniej osiągnąć założony cel.

Bartosz Sobczyk